Virus i stallet, men vill inte ta tempen?

B

bridie

Vi har ett virus i stallet. Men min häst vill inte ta tempen i rumpan. Vad ska jag göra? Finns det ett annat sätt att märka febern? Svara inom kort tack! :)

Sv: Virus i stallet, men vill inte ta tempen?

Vadå vill inte?

Måste du tempa så kan man ju avleda på olika sätt om den nu inte gillar det. Sista utvägen för mig hade varit brems.

Vad gör hästen om du provar? Har du någon som kan hjälpa dig att hålla i hästen och mata den med godis under tiden? Har aldrig varit med om problem att tempa en häst, alla mina står lösa i boxen när man gör det.

Känns som den behöver fostras lite. Vissa saker SKA man kunna göra utan att ens behöva be om att få göra det. De sak ha regler på rutinerna och de ska bara funka. Tempning är en av dem. :)

man kan göra mycket för att få hästen lagom still för att kunna ta tempen.
t ex;
1, ge massor av hö och godis med mycket beröm,
2, låt en medhjälpare lyfta ett bakben samt hålla undan svansen (om det är så att hästen kickar efter dig dvs)
3, bremsa,
4, bremsa + lyfta ben

använd också en snabb termometer med ett rep fastbundet i för att underlätta uttagande om hästen får spel mitt i och ni måste kasta er undan för sparkande ben ^_^ och termometern glider in dvs.

Se till att smörja in termometern ordentligt och lägg handen mot analöppningen först, så att inte beröringen av termometern blir en överraskning. Se till att allt går lugnt o tryggt till. Klappa o prata.

Du har fått flera bra svar redan.

Ja, det finns ett annat sätt att ta tempen, genom att läsa av ett chip i halsen. Veterinären injicerar ett speciellt chip, ungefär likadant som det ID-chip som många hästar har numera. Sedan läser man av chipet snabbt och enkelt med en scanner. Läs mer i den här artikeln (på engelska), länk.

Dom chippen är faktiskt himla smidiga, men jag vet inte vad varesig chippet eller avläsaren kostar däremot.

I övrigt tycker jag att en normalt uppfostrad häst ska klara av att bli tempad, trams vore annat. Men det är min åsikt. Det går att lära den!

Nominous: Hon är snäll i ALLT men just det här gillar hon inte, vilket jag förstår.

Tack för alla svar, ska vänta tills vi får svar på vad det är för virus och om det är något allvarligt får jag ta brems! :D

Har tempat massor av hästar men har aldrig varit med om någon som reagerat nämnvärt faktist...

Håller med Nominous, kanske saknas lite fostran?

Har du frågat om någon annan, mycket erfaren, kan ta tempen?
Ibland är vissa hästar väldigt känsliga och behöver en mjuk hand som inte våldar.

Annars har jag för mig att det kommit örontempar för häst numera men jag kan ha fel!

Har tempat massor av hästar men har aldrig varit med om någon som reagerat nämnvärt faktist...

Håller med Nominous, kanske saknas lite fostran?

Fast det är ju inte säkert.

Kan finnas en hel del orsaker till varför en häst inte vill att dess ägare sticker in en temp i rumpan, TS kanske är för våldsam (säger inte att så är fallet) för hästens "smak". Det gör den ju inte till ouppfostrad?

Känns som den behöver fostras lite. Vissa saker SKA man kunna göra utan att ens behöva be om att få göra det.

Är det så man ska göra med alla ston som inte anser att "pastejköket" är rätt huvudingång???

Det finns bättre lösningar,, köp en lasertermometer och vik upp under eller överläppen,, aktivera sedan lasern i riktning mot tandköttet och inom en secund kommer teperaturen att avläsas.

Ston är ofta mera erfarna att ta den i munnen än i "pastejköket" Träffsäkerheten är oxå minst tregånger så stor.

*kl*

Jag har inte täffat nån häst, varken sto eller valack, som inte älskar att blir kliad runt svansfästet. När man kliar så brukar hästen lyfta på svansen och märker inte att man stoppar in termometern. Sen är det bara att fortsätta klia tills tempen piper.

Finns massor med hästar som är svansskygga för att de haft en illa sittande svanskappa på sig.
De drar in svansen rätt bra.
Men som du skriver så löses det ofta av att man kan klia dom precis bredvid svansroten och det brukar funka. Däremot finns det de hästar som har så dålig erfarenhet att det behövs lite träning, de är få men finns.

*kl*

Jag har inte täffat nån häst, varken sto eller valack, som inte älskar att blir kliad runt svansfästet. När man kliar så brukar hästen lyfta på svansen och märker inte att man stoppar in termometern. Sen är det bara att fortsätta klia tills tempen piper.

Finns massor med hästar som är svansskygga för att de haft en illa sittande svanskappa på sig.
De drar in svansen rätt bra.
Men som du skriver så löses det ofta av att man kan klia dom precis bredvid svansroten och det brukar funka. Däremot finns det de hästar som har så dålig erfarenhet att det behövs lite träning, de är få men finns.

Hur många hästar går med svanskappa idag? Känns inte som ett vanligt problem.. har under många års tid sett endast en stor häst gå med svanskappa. Den tillhör väl med handen på hjärtat inte direkt standardutrustningen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
463
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 576
Senast: Liten
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka