Virus i stallet, men vill inte ta tempen?

Sv: Virus i stallet, men vill inte ta tempen?

Jag är lite förvirrad i vart du får A) att jag har problem att tempa någon häst övht och B) att jag övht skrivit någonstanns att alla travhästar skulle ha problem att tempas... Tror inte många andra heller uppfattade det som att jag menade alla travhästar. :crazy:
Känns mer som en efterkonstruktion från din sida. :grin:

Utöver det är jag knappast ensam om att kalla det svanskappa inom travet, speciellt inte som min senaste chef inom travet kallade det för just svanskappa, jag har även hört en hel del annat travfolk (seriösa sådana) kalla det just svanskappa. :idea:
Men det kanske finns en regel inom travvärlden som säger att man absolut inte under några som helst omständigheter får kalla det svanskappa? (tvivlar dock starkt...)

Härmed lägger jag ner att diskutera med dig eftersom A) detta inte tillför tråden något och B) jag känner inte att det är konstruktivt att prata med dig.

Jag är lite förvirrad i vart du får A) att jag har problem att tempa någon häst övht och B) att jag övht skrivit någonstanns att alla travhästar skulle ha problem att tempas... Tror inte många andra heller uppfattade det som att jag menade alla travhästar. :crazy:
Känns mer som en efterkonstruktion från din sida. :grin:

Utöver det är jag knappast ensam om att kalla det svanskappa inom travet, speciellt inte som min senaste chef inom travet kallade det för just svanskappa, jag har även hört en hel del annat travfolk (seriösa sådana) kalla det just svanskappa. :idea:
Men det kanske finns en regel inom travvärlden som säger att man absolut inte under några som helst omständigheter får kalla det svanskappa? (tvivlar dock starkt...)

Härmed lägger jag ner att diskutera med dig eftersom A) detta inte tillför tråden något och B) jag känner inte att det är konstruktivt att prata med dig.

Nu fattar jag inte, du har inga problem med det, men vet massor av travare som inte går att tempa?

Jag har kanske stött på 1-2 hästar under mitt liv som strulat vid tempning? (Den ena hade bruten svans som unghäst och den andra väldigt ont i ryggen, ingen av dem var travare.)
Några som fått skav av svansremmen, men inte heller de har jag upplevt haft några problem senare i livet, varken av svansremmen eller tempning?
Hur kan det komma sig att du stött på så många?

Jag förstår inte heller när detta problem uppstår och hur det kan ge resultat att hästen är omöjlig att tempa efter travkarriären? Eller menar du att dessa hästar var okörbara och därför fick avsluta sin karriär?

Jag tränar/omutbildar sk "problemhästar" (och deras ägare) och stöter på det mesta.
Dvs det finns en god anledning till att jag stött på dom, de som inte klarat av dom (ägarna) har ringt ut mig.
De kanske inte är många sett ur ett perspektiv på hur många hästar det finns i sverige, men de är många med tanke på att vi ska veta bättre än att ha dåligt anpassade svanskappor eller för den delen misshandla hästarna.

Hela bunten har inte varit fd travare iofs. Vissa av travarna har tävlat fortfarande, de har jag dock mött när jag jobbade som hästskötare i travstall. Skall dock tillägga att dessa två (dvs inte så många) hästar var hos en tränare som inte var särskilt snäll mot hästarna och ökänd på den travbanan. (Jag slutade efter 1,5 månad).
Det var den typen som körde upp hästarna i slutet av stallgången (som hade en vägg) genom att piska dom om hästarna inte gått nog bra ute på banan. Som hästskötare fick man kasta sig åt sidan eftersom dörren var öppen och h*n kom inkörandes i full trav direkt från banan med löddrande hysteriska hästar.
H*n var inte snäll, och ingen vågade anmäla henom eftersom h*n inte var riktigt normal... H*n var, kort och gott, psykiskt instabil med kort stubin och nära till våld även mot människor och alla var rädda för henom!

Sen är ju frågan vad "inte går" menas med. Jag vanvänder inte våld på hästar utan föredrar att bygga upp ett förtroende hos hästen innan jag börjar arbeta med ett "problem". Skulle det behövas tempas så skulle jag kunna använda våld på hästen och därmed tempa men till vilken nytta? Det lär ju inte bli någon positiv erfarenhet för denna att ha med sig i minnet till nästa gång.
Då ska den vara riktigt sjuk om jag med våld ska tempa den och inte finnas någon annan lösning.

Sen vet jag inte om jag uttryckligen någonstans skrivit att detta enbart skulle gälla travhästar? Undrar därför varför ni har en sådan upphakning på just dom?

Du kan ha en poäng där.

Min som inte gick att tempa fick jag senare ta bort pg a ryggproblem. Hon höll helt enkelt inte för ridning tyvärr.

Vilket var lite vad jag såg framför mig då min tidigare häst var kolik häst som dog i tramvred.

Tveksamt om den med tempningsproblem hade fixat kolik undersökning även efter att ha vant sig vid tempning men sannolikheten var onekligen betydligt större då.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka