virus som ger svullnad?

Comfort

Trådstartare
har ni nånsin hört talas om en infektion/virus som gör så att benen (och i ibland kroppen) svullnar?
mitt sto står med svullna ben varenda dag, ibland fram, ibland bak. penicillin tar det inte, därav vi tror att det är ett virus.

Blodvärdena har börjat krypa neråt nu iallafall, så det är väl på bortgång,men jag har aldrig höst talas om nåt som detta..

Sv: virus som ger svullnad?

Ja, EVA- virus. Men det brukar väl ha ett ganska akut förlopp, med hög feber etc. Har du pratat med en veterinär om saken? Vissa hästar kan ju svullna i benen av att stå stilla inne i en box, dvs de blir svullna av att stå stilla och blir sen bättre när de får komma ut och röra på sig och få igång cirkulationen i benen.

Mitt råd är i alla fall att du ska kontakta en veterinär och beskriva symtomen!

jo vet har varit konsulterad sedan första dagen, då hon bor hemma hos oss ;)

svullanden började för tre veckor sedan, och sedan dess har hon gått ute dygnet runt. det blev värre när hon hade stått inne, därför fick hon gå ut. Hon svullnar lite ibland även när hon är ute.

en klinikveterinär har kollat på henne och sa att det skulle vandra genom kroppen och sedan gå över, men ingen jag känner han nånsin hört talas om nåt sån här virus.

vad brukar hända efter det viruset då?
hon har inte haft feber nån dag sedan svullnaden kom.

Har fått igår veta min häst har virus-infektion feber går upp och ner ojämn emellan. Då är det Virus-infektion Sa veterinären..
ingen ridningen och han får vila helt hållet.. Veterinären sa att det kan ta månader att Virus är borta.. Hästen min äter inte bra höet.. men dricker, kissar och bajsar som vanligt... Han hade i söndags 38,4 o idag 37.. förra vecka 34,2.. sen 34,1..
Han brukar ligga på 37,3.. jag vet inte själv så mycket om denna virus-infektion. VILL Gärna veta mer.. Ska Han vila bara??.. Hans ben svullnar oxå om han inte rör sig och står stilla i box.. hmm.
/ Mumin69..

har han feber så låt honom vila.
ta ev ett blodprov och se hans värden, och ta ett nyt igen om nån månad så har du nått att jämföra med.

många hästar svullnar när de står inne längre än vad de är vana vid.

Tack för tips!!. Får be Veterinären komma och ta blodprov, Veterinär var i stall igår av slumpen, Passade på att fråga.. Då sa H*n det är virus-infektion pga feber går upp o ner emellan hästen är slö, händig och vill inte äta..elle dricka. Har ej aldrig varit med detta.. Red förra vecka, visste inte att det var virus trodde först det var övergående feber som kom men det var annat.. Upps..
Nu låter jag han vila tills dess Veterinären kommer och tar blodprov..

Ja, det är mycket vanligt att benen svullnar av virus, men kroppen har jag inte varit med om i alla fall. Prata med vet.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 395
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 311
Senast: EmmaW
·
W
Hästvård För drygt ett och ett halvt år sedan köpte vi vår häst, han gick igenom besiktningen men fick anmärkning på ryggen (ömmade vid tryck)...
Svar
15
· Visningar
1 951
Senast: malinrehnby
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 585
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V