Det krymper i själva tovningsprocessen även då. Men jag tror att gnuggningen kan ge lite mer "täthet" med lite mindre "krympning" än snurrande i maskin. Både trycket och gnuggrörelsen påverkar hur fibrerna glider ihop med varandra och det kan bli mer riktat mot att skapa "sammanhängande yta". Och såpan bidrar till att de binder ihop sig mer med varandra.Fortsätter med avdelningen för oinsatta frågor om jag kör såpa och ”kall”-vatten, krymper de mycket alls då? Eller blir de bara sådär... ihoptovade eller vad man ska kalla det, oigenomträngliga!
Sen tror jag saker som fluffigare spunnet garn och lösare typer av maskor påverkar mycket.
Men hur hårt valkat vill du ha? Krympningen blir större ju mer du bearbetar.
Ska det fortfarande se ut som virkat eller bli en vadmalsliknande yta?
Nålbundet som hårdvalkas kanske krymper 3-4 gånger. Smygmaskvirkat som lättvalkas kanske bara 10-20% (obs grova gissningar)
Som jag fattat blir krymptvättade saker luddiga på utan. Medan mekaniska bearbetningen när du valkar trycker in fiberändarna i ytan, så det blir slätare. Så det blir lite olika slutprodukter pga processerna inte är likvärdiga.
Är det supereffektiva skogshuggarvantar du vill ha eller bara minska lite på hålen i tunna finstickade?