Vintervila- frågor!

finapina

Trådstartare
Jag är intresserad av hur ni tänker med vintervila för er häst! Lite frågor, kul om nån vill svara!
1. Vilken tidpunkt har hästen vintervila? Alltid samma tid varje år / vid behov? Hur länge?
2. Är det total vila för hästen då? Dvs ni rider inte alls / bara skritt?
3. Aktiverar ni hästen alls på ngt vis, typ promenerar med den, gör NH- övningar eller får den bara gå och vara häst i hagen typ?
4.Hur ofta ryktar ni och pysslar med hästen? ( visiterar samt täckesbyten och fodrar utgår jag ifrån att ni gör;) ).
5. Vad gör ni själva när hästen har vintervila?

Sv: Vintervila- frågor!

Jag är intresserad av hur ni tänker med vintervila för er häst! Lite frågor, kul om nån vill svara!
1. Vilken tidpunkt har hästen vintervila? Alltid samma tid varje år / vid behov? Hur länge?
det beror på väder m.m. i år blev det ca en månad i dec. Är det bra ridväder blir det lugnare period men ingen vila
2. Är det total vila för hästen då? Dvs ni rider inte alls / bara skritt? kan skritta ut nån gång men nästan total vila
3. Aktiverar ni hästen alls på ngt vis, typ promenerar med den, gör NH- övningar eller får den bara gå och vara häst i hagen typ? ibland tar vi en promenad, tränar trick osv men mest får han gå i hagen:)
4.Hur ofta ryktar ni och pysslar med hästen? ( visiterar samt täckesbyten och fodrar utgår jag ifrån att ni gör;) ). i samband med promenad/skrittur/annat. Inte annars.
5. Vad gör ni själva när hästen har vintervila? ja du;) det tar ju tid att gå till stallet på vintern, extra jobb och man är trött!! Kanske försöker vila lite, göra saker som man inte hinner annars. . Men det brukar inte bli så mycket tid över ändå :p

:) ska börja sätta igång honom nu efter vilan. Men eftersom han aldrig rids särskilt hårt, aldrig tävlar och dessutom vilar ett par veckor på Sommaren är den mest för min skull och för att det är fruktansvärt halt nu, förra året pga snö till magen på honom. Vädret styr;)

Senast ändrad:

01:an är svårt att hålla i hull under senhöst/vinter och vilar tills hon börjar lägga på sig en aning. Skulle väl kunna tokfodra henne men hon behöver vila även för motivationen.

Nån kort tur för min skull. Hon går barfota under vilan för att det ska vara bra + att det känns onödigt med skor när hon inget gör och är rel hovöm så görs bara om det är mjukt i backen och mycket sparsamt. (skor med brodd om det fryser på.)

3. Aktiverar ni hästen alls på ngt vis, typ promenerar med den, gör NH- övningar eller får den bara gå och vara häst i hagen typ?
Hon skrotar bara, gillar inte när man "trasslar" med henne.

4.Hur ofta ryktar ni och pysslar med hästen? ( visiterar samt täckesbyten och fodrar utgår jag ifrån att ni gör;) ).
Aldrig.

Rider 08:an. Hon har inte fått några vilrutiner i min ägo än. men är ju rel ung och vilar därför rel ofta. Islänning ska tilläggas.

Vid behov när jag känner på hästen att det börjar bli dags. Hur länge beror också på hur träningen har sett ut i övrigt.

Det varierar, min stora har denna vinter ex haft 3-4 veckor sammanhängande med lugn motion och massor med skritt samt 1 vecka med total vila.

Ponnyn har också haft lugnare veckor med mycket skritt och inte fullt så många dagar i veckan med motion som han brukar. Total vila har han dock inte fått, han har helt enkelt inte behövt någon, ( hade däremot i somras två veckor) och då är det bättre att hålla igång honom så han har en chans att hålla vikten någorlunda.

3. Aktiverar ni hästen alls på ngt vis, typ promenerar med den, gör NH- övningar eller får den bara gå och vara häst i hagen typ?Mest bara skrotar i hagen vid total vila, eventuellt nån promenad, Myser gör vi dock som vanligt.
4.Hur ofta ryktar ni och pysslar med hästen? ( visiterar samt täckesbyten och fodrar utgår jag ifrån att ni gör ).
i princip dagiligen.

5. Vad gör ni själva när hästen har vintervila
Motionerar nån av dom andra. Eller så har jag fullt upp med plugg eller jobb. Brukar försöka passa in hästens vila med perioder då jag har mycket att göra på i ex skolan.

Hej!

Min tjej fick vila hela November, mest för att hennes hov blev sämre igen och å passade det rätt bra med vila. Nu skrittar och travar vi lite igen efter ok från vet. och hovslagare.

Vila = ingen ryttare och oftast inget mer jobbigt än klickerträning och hantering. Ibland nån promenad.

Häst blir borstad och fixad varje dag, antingen av mig eller medryttaren.

Jag gör inte särskilt mycket mer än mockar och fixar med fröken häst och har lite paus och försöker hinne med mer tid med sambo.

/Lavinia

Min får vintervila efter behov, som nu tex när underlag och väder är så pass dåligt att daglig motion ändå inte ger något (har en häst som blir tokig att rida om man bara skrittar). Vilan blir så länge det är nödvändigt och det är egentligen för oss mer en säkerhetsrutin för att undvika skador och att jag inte ser någon mening med att åka till stallet för att bråka

Jag räknar det som total vila de dagar jag inte gör något vill säga, är underlaget ok så ger vi oss ut på skritt + lite trav kravlösa pass

Som ovan

4.Hur ofta ryktar ni och pysslar med hästen? ( visiterar samt täckesbyten och fodrar utgår jag ifrån att ni gör ).
Varje dag, för mig är det grundsysslor som ska utföras och ridning etc är alltid "utöver" och jag vill umgås med min häst även om han vilar

Lägger mer tid hemma än vad jag vanligtvis gör ;)

Senast ändrad:

Den brukar börjar när jag inte längre hinner/orkar rida längre, beror på väder och vind, dagsljus och vad hästen klarar av.
Rider inte alls.
Ibland promenader, ibland markövningar av olika slag, beror på tid och motivation.
Sällsynt
5. Vad gör ni själva när hästen har vintervila?[/QUOTE]
Jobbar mest, eller kollar TV.

Jag planerar inte in någon vila. Drar ner ridningen till ca tre gånger i veckan möjligen och om det kommer oerhörda mängder snö blir det helvila då men som sagt, inget jag planerar. När jag säger oerhörda mängde snö menar jag 150 cm...

Jag vintervilar inte hästar som inte är unghästar och behöver vila pga det de lärt sig osv.
Vi har ridhus och vintern är en jättebra tid att verkligen träna och putsa och utveckla häst (och ryttare). För mig som har hästar på stall och utetider ca 08-17 vintertid, är vintervila inget jag eftersträvar då det blir mycket timmar på box, och de har rätt tråkigt i hagen även om de har mat där osv, står mycket stilla och hänger i dåligt väder osv....
Däremot kan jag trappa ner några veckor sommartid, då går de ute 12 timmar om dagen och har naturligt bete, samt man kan rida ut mycket, så brukar ge några veckor aktiv vila då man bara lallar på lite lugnt ute i skog och mark för höga nöjes skull, alternativt att hästen går lite färre dagar i veckan några veckor.

Senast ändrad:

De har alltid vintervila i januari, och sen någon/några veckor utspritt när det behövs (unghästar)

Total vila, ev någon promenad om jag hinner... Har ganska stora hagar och de är fyra st tillsammans så de brukar aktivera sig själva ganska bra.

Någon dag i veckan brukar det bli

Anledningen till att vintervilan alltid är i januari är eftersom jag har lamning då så hinner jag helt enkelt inte med något annat än fåren, bor i stort sett i lammhuset denna perioden.

Jag har en 6-åring men hon reds in förra hösten så jag räknar henne som 4 (hon gjorde kvaliten i höstas tillsammans med 4-åringarna). Hon ställdes av helt när vi ställde om klockan och har satts igång nu dvs lång ledighet.

Det har varit total ridvila.

Hästen går på lösdrift.

Inget mer än täckesbyte, daglig visitering, fodring.

Då tränar jag själv ;) hinner med fler löp/styrketräningspass i veckan än annars.

Har ingen vila :) Hästarna får göra rätt för havren året runt. :D

Samma här:D

Vuxen körponny (shettis) som tränas på en högst normalintensiv nivå. Han mår bäst av att hållas igång hela tiden, risk för övervikt och fång annars. Däremot får han vila när det känns som att han behöver det, han är duktig på att säga ifrån. Blir väldigt tjurig vid hantering och allmänt loj vid träning, då ger jag honom 1-2 dagar och i regel är han på bättre humör efter det:)

Ingen vila för hästen. Vi har goda träningsmöjligheter och kör på för fullt för att ladda inför tävlingssäsonen.

I år får hästen ingen vintervila, hon rids bara 3-4 dagar i veckan senaste månaderna så hon är inte i behov av någon vila helt enkelt.

När jag är frisk brukar hon ridas 6-7 dagar i veckan och då lägger jag in vila antingen när hon börjar kännas trött så det inte går på tok eller när jag behöver göra annat så får hon 1-2 veckors vila.
Det får hon oftast 1 gång på sen hösten sen rider jag en månad eller två och sen får hon lite vila igen.
Brukar bli någon eller ett par veckors vila på sommaren också.

Oftast total vila, kanske en promenad eller så.

Min går mest i hagen, men hon går i hagen största delen av dygnet eller dygnet runt. Ganska stor hage så hon har att roa sig i.

Olika ibland varje dag, ibland blir hon inte borstad på flera dagar.

Allt annat som man inte hinner/orkar med annars.
Typ träffa "vanliga" vänner eller göra något annat kul.

Min häst har ingen vintervila. På sommaren brukar det bli någon vecka med total vila, alltså då han bara går i hagen, och så några veckor med lugn ridning (mycket skritt och uteritter).

Jag planerar inte in någon "långvila" (dvs mer än någon/ett par dagar, som planeras in efter hästens träning) under året. Hästen är lättfödd och behöver röra sig, och eftersom jag gärna rider distansritt (och satsar på att försöka komma iväg till en ridled under några dagar i sommar) känns det bäst att hålla igång honom. Däremot har det blivit någon veckas vintervila över jul/nyår både förra vintern och denna vinter, eftersom jag fått jobba (student, timanställd) och då åker bort. Eftersom jag inte är hemma, blir det då total vila och hästen går och njuter av lugnet i hagen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 657
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 817
Senast: Edla
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka