1. Man begriper sig på en del i taget och ignorerar de delar man inte förstår/inte har behov av.Så.
Har tagit upp stickningen som hobby och börjat på allvar. Med att skaffa konto på Ravelry, sticka efter mönster, fråga om hjälp åsådär. Har tidigare bara mätt på kroppen och stickat det som krävs för att nå fram i Raggi eller random akryl (helfrälst på boken "Sticka Nu" av Cruuse & Strandli). Kanske lärt mig ett strukturmönster utantill och upprepat detta in absurdum.
Men nu är det på allvar!
1. Kommer en begripa sig på Ravelry med tiden?
Verkar vara en stor (och helig!) graal.
2. Garnvikt, typer, klasser, utbytbarhet och elände... finns det någon översikt över detta?
Jag är mycket nybörjarförvirrad.
3. Är det möjligt att undertecknad är för korkad för Magic Loop?
Hit me with era bästa tips för att komma igång!
4. Sticka tunna strumpor att ha till vardags - era tankar om detta? Märkt att det trendar i sociala medier.
Är duglig på att sticka vanliga (ragg-)sockar för värme.
5. Rimliga övningar/mönster för den som vill öva på flerfärgsstickning*?
*(...men konsekvent hållit sig till självrandande garn pga stickar hårt och får dragningar)
Projkekt redo för uppläggning nu:
1. Klassiska sockor i Raggi, tänkte prova en annan tå än jag brukar.
2. Enkel slätstickad tröja ur boken Sticka Mera (Hammergkog & Wincent), på prov i Järbo Cookie.
2. Det tar ett tag och tar ibland en del matematik när man inser att de tinte blir som man trodde. https://yarnsub.com/ kan hjälpa till lite på vägen.
4. Hemstickade tunna strumpor for the win!
Men, de behöver vara ganska hårt stickade, 8-9-10 maskor/tum. (Är Ravelry-skadad och räknar sånt i tum mer än cm numer... och en tum är enklare än 10cm på en socka...)
Och de behöver vara i rätt garn, ull med ca 20% nylon. Mina hemstickade håller betydligt längre än de köpesockor jag haft.