Virus och feber - vad menas eg med 'vila'?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ju 'blivit tvungen' att slänga ut Kele i storhage från boxvilan i förtid. Boxvilan är ju för en sårskada.

Mend amen står ju med feber med, som jojar upp och ner men senaste dygnet vägrat gå ner. Hon äter och dricker som hon ska, är en aning dämpas när febern närmar sig 39, men i princip opåverkad från 38.5 och neråt. Troligaste gissningen till febern är en virusinfektion (sen KAN man såklart ha den fråns årinfektin OCKSÅ). Närmsta dagarna blri intressanta då medicineringen sätts ut.

I alla fall, alldeles oavsett vilken virussjukdom man läser om så betonas det hur viktigt det är att hästen får vila tillräckligt lång tid. So far so good, men vad menas egentligen med vila i sammanhanget? Låt hästen gå i hagen som den vill, men träna den inte? ELler vad?

Damen har ju sina rejäla härjningsturer i hagen och busar enligt 'fullt ös medvetslös'. Knappast idealiskt ur någon synpunkt alls men svårt att undvika. Och ska man se något positivt så visar ju det att hon känner sig förhållandevis bra just då iaf.

Tempen har hitills hållit sig under 39, och fram tills för ett dygn sen har det ofta varit feberfritt på morgonen och strax under 39 på kvällen. Hon har då stått i boxhage. Nu har den ett dygn legat mellan 38.5 och 38.8. Så det är ingen hög feber vi talar om, men ändock feber. Och det blir som sagt intressant att se var febern tar vägen när medicineringen sätts ut, om det är virus eller ej.

Mer info är att hon skadade sig 2:a maj, eller natt mot andra maj. Var då när jag hittade henne väldigt hängig, men bara lite förhöjd temp, 38.3. Hamnade på klinik, stod på geepenil och cronyxin. Feberfri tisdag, något förhöjd onsdag, feberfri tors och fredag. Kom hem fred kväll. From hemkomst har hon stått på Hippotrim och Metacam. Feber lördag morgon som steg under dagen till 38,9 lördag natt, sön morgon började febern sjunka och sön sen morgon var hon feberfri. Sön kväll strax under 39, mån morgon feberfri, mån kväll feber, ti morgon feberfri, ti kväll feber, on morgon feber och nu on kväll feber. Hippotrim sista dagen idag, Metacam sista dagen imorgon. STått på boxvila från skadan hände tills imorse.

Sv: Virus och feber - vad menas eg med 'vila'?

En valack som stod här i höstas fick 40.0, såg lite hängig ut och lite lite snorig.

Han skulle oxå vara inne och ha boxvila tills febern lagt sig. Efter bara ett par timmar hade han gnagt hål i boxväggen, har riktigt tjocka plankor. Stressade omkring gapade och skrek.

Ringde till min vet. och han sa att maningen med boxvila är att hästen ska ta det lugnt och vara lugn. Kan den inte stå inne så var det bättre att ha honom ute i en mindre hage och se till att hålla honom ordentligt varm.

Hera skrev:
En valack som stod här i höstas fick 40.0, såg lite hängig ut och lite lite snorig.

Han skulle oxå vara inne och ha boxvila tills febern lagt sig. Efter bara ett par timmar hade han gnagt hål i boxväggen, har riktigt tjocka plankor. Stressade omkring gapade och skrek.

Ringde till min vet. och han sa att maningen med boxvila är att hästen ska ta det lugnt och vara lugn. Kan den inte stå inne så var det bättre att ha honom ute i en mindre hage och se till att hålla honom ordentligt varm.

Jo, vet har ju redan från när hon såg hur Kele KAN bli när hon lessnat att när det inte fungerar med liten hage (box strök de ju direkt efter det) så ut med henne i stor hage. Det vore bra om all medicinering var utsatt då dock så hon inte sprang runt med smärtstillande och antibiotika i kroppen, men gick det inte så gick det inte. Det var också väldigt bra om hon var feberfri, men gick det inte så var det ju samma sak där. HELST skulle hon ju stå tills såret var LÄKT och hon var helt feberfri men det trodde vi nog inte på någon av oss ens från början :crazy:

Så jag har ju vet i ryggen ang att släppa ut henne, men började fundera på det där med vila när jag läste på lite om virussjukdomar, och det står ju hela tiden att det inte går att behandla annat än sekundära bakterieinfektioner (och det visste jag ju, antibiotika biter ju inte på virus) men att VILA är otroligt viktig. Och då kom ju frågan vila i meningen ingen träning, eller vila i meningen inget spring? Därav frågan.

Damen tempade in på 37.6 vid utsläpp imorse, det är den lägsta temp jag tempat henne på sen det här började. Hoppas det håller i sig! Min hund hade en halsinfektion för ett halvår sen typ, och hon var så 'konstig' att febern inte gick ner förrän penicillinkuren tog slut (??). Kanske Kele gör lika? (hunden var dock mycket tagen av febern och sprang inte en meter förrän hon var feberfri..)

Kan du inte stänga av en del av hagen då så den inte blir så stor = springvänlig. Gör en mindre och släpp alla hästarna i den ett par dagar. Du vet mer lik fyrkantshagarna som finns inne i stan.

Är hästarna medtagna får dom stå inne och dom är ju då nöjda med det...annars släpper jag ut dom som vanligt bara, ju mindre det är annorlunda, ju lugnare är dom...man kan ju bara tänka på att hålla dom varma om det skulle blåsa eller regna o ha täcke på dom även om man inte brukar ha det så.

Tasja skrev:
Kan du inte stänga av en del av hagen då så den inte blir så stor = springvänlig. Gör en mindre och släpp alla hästarna i den ett par dagar. Du vet mer lik fyrkantshagarna som finns inne i stan.

Jag har funderat på det, att stänga av nere på vallen (enda som är plant), men jag är lite feg. Jag vet ju inte riktigt VAD som hände när Kele blev sparkad, jag har ju en väldigt stark misstanke som pusslats ihop, men jag är ju inte SÄKER. Och eftersom P går här med, och jag än inte känner mig helt SÄKER på att de är sådana kompisar de där tre som de verkar, så är jag lite motvillig att släppa dem alla tre på liten yta.

Men jag har funderat på det, jag funderade också på att prova ställa Kele i boxhage igen idag, en dag i frihet kanske gör att hon står ut fyra dagar till i boxhage (fyra dagar tycks vara normen). Men när hon tempade in helt feberfri så släppte jag ut, för att se om de sprang ur sig det värsta igår eller ej..

martha skrev:
Är hästarna medtagna får dom stå inne och dom är ju då nöjda med det...annars släpper jag ut dom som vanligt bara, ju mindre det är annorlunda, ju lugnare är dom...man kan ju bara tänka på att hålla dom varma om det skulle blåsa eller regna o ha täcke på dom även om man inte brukar ha det så.

Jo, täcke har hon haft, även igår när det var soool men blåååste. Idag får hon dock gå utan, det är en riktigt strååålande dag. Ska kolla tempen tidig em med, då jag mår bättre idag och kan hålla mig på benen.

Anledningen till vila runt virus infektion är enligt min vet för att inte anstränga hjärtmuskeln. vare sig man rider eller hästen tjoar runt på egen hand så kan du dra dina slutsatser utifrån det så att säga.... när det gäller ridning säger min vet 2 veckors skrittarbete efter att febern gått ned för gott..

mackan skrev:
Anledningen till vila runt virus infektion är enligt min vet för att inte anstränga hjärtmuskeln. vare sig man rider eller hästen tjoar runt på egen hand så kan du dra dina slutsatser utifrån det så att säga.... när det gäller ridning säger min vet 2 veckors skrittarbete efter att febern gått ned för gott..

Nej, det är ju just det jag inte kan dra slutsatser av? Därför jag frågar. Det ÄR ju skillnad på 20 minuters arbete och 5 minuter tokbus t ex, och är båda två lika illa?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 599
Senast: manda
·
Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: trollmamma
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 080
Småbarn Emilia (2år) har istort sätt aldrig varit sjuk så vi är lite ovana vid sjukdomar. Men nu har hon fått någon konstig feber. Förra...
Svar
1
· Visningar
7 649
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama