Sv: Virus

Läste inte jag ngt om ett föl som fått ngn typ av virus på kliniken el liknande? Kan ha fel men kolla runt på Avelsidorna för jag tror att det var där jag såg det.

Menar du fölet som fick rhoda virus eller vad det heter? Vet inte vad det är för virus faktiskt, det finns väl inget man kan göra åt det, jag menar medicinera bort virus går väl knappast?Hursomhelst var inte detta samma klinik, så får hoppas att det inte rör sig om samma virus heller.

Ok, nej det behöver ju absolut inte röra sig om samma, kände bara igen symptomen och just att det hade smittats via klinik. Virusar finns det väl några att välja på dessutom...

läste nu tråden jag antar att du syftade på, det var rota virus det hette och drabbar föl, detta är en vuxen häst så det kan det inte vara. Men abortvirus vad kan det ge för symptom alltså på ett ej dräktigt sto?

Ok, ja då går ju det bort direkt eftersom det bara drabbar föl. Nej, annars vet jag faktiskt inte, har inte ngn erfarenhet av virussjukdom på häst - inte vad jag kan komma ihåg nu i a f.

nej står i samma då ena stallet byggs om. Men iförsej har ju fölet skydd från mammans vaccin kvar är inte så gammalt än, får hoppas på det bästa.

Min valack fick sådana symptom för några år sedan och distriktsveterinären misstänkte abortvirus, EVA- virus. Prover togs men det kunde inte påvisas vilken typ av virus det var. Hästarna i stallet insjuknade, en efter en, med likadana symptom. (Alla utom två) Vi fick vara i karantän i tre veckor efter det att sista hästen tillfrisknat.

Abortvirus är en sjukdom som orsakas av equint herpesvirus, EHV-1. EVA är förkortningen för equin virusarterit, en snarlik sjukdom som dock orsakas av ett annat virus, EAV.

febern har nu gått ner hade för en timme sedan 37.6 febern var 38.8 imorse, skumt är det iaf, det är frambenen som är mest svullna. Igår hade hon ingen feber alls, iförrgår hade hon 39 grader. Hon fick feber redan på kliniken nästan två dagar efter att hon kom dit, där fick hon febernedsättande, klart att febern försvann då och dom ville skicka hem henne sedan:grin:

Man måste alltid ha i åtanke, när man haft en häst på klinik eller djursjukhus, att den kan få med sig hem olika eventuella smittor. Helst ska dessa hästar hållas isolerade, främst ska man skydda föl och dräktiga ston.

jo det vet jag men tyvärr är livet oförutsägbart, det andra stallet skulle egentligen varit klart, kan inte ha ute en häst som ska ha boxvila och har stygn bara för att förhindra ev. smitta. Men det är väl den turen man har första gången man behöver ha en häst på klinik så får man med sig nåt skit hem. Om det nu är så. Hästen har idag varit feberfri och svullnaden på benen nästan helt försvunnit. Ingen av dom andra hästarna har några symptom.

Liknande trådar

Hästvård I fredags kväll när jag hämtade hem hästarna från sommarhagen såg min lilla (156 cm, nordsvensk/varmblod) ut så här. Självklart ringdes...
2
Svar
39
· Visningar
3 998
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Min ponny på 146 fick utökad hage för fyra hagar sedan, idag kände jag av en slump genom hans ben och kände lite puls på inasidan av...
Svar
5
· Visningar
443
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka