Vintervila

Sv: Vintervila

Det där måste ju vara nån variant på Svår Ö snarare.. Det kan inte min iaf och vi kan många av de lätta rörelserna (sidvärts åt del håll, galopp med huvudet i vädet och bakbenen på andra sidan banan, fladdrande med huvudet ovala volter i varierande storlek etc..).

Haha ja, då är vi ljusår före er då :rofl:

Igår lades även "vänd oplanerat rätt upp med 40 m bocksprång o bakutsparkar" till på programmet :crazy:
Åsna :devil: (eller förolämpar man de riktiga åsnorna om man säger så? :angel: )

Men för att återgå till ämnet kommer denna häst/åsna inte att få ngn hel vila förrän han har lärt sig att bete sig som en häst.

Fyra veckors icke så belastande arbete/vila.

Zalza är 8 år och tävlas Msv B, ska förhoppningsvis deb. Msv A i vår.

Min 6 åring får vila mellan jul och nyår ,när matte är upptagen med släkt och vänner.Annars är vi igång året runt,har fått för mig att dom håller bättre...

Nu tävlar inte jag utan tränar bara och inte på någon hög nivå....men min äldre herre (han blir 22 år 2010) har och kommer inte att ställas av helt, däremot så har vi under en period tagit det lite lugnare och skrittat mest men ändå inte ändrat hans antal vilodagar mot tidigare. Han vilar i stort sett alltid 1-2 dagar i veckan.
Han blir så himla stel när det är så kallt och halt som det är nu att det märks att han uppskattar att få röra på sig lite och mjuka upp sig.

Jag vet inte om Maximus kan kallas dressyrhäst längre (vi har inte tränat seriöst på ungefär ett år) men jag svarar ändå ;)
Jag planerar inte någon vila utan tar det som det kommer. Helt plötsligt har jag ont om tid och då kan det bli en vecka eller så när jag inte hinner rida. Annars går han inte så hårt iallafall, vilar alltid minst någon dag i veckan.

Hästen är numera 12 år, ligger kanske på LB-nivå.

uppdaterar lite..
bestämde mig faktiskt för att inte ställa av honom helt, han har nu haft 3 lite lugnare veckor (blivit aktiverad 2-3 ggr i veckan). anledningen är att han helt enkelt behöver bli aktiverad för att inte bli uttråkad. efter några dagar märkte jag att han blev extra bufflig o "på tårna" o då bestämde jag mig för att han skulle få gå lite på halvfart i stället. det är jag glad för att jag tog det beslutet, han är rena yrvädret att rida :p
nu på måndag ska han sättas igång igen! :bump:

min 11 och 14 åring som båda ligger på LA - MSV nivå har fått 3 veckors hel vila, blev någon promenad här o där

min 24 åring dom ligger på MSV B - MSV A nivå fick 25 dagar, måste ju få några bonus dagar när man är äldre :)

Dom verkar alla nöjda o glada nu när dom fått börja röra på sig igen

min 11 åring som befinner sig på LB-LA nivå har nu fått vila i 4 veckor. Ska sättas igång till helgen igen! :) Har gått i stor hage och bara blivit pysslad med. Hade först planerat 2 veckors vila, men det blev 4.. :)

Min nyblivna 6-åring (inriden som 4-åring) har fått 4 veckors hel-ledigt och bara skrotat i hagen.
Utbildningsnivå LC-LB.

Tror unghästar behöver en längre vila för att smälta allt!

Mina 3 hästar fick vacc i mellandagarna sen har de haft vintervila när det var så fruktansvärt kallt! nu är vi igång igen.

*kl*
Min Sessa f-93 tog sig ofrivilligt ledig då hon fick en riktigt ful hovböld som blev långvarig.
Efter en hel del turer till kliniken så har den äntligen gett med sig och vi kom igång med ridningen den 13 januari. Däremot har vi en planerad ledighet i 18 dagar då jag ska på semester, så jag hinner lagom rida igång så är det dags för nästa *vila*, heldumt blir det:(
Dock verkar inte Sessan vara missnöjd:angel:.
Vi tränar på LA nivå, men har tänkt börja tävla i lägre klasser (haft henne sen 28 okt -09).
majeld

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
336
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
947
Senast: ufot
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 324
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka