Visa arab på 3-års testet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Timpa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 592
T

Timpa

Hur var det nu, om jag vill visa ett arabsto på 3 års, vad gäller då? Kan avkomman få gröna papper då eller? Vet att diskussionen var uppe förra året, kan Keles matte uppdatera mig :angel: Eller någon annan? Är det bara hingstar man kan få godkända för halvblodsavel eller går det med ston också? Nyfiken...

Sv: Visa arab på 3-års testet

Arab ston betäckta med hbl hingst godkänd för avel får automatiskt gröna papper.
Men det är ju ett lysande tillfälle att avelsvärdera sina ston o även hingstarna. Då vet man ju om man har en hingst som skulle kunna hålla måttet även för hbl avel o ev rp aveln.

Nedan är kopierat från ASVH sida om reglemente ang 3 års premieringar.
"3-årstesten i praktiken
3-årstesterna anordnas regionalt över hela landet under tiden 16 mars – 20 maj 2007.
Protokollen är desamma överallt och man eftersträvar en enhetlig bedömning i de olika
momenten, bland annat genom kontinuerlig domarutbildning.
Visning vid officiell 3-årstest får endast ske en gång/år. Visas hästen vid fler tillfällen är det
den första bedömningen som är officiell om inte dispens medgivits.
Varje häst bedöms i följande moment:
1. Mankhöjdsmätning och ID-kontroll samt eventuell veterinärbesiktning
(Veterinärbesiktning ej obligatorisk)
Mätning görs på hårt/plant underlag av godkänd kontrollant (helst med färgkompetens.)
Veterinär utför allmän hälsokontroll.
2. Rörelser i frihet, löshoppning och exteriörbedömning.
Dessa moment sker i ridhus. Man börjar med att visa hästen i frihet företrädesvis i galopp för att
därefter löshoppa och slutligen visa den exteriört vid hand.
3. Ridprov, frivilligt
Detta ridprov är obligatoriskt för att erhålla diplom. Ridprovet utförs med hästarna i grupper
om 1-4 st efter domarens anvisningar
OBS! Momenten skall utföras i ovanstående ordning.
Bedömningsbara hästar
3-åriga varmblodiga ridhästar registrerade i AS VH enligt nedan:
Grundstambok avdelning I (gröna papper - löpnr fr o m 1001 och uppåt)
Grundstambok avdelning II (vita papper - löpnr fr o m 6001 och uppåt)
Grundstambok avdelning III (gula papper - med 54 raskod och löpnr fr o m 1001 och uppåt)
Endast ston i Grundstambok avd I och III äger rätt att delta i Riksutställning för 3-åriga
diplomston och att utnyttja stimulanspaket för betäckning av 3-åriga ston. Importerade
varmblodiga ridhästar ska före anmälan vara inregistrerade hos AS VH Service AB i
Grundstambok I-III.
Se översikt sidan 4
För fullblod och angloarab gäller att hästen skall vara registrerad hos ASVH. Om hästen är
registrerad hos SGC eller SAAF måste en registreringshandling beställas hos ASVH.
Krav på vaccinering föreligger ej i 3-årstestet.
Varken hästar/ryttare/visare behöver ha löst licens/grönt kort i 3-årstestet.
Andra regler gäller för deltagande i Svenskt Avelschampionat"

Mer finns att läsa här:
http://www.asvh.se/regelmenten/bed_regl_3ar.pdf

Hoppas verkligen fler väljer att göra det.

jag ringde till asvh, där fick jag höra att araber inte fick vara med på 3 års test, iofs så var det en vikarie, men hon hade aldrig hört talas om en arab på 3 års test..

jag visar gärna min häst om man får det, inte för att få henne godkänd för halvblod utan för att visa att det finns araber som inte är galna ("alla" halvblodsmänniskor verkar tro det) och även få en betömmning med komentarer till, och så är det ju jätte bra miljöträning!

Ringde du i år?
Som du ser i inlägget innan så står det
För fullblod och angloarab gäller att hästen skall vara registrerad hos ASVH. Om hästen är
registrerad hos SGC eller SAAF måste en registreringshandling beställas hos ASVH.
Borde de inte skriva eng fullblod om det bara gällde dem?

Ringde du i år?
Som du ser i inlägget innan så står det
Borde de inte skriva eng fullblod om det bara gällde dem?

Det tycker jag med...

man kanske får vara med om den är reggad där då, men hur blir det då med reggningen i sahf? eller är det kanske arab, skit samma, jag vill ju fortfarande ha henne reggad som arab, jag ringde förra veckan så ja i år...

men får du fram nån info så är jag mkt intresserad! jag vill väldigt gärna visa henne, men då få henne bedömd som arab, inte som halvblod...

Nej nej, du kan ha den reggad som arab men att du reggar den hos ASVH också. Man kan få en extra stämpel i passet bara. Elcatero har ju 3.
Ska ringa o kolla upp vad som gäller.

Nej nej, du kan ha den reggad som arab men att du reggar den hos ASVH också. Man kan få en extra stämpel i passet bara. Elcatero har ju 3.
Ska ringa o kolla upp vad som gäller.

men vad bra!!!
läste att det kostar 300 att regga, det är ju inte så farligt, de var tvungna att vara blod och dna typade med tror jag, men det är väl alla araber redan? jag tror hon är det iaf...

undrar vad det kostar att sen vara med på själva testet.. vet du det? eller kommer det automatiskt i o med att man reggar hästen?

Nej du måste själv anmäla dig. Kommer ingen inbjudan.
Testet brukar vara mellan den 16 mars- 20 maj.
Då får du ta kontakt med närmaste hblavelsförening. Tex så är jag medlem i Mälardalensvarmblodsklubb. Är man medlem brukar anmälningsavgiften vara billigare. Men då får man besked om när 3 års testet är eller kvalitets osv.

Hittade detta också men såg att du läst det. Men det kan vara av intresse för andra som läser tråden.
" KOMPLETTERINGSREGISTRERING FÖR FULLBLOD
Fullblod som skall deltaga i ASVH:s arrangemang måste registreras även i ASVH. Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat tillsammans med blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH. Kostnad 300 kr."

Vad gäller då med ett pass från ARAB?

Nej du måste själv anmäla dig. Kommer ingen inbjudan.
Testet brukar vara mellan den 16 mars- 20 maj.
Då får du ta kontakt med närmaste hblavelsförening. Tex så är jag medlem i Mälardalensvarmblodsklubb. Är man medlem brukar anmälningsavgiften vara billigare. Men då får man besked om när 3 års testet är eller kvalitets osv.

Hittade detta också men såg att du läst det. Men det kan vara av intresse för andra som läser tråden.
" KOMPLETTERINGSREGISTRERING FÖR FULLBLOD
Fullblod som skall deltaga i ASVH:s arrangemang måste registreras även i ASVH. Skicka in det pass som Sv. Galoppförbundet utfärdat tillsammans med blanketten "Ansökan om utfärdande av pass" så erhåller fullblodet ett registreringsnummer i ASVH. Kostnad 300 kr."

Vad gäller då med ett pass från ARAB?

bra fråga du... men det måste vara som du säger, de kan inte neka en att vara med eftersom det står fullblod, inte engelskt fullblod! men det där får man nog ta reda på... hon som jobbar där igentligen kommer tillbaka i augusti...

men vad kostar det att testa hästen då? handlar det om några hundra eller några tusen, för är det tusen så får jag nog skippa det, ska ju betäcka samma år med!
jaja vi får väl ta reda på mer info... du kanske kan ringa till människan som jobbar där nu, du verkar ha mer koll... jag är ganska virrig...

Det är nog bättre att ringa efter semestrarna om du vill ha helt klara och korrekta besked. Då är all expertis där...

Kan ju vara så här med; Att du får vara med och rida 3 års testet..Alltså att hästen blir bedömd men hinga hopp eller gångartsdiplom kan utdelas då araben inte är något halvblod. Vet att någon sa detta till mig..Men vet ej om det stämmer..Har nämligen funderingar på att rida min på 3 års testet just för att bara få de bedömda emnd et sker när han har åldern inne:)

Tror du har rätt där.
De kan inte gå vidare till Kungakannan eller Vad det andra nu heter.???
Men just ur avelsvärdering syfte är det ett jättebra tillfälle.

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret... 23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 316
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 634
Senast: Jeps
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 693
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
104 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka