Sonen har också önskat sig en stickad/virkad häst, vad har du för mönster?
Jag fick ett mönster av @Soffan74 Ingen aning om var hon hittat det, men det är lätt- och snabbvirkat!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sonen har också önskat sig en stickad/virkad häst, vad har du för mönster?
TraderaJag fick ett mönster av @Soffan74 Ingen aning om var hon hittat det, men det är lätt- och snabbvirkat!
Läs vidare i mönstret så ser du om du ska göra nya maskor nästa varv. Jag kan tänka mig att man kan göra både och.Jag köpte garn på julmarknaden idag och fick med ett mönster till ett par tumvantar. I mönstret står det "maska av 16 m för tummen"
Vad menar de då? Alltså, skall man trä en tråd igenom dom eller sätter man en typ säkerhetsnål som håller maskorna eller vad? För om jag förstår mönstret rätt skall jag plocka upp dem senare när jag ska sticka tummen..
(har bara stickat sockar hittintills!)
Ja! I nästa varv ska jag ta upp 16 maskor. Det är det jag inte förstår, var gör jag av de jag ska maska av och var gör jag de nya? Kanske finns på googgle iofs!Läs vidare i mönstret så ser du om du ska göra nya maskor nästa varv. Jag kan tänka mig att man kan göra både och.
Dom du maskar av kommer vara framsidan av tummen, och dom du lägger upp varvet efter är dom som kommer fortsätta i handflatan. Dvs avmaskningen kommer hänga frampå i väntan på tumme och det du lägger upp behåller du på stickorna.Ja! I nästa varv ska jag ta upp 16 maskor. Det är det jag inte förstår, var gör jag av de jag ska maska av och var gör jag de nya? Kanske finns på googgle iofs!
Ja det är två olika metoder, vilken man föredrar är individuellt.Ja! I nästa varv ska jag ta upp 16 maskor. Det är det jag inte förstår, var gör jag av de jag ska maska av och var gör jag de nya? Kanske finns på googgle iofs!
Aha! Tack, jag tror att jag börjar fattaDom du maskar av kommer vara framsidan av tummen, och dom du lägger upp varvet efter är dom som kommer fortsätta i handflatan. Dvs avmaskningen kommer hänga frampå i väntan på tumme och det du lägger upp behåller du på stickorna.
(Min favorit är att sätta maskorna på en annan tråd och lägga upp nya maskor för handflatan direkt.)
Var handlar ni helst garn? Nätbutik då. Jag har mest handlat ifrån hobbii.se men jag har inte heller direkt koll på bra nätbutiker
@Anna Vilken fin sjal! Eller ja, allt var fint men sjalen var ju to die for!
Ja du stickar med två trådar som om de vore en tråd, jag brukar ta från två nystan.Ny fråga
Om det står i mönstret att det ska stickas med två trådar, är då alltså två trådar en maska sas? Tar jag en tråd från varje nystan då eller en utifrån och en inifrån? Det är alltså samma färg allting men det står att den stickas med två trådar (oslo hue av petiteknits).
Det går att använda en för lång sticka, men då behöver man använda sig av en lite annan teknik, typ magic loop eller travelling loop, för att få arbetet att nå runt. (Googla på de begreppen så finns det filmer och instruktioner)Har inte stickat med rundsticka förut, i mönstret står det rundsticka 3,5mm 40cm. Min kabel är typ 75cm. Vad händer om kabeln är för lång? Behöver jag köpa en kortare eller kan man använda den utan att det påverkar?
Min högst "knit worthy" styvfar är båtmänniska, så hur skulle jag kunna låta bli liksom