Ebrah lägger sig någonstans i soffan där det är bekvämt. Råkar det vara 20cm ifrån mig så SKRIKER hon, för då är hon ensam och övergiven och vill att jag kommer dit och klappar på henne. Att hon skulle lagt sig närmare mig? Den mysigaste filten var ju längre bort, klart hon la sig där då! (Just skrikande anpassar jag mig dock inte efter, för herregud så hon skriker högt om hon upptäcker att det fungerat en gång...)
Och tja, Lily, när jag gör fel, då tittar hon på mig som om jag är helt korkad. Vilket även min första saluki gjorde, och jag älskade det
De uppfostrar en duktigt!
(här hade jag slutat klia på henne)
Damen på sista bilden, och faktiskt alla bilderna där, det är min förra saluki Aysu
Hon var 63cm i mankhöjd, men väldigt liten och tanig i kroppen. I tävlingskondition vägde hon bara 17,5-18kg. Hon var också väldigt kort i kroppen. De flesta salukis brukar ha ungefär lika långa täcken som de är höga i mankhöjd. Mina tikar som är precis över 60cm i mankhöjd brukar ha 60 i täcken osv. Aysu hade oftast 55 i täcken. Pytteliten verkligen. Och supersnabb, extremt vig och med en oerhörd kroppskontroll. Tyvärr skadade hon sig också extremt lätt, troligen just för att hon var så snabb och tunn i kroppen. Lily är egentligen på många sätt väldigt lik Aysu i modellen, men mer normalt lång i kroppen och mycket rejälare.
Lily är väl 62cm i mankhöjd, kanske 62,5cm? Hon väger 20kg just nu, vilket nog är ungefär vad hon skulle väga i tävlingskondition också (fast då mer muskler och mindre fett). 2 1/2kg skillnad på så nätta hundar, det är mycket.
Och alltså. Det är klart att vill man ha en liten hund så ska man skaffa en liten hund, men, är man inne på att skaffa vinthund så tänker jag att det är synd att tänka "Jag tar whippet, för saluki är för stort" om man inte har direkt erfarenhet av saluki utan just tänker utifrån större hundar av helt annan modell. Nu är jag ju löjligt van vid just saluki efter att ha spenderat större delen av mitt liv med dem
Men, jag tycker ändå att tex stora salukihanar är väldigt stora hundar, och små salukitikar är väldigt små.
De två minsta tikarna jag träffat, de var nog 57-58cm i mankhöjd och kan omöjligt ha vägt mer än 18kg, troligen 16-17. De största hanarna jag träffat, de har varit ca 74cm i mankhöjd och vägt iaf 32kg. Det är stor skillnad!