Sv: Virus i stallet, men vill inte ta tempen?
Den kan ha haft svanskappa en gång i tiden men det hör egentligen inte ens till tråden, faktum kvarstår, hästar som är svansrädda för att de haft en felaktigt anpassad svanskappa finns, i massor! Både fd travare, ngn travare och ridhästar.
Bara för att du inte mött dom innebär inte att de inte finns.
Och gott om travhästar som är rädda för svanskappa finns det också. Jag har mött massor. Mestadels vbl som förr tävlat och numera är ridhästar.
Jag har även mött travare, och fd travare, som inte vill bli tempade av vem som helst.
Att tro att de per automatik går att tempa för att de är travare är att tro att hästar är robotar som inte har egen vilja.
Vi har en hel drös travhästar i stallet och så har det varit i många år, innan det så var jag i ridstall, i många år.
Just det du beskriver finns i alla stall, alltså problem att utföra vissa saker, ofta saker som andra utför med lätthet.
Jag har jobbat som equiterapeut, du anar inte hur många ägare som har problem med sin hästar när det kommer till olika vardags situationer, problem som en utomstående inte alls upplever..
Du har säker varit med om det själv, tex en svårlastad häst som ägaren absolut inte får in och fram kommer en annan okänd och vips är hästen på.
Vi tempar tex våra hästar dagligen utan några som helst problem, men alla kan inte tempa dem utan problem, det beror mer på personen som tempar än på hästen.
Detsamma gäller lastning, de lastas utan problem, med det betyder inte att alla får in dem...
Samma med tussarna i öronen, lyfta hovar, duscha, leda, köra, rida etc.
Hästar och människor är individer, och enligt min erfarenhet, går det inte att utför utan problem så gör jag antagligen på fel sätt och testar ett annat istället för att leta orsaker i hästens tidigare liv att skylla på.