Vintervila för 07:orna?

Sv: Vintervila för 07:orna?

minst 8 veckor enl Strömsholm ska hästar ha om de ska läka ut ev småskit. Så för småskitens skull är ju inte kortare vila tillräcklig.

Det beror ju vad för skit det är också. På ett föredrag jag var för en månad sen sa den veterinären att man hinner läka ut en hel del träningsrelaterat på 3-4 veckor.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Om det bara gäller 'småskit' kan jag aldrig tänka mig att skritt skulle skada =)
Fler och fler veterinärer vill ju att hästarna ska skrittas mer, förutsatt att det inte är benbrott eller senskador ;)

Min häst har nyss gjort en hälsocheck hos veterinären, inkl tänderna och hon är helt frisk o kry <3

Jag tror inte att jag släpper på helvila förrän vädret blir sämre, det gällervju att rida nu medan det är plusgrader!
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Men det är alltså ingen som skickar iväg sin häst på lösdrift när den ska ha längre vila?

Jag hade gärna låtit min vila helt i 4 veckor (jag lär dock få världens abstinens!), och även om de i vårt stall är ute ca 9 h om dagen även på vintern så känns det så himla tråkigt för henne att stå så pass många timmar på box...?

Jag kan inte bestämma mig om det är värt att släppa henne på lösdrift eller inte... Jag tror i och för sig att hon hade tyckt att det vore jättemysigt =)
Kanske någon vecka i alla fall....

Aaah, men det är ingen annan som gör det i alla fall?

Min häst har alltid gått på lösdrift så jag har inte behövt ändra om något :) men hade jag haft henne uppstallad så hade jag suttit henne i lösdriften under viloperioderna. Hon kommer stå uppstallad i vår och början på sommaren, men när det är dags för sommarvila så kommer hon gå på lösdrift igen :)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Om det bara gäller 'småskit' kan jag aldrig tänka mig att skritt skulle skada =)
Fler och fler veterinärer vill ju att hästarna ska skrittas mer, förutsatt att det inte är benbrott eller senskador ;)

Att läka ut småskit är bara en bonus, det är den mentala vilan som en totalvila utgör som jag eftersträvar på en unghäst:).
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

KL
Jag ska hoppa en liten klubbtävling den 18e dec, sen tänkte jag ställa av min 07:a i några veckor, hur många beror på vädret och hur mycket jag kommer ha att göra med jobb och annat. Eventuellt kommer jag ta lite promenader med henne eller så får hon vila helt och bara bli ompysslad med ryktning och mys, jag tror det kommer göra henne gott när hon har gått så pass mycket under hösten.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

*kl*

Min hade sex veckors vila i maj-juni och har sedan dess gått mer eller mindre hela tiden. Har fått någon vecka här och där, några dagars extra vila emellanåt men i övrigt i snitt 3-4 dgr/vecka inkl hoppträningar och någon kurs samt några pay and jumps.
Sista hoppträningen tror jag blir nu i mitten av dec och efter det är det vila tills träningarna sätter igång igen, blir minst 4 veckor iaf.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Och jag håller med =)
Det var därför jag skrev "Om det bara gäller 'småskit'..."
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Får hästen ha samma vardag som vanligt, men -ridning?
Får den gå på lösdrift?
Hur länge får hästen vila helt? Hur länge promeneras/skrittas?

Min 07:a kommer att öka sin träningsnivå de följande veckorna. Hon fick vila rätt mycket under oktober på grund av min praktik som tog all min tid och nu i november har jag haft fullt upp med ett projekt, men har kunnat aktivera henne lite mer. I december och januari kommer vi hålla igång så länge underlaget tillåter med ridning och körning. När det blir för isigt på ridvägarna kommer vi hålla oss i skogen och dra timmer och åka till ridhuset för ridning/tömkörning.

Hon var inte ute på bete i somras, utan på långsam inridning i 2 månader och har istället fått ta det lite lugnare under hösten. Skulle jag sätta henne på vila en gång till skulle vi inte komma vidare med nånting, känns det som, och för en häst som älskar att jobba vore det en mycket tråkig vardag.
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

kl

alltså nu kommer säkert alla bli knäpp på mig eller något..

jag kommer låta min 07:a vila 1v helt sen har har 2vilodagar i veckan. ställer jag av honom mer så blir han helt vild har testat nu i sommar då stod han 3v och han hatade det, han har nu fått vila 1 v igen och är en bomb, jag smyger hellre in 1v vila i st för att ställa av helt i flera v, enligt dom på trömsholm så är det rätt :)
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Någonstans måste man ju ta hänsyn till att alla hästar är individer. Lika lite som alla hästar inte gillar att gå i hage så gillar kanske inte alla långa vilopauser - även om jag är ganska säker på att det kommer påverka hållbarheten i längden.
Men det kan man ju aldrig veta i förväg, och man kan ju inte göra mer än sitt bästa i situationen ;)


Min grålle gick på vila idag, och det gäller 4 veckor framöver =)
Det blir ingen lösdrift för hennes del, har inte hittat någon bra!
Får se hur hon klarar sig!:cool:
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

kl

alltså nu kommer säkert alla bli knäpp på mig eller något..

jag kommer låta min 07:a vila 1v helt sen har har 2vilodagar i veckan. ställer jag av honom mer så blir han helt vild har testat nu i sommar då stod han 3v och han hatade det, han har nu fått vila 1 v igen och är en bomb, jag smyger hellre in 1v vila i st för att ställa av helt i flera v, enligt dom på trömsholm så är det rätt :)

Har du provat ställe av honom en längre tid? ungefär 2månader?
Sen kanske du kan kolla över foderstaten? när hästen vilar behöver den inte lika mycket som när den är i full träning.

Alla är individer och jag antar att det finns de hästar som inte riktigt "vill" vila, de är ju ändå vane djur.. men jag hade nog tänkt till en gång till. Att rida en unghäst utan vila tror jag ger en uttråkad häst i längden och sen bör man fundera på den fysiska hållbarheten också..
 
Sv: Vintervila för 07:orna?

Min vilade tre veckor under hösten och jag ska vara med på en hoppkurs i slutet av december så efter den tänkte jag trappa ner och skritta nån vecka innan det blir 4 veckors vila.
Han går 4-5 dar i veckan nu och har gjort så hela året (när han inte har vilat givetvis ;))
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 455
Senast: ameo
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 863
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 276
Senast: Kiwifrukt
·
Hoppning Hej! Jag har en treåring jag ägt sen han var 2½ och red in honom i höstas. Nu går han just nu på bete och tänkte att jag ska hoppa in...
Svar
5
· Visningar
1 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp