Vircon till mugg???

MoonFlight

Trådstartare
Fick av en bekant höra att man kunde använda Vircon när hästen har mugg och tvätta med... Är det någon som hört det och använt det?? Fungerar det?
Tyckte det lät lite konstigt men man vet ju aldrig så jag tänkte fråga er vad ni tyckte/tänkte om det!!!

Sv: Vircon till mugg???

Sök lite efter trådar om mugg, finns många råd och rön :D Jag har sett flera som rekommenderar virkon, har själv aldrig provat, tror inte på metoder där man tvättar och pillar för mycket...

Det beror lite på vilken sorts mugg det är, är det en "blöt" mugg så kan det fungera med att torka ut lite och ibland försviner det, är den en väldigt torr så bör du inte snvända det så blir det för tort så huden spricker lätt.

Jag använde Virkon i somras på en häst och det hjälpte. Jag tog på varje dag under ca en vecka, man får prova sig fram hur ofta man måste ta på. På en annan häst (för flera år sedan) hjälpte det inte. Mugg är ju bara ett samlingsnamn, det finns många varianter och därför får man prova sig fram.

Jag har använt virkon till mugg.Blandade det i en sprayflaska och sprayade på i karleden varann dag i en vecka.Tror heller inte att man ska "peta" i onödan.Därför var det väldigt bra att spraya på.Virkonet tar död på oönskade bakterier/svamp m.m.Torskleverolja är också ett gammalt beprövat medel och brukar funka jättebra.Virkonet var bra så till vida att svullnaden gick ner (som ofta följer av muggangrepp).Men jag tycker nog att man ska vara försiktig med virkonet och inte överdosera eller behandla för lång tid.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 441
Senast: Zetly
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit