visa för hopp el dressyr

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare black_famous
  • Startdatum Startdatum
B

black_famous

jag har anmält mitt sto och föl till en fölvisning nu sista augusti, igår ringde arrangören och sa att det var så många som anmält sig så det ville dela in visningen i två grupper...
en för gångart och en för hopp och undrar då vilken vi vill visa fölet i??
detta är första gången för oss och jag blev jätte osäker hon skulle höra av sig om några dagar igen så vi kunde fundera.
men hur skall jag välja mellan dessa??
här kan ni se stammen
http://www.blup.se/sv-SE/horses/138244-wilma-71-swb
och fölungen är e homme d´honnur

jätte tacksam för alla svar jag kan få

Sv: visa för hopp el dressyr

Är det en fölvisning du anmält dig till? Jag har aldrig hört att man ska bedöma föl efter hopp eller gång. Vid 3-årstest får man rikta in sig, men ett föl?! Jag inte accepterat att mitt föl skulle bli bedömd utifrån de kriterierna. Det är arrangörens sak att ordna.

Vad konstigt.
Antar att du menar halvblod. Ska det bli två raser till slut???

Vissa lokalföreningar har bestämt sig för att dela upp mellan hopp och dressyr föl. Har till och med hört att någon kommer att någon form av enklare löshoppning för hoppfölen.

Tror att om man ska välja och är osäker så ett för dagen exteriört korrekt föl med bra gång visar man som dressyr. Ett föl som inte kan visa upp bra gång visar man som hopp.
Fölen växer ju och utvecklas så olika så det som är vackert och svävar fram ena veckan blir stel med växtvärk nästa;)
Ditt sto är ju dessutom en multitalang så du kan nog välja efter dagsformen på fölet.

ja jag har anmält till södra älvsborgs fölvisning, och inget annat stoet skall oxå visas för stamboksföring.
jag vet varken ut eller in...
tyckte det var mycket att tänka på innan men nu:confused:
vi får se vad hon säger när hon ringer nästa gång men då tycker jag nästan de borde ha en för allround föl oxå då!?:)

Kronobergs Varmblodsförening har det uppdelat i år med en dag för hoppföl och en dag med gångartsföl.

Vi har gjort detta på försök då vi i många år har fått höra från våra hoppuppfödare att det inte är lönt att visa hoppfölen för det är ändå bara gångartsfölen som hamnar i topp!

Vi kommer inte ha någon hoppning för fölen men vi har två domare som ska döma hoppfölen där en är hoppdomare.
Vi väntar med spänning för att se hur detta arrangemang förlöper!

Lill/ Stall Nöbbeled ( som själv inte vet om det egna fölet är Hopp eller gångartsinriktat :o ordet allround är ju tabu )

ja jag har anmält till södra älvsborgs fölvisning, och inget annat stoet skall oxå visas för stamboksföring.
jag vet varken ut eller in...
tyckte det var mycket att tänka på innan men nu:confused:
vi får se vad hon säger när hon ringer nästa gång men då tycker jag nästan de borde ha en för allround föl oxå då!?:)

vi ska också visa vårat föl där, kanske vi ses;)
tycker också indelningen är lite dum, men förstår också att det blir väl lång väntan om alla ska starta samma dag. Vi vill visa vårat som hoppföl.

jag har anmält mitt sto och föl till en fölvisning nu sista augusti, igår ringde arrangören och sa att det var så många som anmält sig så det ville dela in visningen i två grupper...
en för gångart och en för hopp och undrar då vilken vi vill visa fölet i??
detta är första gången för oss och jag blev jätte osäker hon skulle höra av sig om några dagar igen så vi kunde fundera.
men hur skall jag välja mellan dessa??
här kan ni se stammen
http://www.blup.se/sv-SE/horses/138244-wilma-71-swb
och fölungen är e homme d´honnur

jätte tacksam för alla svar jag kan få

Enkelt löst.Hur tänkte du när du betäckte ditt sto?Ville du ha en hopphäst eller en dressyrhäst?

Det finns de av oss som vill ha dubbeltalanger. Själv har jag som mål att mina föl ska passa till fälttävlan.

*KL*

Skall också visa på Hagård i slutet av augusti och har samma dilemma, en fölunge med hoppstammad far (NOBEL) och dressyrstammad mamma (BERNSTEIN).

E lite kluven, min kille har inte den snyggaste typen och rör sig ok, av vad jag kan se. Tror dock att han kanske missgynnas av att visas med de renodlade dressyrfölen?

Vad tycker ni?

nog5.jpg

nog4.jpg

Om man är osäker så ska man nog visa som hoppföl.

Ffa erfarna uppfödare diskuterar en heldel angående att hoppföl ofta missgynnas vid fölvisningar då de ej har typ & gångarter för att 'göra sig' i konkurrensen av rena dressyrföl.

Jag är verkligen jättenyfiken på hur ni tänker er denna uppdelade bedömning??

Döms hoppfölen enligt ett annorlunda reglemente då?? Vad tar hoppdomaren hänsyn till som är annorlunda än för gångartsfölen??
Rapporteras även "hoppbedömningen" till ASVH?? På vilket sätt kan man i så fall använda denna i ett jämförande syfte som är tänkt med fölmönstringarna???

Eller är uppdelning mer ur uppfödarpsykologisk synvinkel d v s man slipper på detta sätt att ens föl blir jämfört med gångartstammade sådana vid samma tillfälle??

Jag är bara så nyfiken på hur andra arrangörer tänker...

Min är också e. Nobel - Bayron - Herkules så det är hoppstammad pappa och mest dressyr på mammans sida. Men fölet är tänkt som multitalang då även mamman har de tendenserna. Skulle det vara delat hopp/dressyr skulle jag visa som hoppföl då det är mest hoppning i FT som är grenen jag tänkt hon ska användas i.

22806418.jpg

Vilket dilemma...
Fast lite förstår jag uppfödarna till renodlade hoppe-hästar om dom nu blir missgynnade mot biffiga långbenta gångartsföl med shwung i steget..
Och har man en hoppe häst som ser ut och rör sig som värsta dressyrkometen??
Ja, eller en hoppstammad skönhet med kanongång?
Mmm, vad skall man välja..?
Likadant där man har tänkt fälttävlan och har mix och en häst som både skall kunna röra sig och hoppa??:crazy:

ja detta är inte det lättaste, skall kolla med henne när hon ringer hur bedömningen ser ut. om det är lika eller hur de har tänkt sig.
jag har i alla fall bestämt mig för att visa henne som hopp.
picture.aspx

picture.aspx

picture.aspx

eller vad tycker ni??

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 197
Senast: ameo
·
Avel Då det lutar åt betäckning i år så vill jag självklart ha input av er här på Buke! Info om stoet och bilder finns på...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 317
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka