Än så länge har jag faktiskt inte råkat ut för att vara rädd för en häst...konstigt men helt sant.
Däremot har jag större respekt för vissa hästar än andra.
Jag hade hand om en fjording för en massa år sen, han var Mycket speciell! Han var dock van vid att folk var rädda för honom (undrar varför, han var faktiskt enbart levnadsglad och fick aldrig någon motion..
) så han gjorde vad han kunde för att sätta mig på plats. Ack vad snett hans planer gick
.
Hästrädda människor är hjärtligt välkomna till stallet, Favina är snällare än...allt. Säger helt enkelt att hästar inte är farliga, men - man ska ha respekt för dem, det är inte några små hamstrar man har och göra med.
Att vara rädd är helt naturligt - det är djuren också
. Att försöka "gömma" sin rädsla är att ödsla tid. De läser av oss på en sekund, knappt det ens. Det är så otroliga skillnader mellan hästarna som individer, vissa blir ju helnippriga av att känna ryttarens nervositet och andra blir som små söta lamm
.
Folk som sett mig tycker att jag är lite allmänt knäpp när jag rider...blir det lite tjohej och bocksprång gör det mig inte ett dugg, frågar bara om de är klara snart och skrattar
. Nej, jag blir inte rädd - kan inte hända mer än att jag ramlar av och slår mig (är rätt så van vid det
).
Min gamla häst, Fabina, hon var en klippa! Då var jag rädd, inte för hästar eller ridning - men för livet. Det fixade hon galant vill jag lova, på många olika sätt...*saknar*