Virus i stallet, men vill inte ta tempen?

Sv: Virus i stallet, men vill inte ta tempen?

Förs kniper hon med svansen så man inte får ut den. Sen när man är på väg in sparkar hon med ett eller båda benen! Försökt med godis men går inte. Öron går heller inte! Är så där laser i överläppen dyr?!

Jag hade provat att klia mycket vid svansroten till hästen slappnar av. Viktigt att hästen accepterar detta. Sedan kan man ju alltid trä på en språngsele om det är överdjäkligt, det ger ju lite hjälp.

Vi hade vägg på ena sidan i skötselspiltan, så det var bara att stå på andra sidan väggen och tempa, om det skulle vara ett problem.

Har du missat travet!? ;)
Där är svanskappa standard, iallafall på de ställen jag jobbat på.

walsh500sele.jpg

På många ridskolor är svanskappa också vanligt enligt min erfarenhet.

För privatryttare, inte fullt lika vanligt men det står inget om vad TS har för ras (kan vara ett vbl) eller om det har en svanskappa eller ej.

Hur många hästar går med svanskappa idag? Känns inte som ett vanligt problem.. har under många års tid sett endast en stor häst gå med svanskappa. Den tillhör väl med handen på hjärtat inte direkt standardutrustningen.

Har du satt på Helosan på tempen innan? Det brukar vara ett pluss iallafall.

Förs kniper hon med svansen så man inte får ut den. Sen när man är på väg in sparkar hon med ett eller båda benen! Försökt med godis men går inte. Öron går heller inte! Är så där laser i överläppen dyr?!

Har du missat travet!? ;)
Där är svanskappa standard, iallafall på de ställen jag jobbat på.

walsh500sele.jpg

På många ridskolor är svanskappa också vanligt enligt min erfarenhet.

För privatryttare, inte fullt lika vanligt men det står inget om vad TS har för ras (kan vara ett vbl) eller om det har en svanskappa eller ej.

Nej jag har aldrig mött en travhäst med svanskappa, men däremot alla har ryggstycke om det ska vara på det viset! Och jag har inte mött EN ENDA travhäst som inte går å tempa!!! Det är liksom rutin bland näst intill alla travhästar att man tempar inför snabbjobb och start. Har jobbat hela mitt liv i travstall så jag känner mycket väl till hur det funkar.

Och har hästen svanskappa så borde den väl ändå vara van att man lyfter på svansen. Dem av några är ju de som är vana att man lyfter och drar i svansen :cool:

Senast ändrad:

Den kan ha haft svanskappa en gång i tiden men det hör egentligen inte ens till tråden, faktum kvarstår, hästar som är svansrädda för att de haft en felaktigt anpassad svanskappa finns, i massor! Både fd travare, ngn travare och ridhästar.
Bara för att du inte mött dom innebär inte att de inte finns.

Och gott om travhästar som är rädda för svanskappa finns det också. Jag har mött massor. Mestadels vbl som förr tävlat och numera är ridhästar.

Jag har även mött travare, och fd travare, som inte vill bli tempade av vem som helst.
Att tro att de per automatik går att tempa för att de är travare är att tro att hästar är robotar som inte har egen vilja.

*KL*

Nu verkar ju hästen ha rätt djupgående problem, men ihop med övriga tips så något som kan underlätta sen den dag när det/om det går att tempa är att köpa en temp med 'mjuk böjlig spets' och med KORT mättid. Mina är inte svårtempade, men väl inte helt roade heller. Den ena kniper gärna lite med svansen, och om man tempar lös i boxen vill 'gå runt'. Med nya termometern 'märker' han knappt jag tempar. Och du har tempen på 10 sekunder (jmf med en minut på den gamla), och jag tror att den är så mjuk och 'smidig' hjälper.

Den kan ha haft svanskappa en gång i tiden men det hör egentligen inte ens till tråden, faktum kvarstår, hästar som är svansrädda för att de haft en felaktigt anpassad svanskappa finns, i massor! Både fd travare, ngn travare och ridhästar.

Och gott om travhästar som är rädda för svanskappa finns det också. Jag har mött massor. Mestadels vbl som förr tävlat och numera är ridhästar.

Jag har även mött travare, och fd travare, som inte vill bli tempade av vem som helst.
Att tro att de per automatik går att tempa för att de är travare är att tro att hästar är robotar som inte har egen vilja.

Kan tyvärr inte se att problemet är SÅÅÅ STORT!! De nya mattarna har väl inte den kontrollen då så de kan tempa sin nya häst.

hästar som är svansrädda för att de haft en felaktigt anpassad svanskappa finns, i massor!

Jag har en sådan häst hemma. Vet inte om det beror på felaktigt anpassad svanskappa. Men jag vet att så fort jag försöker använda en däckel med svanskappa så blir hon spänd och orolig, kniiiper med rumpan, drar in svansen allt vad hon kan. Jag tolkar det som att hon förknippar svanskappan med något otrevligt.

Hon har också varit väldigt svår med tempen, även om det efter massor av träning är mycket bättre. Men än idag så mutar jag henne med foder varje gång det ska tempas.

Mitt förra sto var sån när hon kom.

Första gången vi skulle tempa var vi fem man (en höll, en brems, en ben, en kli och en temp) och fick ge upp om vi inte skulle bli sparkade. Hon ville absolut inte vara med.

Efter mycket kli vid sidan av svansroten så att hon själv fick lyfta svansen gav det så sakteliga med sig. Tålamod och åter tålamod.

Om jag var du skulle jag öva varje dag tills dess att det fungerar för som de flesta andra här säger så måste det bara fungera.

Det är vid sådana tillfällen man vill ha en tvångsspilta med dörr bakom, så man kan bevisa för hästen att det inte är farligt, att det går fort och inte gör ont.

Det var hemskt. Hon fick fullständig panik när vi försökte tempa henne men som sagt det gick med tålamod och tid, mycket tid.

KL Om man inte fixar det här problemet kan det bli väldigt besvärligt den gång hästen får kolik o vet vill undersöka.
PL

Kan tyvärr inte se att problemet är SÅÅÅ STORT!! De nya mattarna har väl inte den kontrollen då så de kan tempa sin nya häst.

Tja det var du själv som skrev att svanskappa inte användes som standard idag, vilket den gör under ett annat namn (men likväl samma utseende och samma uppgift) inom travet....
Svarade även att det är ett problem för många fler än du tror.

Det är vid sådana tillfällen man vill ha en tvångsspilta med dörr bakom, så man kan bevisa för hästen att det inte är farligt, att det går fort och inte gör ont.

Transporten funkar som nödlösning bäst såklart med dörrar bak men även bom funkar, iofs har jag hört om någon som har behövt ta till det för en så enkel sak som tempning (har genom alla år aldrig varit med om någon häst som inte lite kli vid svansroten varit tillräcklig på för att tempa oavsett om det är föl eller vuxna) men hört de som fått ta till det vid rektalisering av kolikhäst som inte var så vänlig mot vet.

Vi har en hel drös travhästar i stallet och så har det varit i många år, innan det så var jag i ridstall, i många år.

Just det du beskriver finns i alla stall, alltså problem att utföra vissa saker, ofta saker som andra utför med lätthet.

Jag har jobbat som equiterapeut, du anar inte hur många ägare som har problem med sin hästar när det kommer till olika vardags situationer, problem som en utomstående inte alls upplever..
Du har säker varit med om det själv, tex en svårlastad häst som ägaren absolut inte får in och fram kommer en annan okänd och vips är hästen på.

Vi tempar tex våra hästar dagligen utan några som helst problem, men alla kan inte tempa dem utan problem, det beror mer på personen som tempar än på hästen.
Detsamma gäller lastning, de lastas utan problem, med det betyder inte att alla får in dem...
Samma med tussarna i öronen, lyfta hovar, duscha, leda, köra, rida etc.

Hästar och människor är individer, och enligt min erfarenhet, går det inte att utför utan problem så gör jag antagligen på fel sätt och testar ett annat istället för att leta orsaker i hästens tidigare liv att skylla på.

Tja det var du själv som skrev att svanskappa inte användes som standard idag, vilket den gör under ett annat namn (men likväl samma utseende och samma uppgift) inom travet....
Svarade även att det är ett problem för många fler än du tror.

Ja och om man menar en sak så skriver man den saken. För jag har fortfarande inte sett en enda travhäst gå med svanskappa. Använd rätt termer så slipper du bli missförtådd. Och nej, det är fortfarande ingen stort problem anser jag! Det ligger garanterat i personen. Har du så svårt att tempa hästar så du till och med börjar leta fel på utrustningen på en hel genre hästar i sverige så kanske det är dags att se till dig själv, HUR gör du när du tempar om du har problem med det?? Felet ligger nog hos dig snarare känns det som.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka