Virkon till hovarna?

Lona

Trådstartare
Jag passar en häst som av och till har diverse problem med hovarna (dels är de rätt kassa i sig själva, dels får han lätt hovbölder och tål inte leriga hagar). Ägaren brukar spraya Virkonlösning innanför gummisulorna men har glömt tala om hur stark spädningen skall vara och jag får inte tag på henne. Någon som vet?

Sv: Virkon till hovarna?

Om ägaren har "glömt bort" hur du ska ta hand om hästen, så hade jag struntat i att spruta på nåt överhuvudtaget, antagligen är det inte så viktigt.

Hej från Hambo

Vi sprayar på våran fölis pga bärrandsröta. Det står väl på virkonen hur det ska spädas ? Jag kommer inte ihåg exakt men det ska bli ljusrosa.

1%-ig ska den vara. Tex. 5 gram Virkon till 500 ml vatten. Så länge lösningen är rosa är den fortfarande verksam.

Alltså, hur kommer det sig att den får in grus/sten under sulorna egentligen ? Har ni inget som förhindrar det..tex sillicon ??

1 % lösning står det i spädningsanvisningarna då man ska desinficera ytor. Virkon är egentligen inte avsett till att använda på levande individer vad jag vet... men det är effektivt. Jag har använt en betydligt svagare lösning då jag en gång hade en häst som fått ringorm-mkt effektivt ;)

Jag passar en häst som av och till har diverse problem med hovarna (dels är de rätt kassa i sig själva, dels får han lätt hovbölder och tål inte leriga hagar). Ägaren brukar spraya Virkonlösning innanför gummisulorna men har glömt tala om hur stark spädningen skall vara och jag får inte tag på henne. Någon som vet?

Virkon på undersidan av hovarna har jag god erfarenhet av men som sista utväg när varesig daglig god hovård utförts av hästägaren, oklanderlig utförd hovvård av hovis men trots detta så har bärrandsrötan/strålrötan inte kunnat hävas.

Virkon tar som bekant död på det mesta utom två saker när det används i hovarna. Det ena är orsaken till detta problem och det brukar man kunna finna svar på om man tar ett prov på själva närmiljön (jorden i besättningens dagliga utevistelse) Det andra är att kontrollera om verkligen mag/tarm funktionen är i balans.. Att behandla med Virkon under en gummisula har jag dock ingen erfarenhet av men ställer mig frågande till anledningen. En skodd häst med sulor brukar innebära att med denna åtgärd stänger ute alla inkommande bakterier. Har denna häst provat att skos med sulor och soul pack uppfyllt mellan den naturliga sulan och gummisulan?

När det gäller din grundfråga så läser jag på påsen med Virkonpulver att en påse innehållande 10 gram ska späs ut i en liter vatten. Den fördigblandade lösningen skall sedan stå mörkt och svalt (dock ej under -1 grad) och förbrukas inom 7 dagar.

I dom fallen jag har varit i kontakt med Virkon har jag använt mig av en blomsprut flaska,, funkar kanon..

Lycka till.

*Delvis KL*

Ja, alltså, jag kan ju tycka att eftersom matte inte brytt sig om att göra tillräckligt mycket lösning/informera om hur man gör mer så får hon lite skylla sig själv men samtidigt är det ju ruskigt tråkigt om hästen skulle bli dålig.
Jag vet faktiskt inte riktigt hur han är skodd, bara att han har sulor, och att han haft stora problem tidigare, så mycket att matte funderade på att ta bort honom. Senaste året(?) har han dock funkat fint, troligen till stor del pga den snörika (ickeleriga) vintern.

Tänkte inte så långt som att jag kunde läsa på förpackningen, det kom jag på i gårkväll efter att jag hade postat:o.

I alla fall jag blir ganska nojjig när jag har hand om någon annans häst även om jag absolut inte tror att matte skulle anklaga mig om han blev halt.

Vad har du för Virikon. Tabletter ??.
Tabletterna ska spädas 1 tablett på 1/2 liter vatten. Så en 50cl petflaska funkar perfekt till det det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 692
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka