Virus och ledsmärta?

SaraMara

Trådstartare
I väntan på fortsatt utredning tänkte jag passa på att höra om era erfarenheter. Har en unghäst med blodprovssvar som tyder på virusinfektion och som grädde på moset har JÄTTEont i alla ben. Praktiskt taget omöjlig att t.ex. försöka böja, eftersom hon får så ont.
Har i perioder upplevts som stel, stapplig och lite svår i balansen. Låg i energin, blir trött väldigt snabbt och är inte lika vaken som hon brukar vara. Ingen feber, inget näsflöde, ingen hosta. Var för ett par veckor sedan när veterinär var ute akut på kvällen möjligen något öm i svalget vid tryck utifrån.

Vi har tagit lever-, njur- och borrelia/anaplasma-prover som vi nu väntar på.

Till historien hör en buköppning i augusti (då hon också hade en märklig feber som ingen någonsin kunde förklara) och, vad jag upplever att allt elände började med, en rejäl förgiftning i augusti 2014 med rejäl leverpåverkan och fotosensibilitet. Därefter var hon dock pigg och glad fram till buköppningen i år, som hon också repade sig fint ifrån. Nuvarande problem har nog pågått i fyra veckor kanske?

Någon som varit med om ngt liknande och har några teorier/tips?

Jag hade en häst tidigare som drabbades av något liknande. Visade också antydan till virus på proverna (alla möjliga prover togs allt var negativt utom detta). Hon hade ingen feber, hosta, snor osv. Men hon blev trött, hade ont i hela kroppen, både leder, rygg, hals osv. Hon blev först medicinerad med hippotrim en period men tillslut var det bara att vänta ut det (tog ca 5 månader). hon hade också haft lite otur, började med ett trauma där hon fick massa skärsår, vilka blev inflammerade, sedan fick hon livmoderinflammation började sparka i väggarna och skadade sig pga det. Hon mår dock helt bra nu och har gjort det i flera år efter viruset.

I väntan på fortsatt utredning tänkte jag passa på att höra om era erfarenheter. Har en unghäst med blodprovssvar som tyder på virusinfektion och som grädde på moset har JÄTTEont i alla ben. Praktiskt taget omöjlig att t.ex. försöka böja, eftersom hon får så ont.
Har i perioder upplevts som stel, stapplig och lite svår i balansen. Låg i energin, blir trött väldigt snabbt och är inte lika vaken som hon brukar vara. Ingen feber, inget näsflöde, ingen hosta. Var för ett par veckor sedan när veterinär var ute akut på kvällen möjligen något öm i svalget vid tryck utifrån.

Till historien hör en buköppning i augusti (då hon också hade en märklig feber som ingen någonsin kunde förklara) och, vad jag upplever att allt elände började med, en rejäl förgiftning i augusti 2014 med rejäl leverpåverkan och fotosensibilitet. Därefter var hon dock pigg och glad fram till buköppningen i år, som hon också repade sig fint ifrån. Nuvarande problem har nog pågått i fyra veckor kanske?

Någon som inte varit med om ngt liknande men kanske ändå har några teorier/tips? ;)

Intressant! Den neurologiska aspekten känns ju igen, från den dagen då hon faktiskt hade feber och var vinglig, ovillig att lyfta huvudet och mkt allmänpåverkad. luftvägsdelen känns dock inte igen, inte heller ngn feber (den sämsta dagen hade hon som högst 38,4 - alltså ingen hög feber jämförelsevis). Dessutom gick de neurologiska symptomen över på mindre än ett dygn.

Ska dock ta upp det med behandlande vet imorgon när vi talas vid igen, hon har säkert redan uteslutit det men eftersom jag inte kan låta bli att detektiva mig vid sidan om så är det ju lika så gott att nämna.

Tilläggas kan att hästen äter och dricker mkt bra, är pigg och alert så länge hon bara går i hagen och är tillräckligt pigg för att vara understimulerad och bitas. Efter mkt kortvarig och tämligen lätt ansträngning blir hon dock mkt trött. Samt att hon ju såklart har vansinnigt ont vid ledprovokation. :( Och ja, en blodbild som tyder på infektion. Jag blir gråhårig.

Jag har en häst som haft EHV 1. Han fick hög feber, väldigt stapplig och vinglig, stel i halsen, bakdelen liksom "kollapsade".Såg ut som en rejäl korsförlamning.

Han hade ingen ledsmärta. Hade nevrologisk påverkan länge efteråt i form av dålig balans och koordination i bakdelen men var aldrig halt och visade egentligen inga tecken på smärta alls förutom de första dagarna.

Jag tycker inte det du beskriver låter som herpesvirus,det ger ffa skader på nerver och inte ledsmärta. Det brukar inte heller vara så utdraget, hästen blir mycket sjuk med hög feber och tydlig nevrologisk påverkan och sen börjar den antigen tillfriskna inom en vecka eller blir förlamad och dör. Det kan gå mycket snabbt, från vinglig och feber till förlamning på ett par dagar.

Ehrlicia är det första jag tänker på, men du säger att hon testat negativt?
Har din veterinär konsulterat olika experter på virussjukdomar? Det kan ju vara något väldigt sällsynt.

Hon har ingen påverkan på lamellerna?
Är det någon skillnad på mjukt eller hårt underlag?

Jag har inte sett hästen, men lider så allvarligt av fångest och i o m att hon varit påverkad i magen kan det ha utlöst något därifrån.
Går det att sko henne utan problem är det förstås inte så.
Hoppas att du får svar snart.

Hon har ingen påverkan på lamellerna?
Är det någon skillnad på mjukt eller hårt underlag?

Jag har inte sett hästen, men lider så allvarligt av fångest och i o m att hon varit påverkad i magen kan det ha utlöst något därifrån.
Går det att sko henne utan problem är det förstås inte så.
Hoppas att du får svar snart.
Huuuu. Kan fång ge infektionsbild vid blodprov också? Jäkla skitsjukdom, vill inte ens börja nojja över det också (räcker med fångesten efter förgiftningen)...

F.ö. var det igår skitväder och då vart hon sämre igen. Förhöjd temp igen (38,1, så ingen katastrof, men högt för henne som annars brukar ligga runt max 37,6 på kvällarna) och ifylld i lymfkörtlarna (?) bakom ganascherna (där de kan svullna när de går och betar kort gräs typ). Väntar på att vet ska ringa under dagen, blir så trött och orolig. :(

Min fd medryttarhäst hade någon sorts fästingsjukdom för några somrar sen. Allt talade för anaplasma, utom provsvaren. Eftersom han var så dålig beslutade vet att sätta in intravenös antibiotika ändå, för det fanns ingen tid att förlora på att leta... Tack och lov svarade han på det och blev bättre på bara några dagar.

Hur har er behandling sett ut?? Något måste väl vet kunna göra för att mildra eländet?

Fästingsjukdom kan ju vara osynlig på blodprov hos människor efter en tid pga att viruset går in i cellerna. Det är väl inte helt osannolikt att det kan vara samma sak med hästar?

Min fd medryttarhäst hade någon sorts fästingsjukdom för några somrar sen. Allt talade för anaplasma, utom provsvaren. Eftersom han var så dålig beslutade vet att sätta in intravenös antibiotika ändå, för det fanns ingen tid att förlora på att leta... Tack och lov svarade han på det och blev bättre på bara några dagar.

Hur har er behandling sett ut?? Något måste väl vet kunna göra för att mildra eländet?
Ingen behandling alls nu efter nogsamt övervägande, hennes allmäntillstånd är såpass bra att vi inte vill medicinera med ngn form av antiinflammatoriskt eftersom vi är oroliga för hennes mage och den oron än så länge får "väga över".

Känns inte alls kul att inget veta, men så länge hon äter och dricker med god aptit och vill röra på sig så försöker jag att hålla oron stången. Med varierande resultat...

Fästingsjukdom kan ju vara osynlig på blodprov hos människor efter en tid pga att viruset går in i cellerna. Det är väl inte helt osannolikt att det kan vara samma sak med hästar?
Det visste jag inte! Noterar i minnet inför nästa frågestund med vet. tack för inspel!!

Det visste jag inte! Noterar i minnet inför nästa frågestund med vet. tack för inspel!!
Det finns 2 olika typer av blodprov, antingen ett som visar en akut infektion eller tidigare antikroppar och när hästen får en ny infektion kan proverna visa fel.
Min har haft flera infektioner från fästingar och den senaste var han lika dålig som din.
Jag hade tur att min vet lyssnade på mig och behandlade direkt med tetracykliner, annars hade han inte vart i livet.

Glömde.....det är inte alla vet som har kunskapen om detta. Forskningen är knapp och säger bara att det inte ska behandlas.
Min hästs lyckade behandling plus många andras motbevisar detta och risken att behandla eller ta bort hästen borde vara i fokus!

Det finns 2 olika typer av blodprov, antingen ett som visar en akut infektion eller tidigare antikroppar och när hästen får en ny infektion kan proverna visa fel.
Min har haft flera infektioner från fästingar och den senaste var han lika dålig som din.
Jag hade tur att min vet lyssnade på mig och behandlade direkt med tetracykliner, annars hade han inte vart i livet.

Glömde.....det är inte alla vet som har kunskapen om detta. Forskningen är knapp och säger bara att det inte ska behandlas.
Min hästs lyckade behandling plus många andras motbevisar detta och risken att behandla eller ta bort hästen borde vara i fokus!
Stort tack också för ditt inspel! Tar med mig också detta till nästa samtal från vet. Mkt uppskattat!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka