VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

Sv: VINTHUNDAR! (fortsättningstråd)

En mycket, mycket trött Cc ligger med benen i vädret och drömmer troligtvis om att han knep några av kaninerna han såg rumpan på idag :p

DSC02427.jpg

DSC02478.jpg

DSC02460.jpg

DSC02444.jpg

DSC02437.jpg

...:angel:
DSC02435.jpg

DSC02429.jpg

DSC02422.jpg

DSC02397.jpg

Extrem bildbombning här :banana: :angel:

Edit: Vi hade en helt underbar dag i fårhagarna (helt utan ullbollar) idag. Solen värmde föga, men gjorde desto mer nytta för själen. Vi träffade på ett par hundar som blev bittra över att inte hänga med Cc i ens en enda sväng, men min spjuver var ju nöjd i alla fall :)

Senast ändrad:

Åh vad härligt det ser ut! Vill också ha sånt där toppenväder...

kl
Jag och Glimma är i Göteborg över helgen, och igår tog vi en promenad i slottskogen. Och jävlar vad många vinthundar vi träffade på! Först precis när vi kommit dit mötte vi en afghan (var det Galathea och Cerberus tro? Såg ut som det, men feg som jag är gick jag aldrig fram och frågade :o). Sen mötte vi en skitsnygg whippet, pratade lite med hussen och kom fram till att det var ett halvsyskon till Glimma, dom har samma mamma! Eller rättare sagt, jag kom fram till att dom är halvsyskon, efter att ha snokat på uppfödarens hemsida :p (vovven var nämligen från uppfödaren som äger Glimmas mamma, men husse var lite förvirrad över vem som eg var mamma till hans hund).
Gick lite till och mötte en greyhound + nåt som såg ut som en podengo portuguese, och lite senare även två italienska vinthundar. Saknades bara en saluki och en borzoi så hade dagen varit komplett :D

Dessutom troor jag vi mötte Aliide där nånstans bland djurgårdarna (om det inte finns fler göteborgare med en beauceron och en malle vid namn Bråka :p).

All in all - en mycket bra promenad!

Jag måste erkänna att jag har pratat lite med sambon och han blev helt plötsligt lyrisk över en till hund.. jag pratade mest med honom om det för att jag tänkte det någon gång i framtiden.. men han tyckte min lilla pudel skulle ha sällskap NU! ;) Jag vill ha en saluki eller whippet.. men han tyckte inte om salukins utseende (vilket jag inte kan förstå?) och att den var för stor.

Har tittar runt på lite whippetkennlar, vad ska man tänka på att de är kollade för? sjukdomar, röntgen osv? vad brukar priset ligga på, ca?

jag vet inte om jag vågar bli med valp! :p

Så, nu låstes vår underbara tråd om vinthundarna pga 2000 inlägg i den. Därför tar jag mig friheten att skapa en ny!

Hur många vinthundar har vi på buke nu?

Saluki: jag har 2, Madde 1, Klara 1, "människa vars namn jag glömt bort" hade väl 5?
Greyhound: Är det någon mer än Millan med hennes två?
Whippet: Jag har tappat räkningen. Ishtar har 2. Sedan var det ju valpar hit och dit också? samt några vuxna?
Afghan: Galatheas Cebbe är väl svårglömd :p Sedan har ju någon 1 vuxen och 1 valp? Är det fler?
Italienare: Finns ju några. Vilka?

Vad har jag mer glömt för buke-vinthundar? :angel:

här finns en till! jag har en borzoi tik.

Jag måste erkänna att jag har pratat lite med sambon och han blev helt plötsligt lyrisk över en till hund.. jag pratade mest med honom om det för att jag tänkte det någon gång i framtiden.. men han tyckte min lilla pudel skulle ha sällskap NU! ;) Jag vill ha en saluki eller whippet.. men han tyckte inte om salukins utseende (vilket jag inte kan förstå?) och att den var för stor.

Har tittar runt på lite whippetkennlar, vad ska man tänka på att de är kollade för? sjukdomar, röntgen osv? vad brukar priset ligga på, ca?

jag vet inte om jag vågar bli med valp! :p

Haha! Härligt! :D

Salukis finns i flera olika typer och utseenden, så om han tex bara sett en färg på saluki eller en typ kan jag förstå om just det inte tilltalade honom, däremot att inte gilla salukin som ras.. *skakar oförstående på huvudet* :angel:

Det är ytterst få whippar som hälsokollas eftersom det är en så frisk ras. Några höftröntgar, några kollar hjärtan, någon kollar ögon, men att gå "enbart" efter sådant när man väljer uppfödare är nog inte så smart då man inte lär få någon whipp öht :p
Som exempel kan nämnas att från år 2000 till idag har det bara höftröntgats 8(!) st whippar. Och då föds det ca 300-400 whippar per år.
Jag har för mig att det är vanligt att whippar har navelbråck och att många hanhundar är kryptochida, så försök om möjligt att få lite koll på hur kenneln ser på det.
Jag skulle tippa på att det är vanligt valppris, alltså ca 10.000kr för en whipp.

---

Kollar vidare på avelsdata om whippar och hälsoundersökningar, allt från år 2000 till idag.
8st HD-röntgade
5st ED-röntgade
142 ögonkollade (varav 130 u.a.)
3 patellakollade.
140 har gått MH, ingen har avbrutit.

Kan jämföra med saluki, där det föds lite över 100 hundar per år. (även här kollar jag från 2000 till idag)
61st HD-röntgade
11st ED-röntgade
13 ögonkollade
Ingen patellaundersökt.
16 har gått MH, ingen har avbrutit.

Senast ändrad:

Woho!
Jag vill ju också ha vintis, dock tål ju inte sambon hundar som fäller.
Dock går ju vår lilla mirakelvovve bra, och jag ska inte klaga, han är supergo!
Men drömma kan man ju alltid :angel:

Det låter ju bra! :) Hittade ett par kennlar i närheten som verkar bra.. vi får se! ;) Hade ju inte varit fel med en saluki. de är sååååå fina!

jaaa! drömma.. ibland känns det jobbigt att inte få göra mer! Hade ju kunnat köpa en av min dams blivande småttingar, men jag vill inte ha en till pudel tror jag! även om de är underbara!

Netted: Töm din PM-inkorg! Den är full och jag kan inte skicka meddelande till dig :p

jeskre välkommen!
Kan vi inte få se en bild på skönheten? Och vad heter hon?

Alla; Jag vet jag är galen men jag vill ha en till! NU!
Absolut ingen valp utan en äldre(2 och uppåt)som kan bilda flock med lillskiten.
Jag vill också ha en större hund...Ni med Borzoi, kan inte ni berätta lite mer om hur dom är i temperamentet? Vad skiljer dom från Whippar där? Kan ni tipsa om någon med Borzoi i Stockholms området jag kan få träffa?
Red_Chili eller millan_30 vet ni hur man kan få tag på en omplacerings grey(från Sverige)?
Försöker att hålla mig i skinnet men två hundar känns så rätt:)

Red_Chili eller millan_30 vet ni hur man kan få tag på en omplacerings grey(från Sverige)?

Vet att det brukar finnas en hel del ute på annons-sajter.. På greyhoundklubben kanske det dyker upp någon ibland. Mer än så kan jag inte komma på just nu.

Såg i veckan att Hundar utan hem hade två Grayhound tikar från Sverige som de ville placera i samma hem, det kanske är något för dig. Två hundar är bara två hundar, tre är en flock.:angel:

Om det var i fredags så stämmer det nog mycket väl ;)

Vem var du? Hur olydig var Bråka eftersom du visste hennes namn :rofl:

jeskre välkommen!

Absolut ingen valp utan en äldre(2 och uppåt)som kan bilda flock med lillskiten.
Jag vill också ha en större hund...Ni med Borzoi, kan inte ni berätta lite mer om hur dom är i temperamentet? Vad skiljer dom från Whippar där? Kan ni tipsa om någon med Borzoi i Stockholms området jag kan få träffa?

hon är 9 månader och heter leicro´s russian zunzilk "dora".
ska leta fram en bild, finns en bild på min pres.:banana:

jeskre välkommen!

typ 10 mil från stickhom finns ju leicros uppfödning på borzoi! en mkt kunning uppfödning som hållt på jättelänge! åk dit om du har möjlighet, där får du svar på alla frågor!!!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka