"Virgin River-natur" i Sverige?

MissFideli

Trådstartare
Jag tittar på Virgin River på Netflix och är helt betagen av naturen i den serien! Finns den typen av natur här i landet? Hört att Norge är nära, men det verkar inte helt enkelt (dyrt) att flytta dit.

Jag tittar på Virgin River på Netflix och är helt betagen av naturen i den serien! Finns den typen av natur här i landet? Hört att Norge är nära, men det verkar inte helt enkelt (dyrt) att flytta dit.

Den är filmad i British Columbia så fjällvärlden är det du kommer närmast inom våra gränser.

• Gilla
Reactions: MCP
Ja, det förstår jag. Men mer exakt var? Jag är inte så hemma i fjällvärlden.

Med variationer så hela fjällkedjan. Personligen är jag lite partisk vad gäller Oviksfjällen eftersom jag jobbar där ;)

DSC_0016_edit.webp

:love:

Vad jag lärt mig ska det vara väldigt svårt att jämföra naturtyper mellan Canada och Skandinavien.

Golfströmmen värmer så mycket här att relationen mellan temperatur och ljusförhållanden blir helt olika. Canada har betydligt strängare vintrar på motsvarande breddgrad, samtidigt som den korta växtsäsongen inte heller förstärks med sommarnätternas ljusmängd som i norra Sverige.
Detta ger så olika krav på hur växterna anpassar sig att hela ekosystemen blir annorlunda även i de fall man teoretiskt skulle finna platser med likartade förutsättningar i terrängförhållanden, geologi, hydrologi etc.

(tillägger att jag varken varit i fjällen eller sett serien...)

Vad jag lärt mig ska det vara väldigt svårt att jämföra naturtyper mellan Canada och Skandinavien.

Golfströmmen värmer så mycket här att relationen mellan temperatur och ljusförhållanden blir helt olika. Canada har betydligt strängare vintrar på motsvarande breddgrad, samtidigt som den korta växtsäsongen inte heller förstärks med sommarnätternas ljusmängd som i norra Sverige.
Detta ger så olika krav på hur växterna anpassar sig att hela ekosystemen blir annorlunda även i de fall man teoretiskt skulle finna platser med likartade förutsättningar i terrängförhållanden, geologi, hydrologi etc.

(tillägger att jag varken varit i fjällen eller sett serien...)
Även Kanada har midnattsol på sommaren, som Sibirien.

Otroligt vackert 😍 Men mer kargt än i serien. Där är det mest skog.
Det är inte dyrt att flytta till Norge. Lönerna är högre så även om maten här är dyrare blir det inte högre del av lönen som går åt till mat (bortsett från att mataffärerna ute på landet har... minst sagt begränsat utbud). Elen subventioneras så vi betalar bara 10% över 75 öre/kWh.

Klart värt flytten 😁 (Bilden är från Vang i Valdres, med utsikt mot Jotunheimen).

Bifogade filer

• 20230601_153310.webp
    20230601_153310.webp
    459,7 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

Tjatter Jag fick för mig att det skulle vara kul att åka och titta på något vattenfall och promenera lite i fin natur (typ skog runtomkring...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: FrDrake
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 108
Senast: gullviva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 798

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka