Virusabort

Sar

Trådstartare
Eftersom stoet jag lånar magen på ev. ska släppas ihop med en häst som har hostat (upptransporterad från södra Sverige- slutade hosta för några dagar sedan) har jag lite frågor om virusabort. Ägarna till hästen tror att det är dammhosta eller släng av transportsjuka som satt ned immunförsvaret och han blivit förkyld.
Hur tar man odling för virusabort på hästen, hur lång tid brukar det ta att få svaret och vad kostar det? Om en häst som redan är smittad med virusabort blir vaccinerad mot detta (komb. vaccin med hästinfluensa) är den inte längre smittsam då?
Det dräktiga stoet har fått första sprutan mot virusabort och ska snart ha sin andra.
Det är inte jag som har bestämmanderätt över stoet (hon har dock en väldigt vettig och snäll ägare) men jag ser gärna att hon har sällskap men inte om hon riskerar att kasta fölet.
Tacksam för svar.

Sv: Virusabort

Hur tar man odling för virusabort på hästen, hur lång tid brukar det ta att få svaret och vad kostar det? Om en häst som redan är smittad med virusabort blir vaccinerad mot detta (komb. vaccin med hästinfluensa) är den inte längre smittsam då?
Det dräktiga stoet har fått första sprutan mot virusabort och ska snart ha sin andra.
Det är inte jag som har bestämmanderätt över stoet (hon har dock en väldigt vettig och snäll ägare) men jag ser gärna att hon har sällskap men inte om hon riskerar att kasta fölet.
Tacksam för svar.

Var hästen smittad så kan det vara för sent nu, om de varit i närheten av varandra, eller för den delen hanterats av samma människor. Mkt smittsamt och ofta förekommande virus.
Har inte hört att man tar odling annat än på foster/moderkaka el dy. Hästar som inte är dräktiga har jag inte hört att man vaccinerar.
Eftersom ditt sto inte är fullvacc så ökar ju risken att hon kastar eller föder ett prematurt föl om nu hästen från Skåne hade virusabort. Hoppas det inte var så! Köpte själv ett dräktigt (och smittat) sto för några år sedan och det fick inget roligt slut...

Efter vad jag läst på Buke så har vissa stall (m. blandat rid och avelshästar) som regel att alla ska vara vaccinerade mot virusabort för att i mesta möjliga mån skydda stona.
Ja, jag hoppas verkligen inte att hästen har virusabort, då vet jag inte vad jag tar mig till!:cry:
Däremot så trodde jag att ett 70% skydd för virusabort uppstod redan vid första sprutan? Eller är det först efter tredje, vid 9:e månaden?

Det är klart att antikroppar bildas redan efter första sprutan. Hur stort skyddet är vet jag inte.

Att vaccinera icke dräktiga ston med EHV har jag inte hört någon som gjort.
Det bästa är ju att hålla de dräktiga stona avskiljda från tävlande hästar, men det går ju inte alltid.

Lycka till och hoppas din häst inte blev smittad!!

Liknande trådar

F
Hästvård Skulle behöva några kloka råd/erfarenheter. Betäckte mitt sto för tre månader sedan. När hon kom tillbaka från stureiet blev hon snuvig...
Svar
2
· Visningar
1 153
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka