Vintervård

Fiorano

Trådstartare
Lite småfrågor om hur ni gör med era hästar under vintern:

*Har ni benskydd på om hästen går broddad?
*"Luftar" ni pälsen på era hästar som har täcken? (alltså låter ni dom vara utan täcken en stund på dagen eller så)
*Har ni samma täcke på hela tiden, eller byter ni mellan ute och innetäcke?
*Låter ni hästen vintervila? Hur länge?

Sv: Vintervård

*Inga benskydd
*Brukar ta av utetäcket vid insläppet och lägga på innetäcket vid kvällsfodringen fyra fem timmar senare.
*Byter alltid mellan ute- och innetäcke
*Det här året blev det ofrivilligt pga fång, annars skulle det blivit lite vila november och januari.

Fiorano skrev:

*Har ni benskydd på om hästen går broddad?
*"Luftar" ni pälsen på era hästar som har täcken? (alltså låter ni dom vara utan täcken en stund på dagen eller så)
*Har ni samma täcke på hela tiden, eller byter ni mellan ute och innetäcke?
*Låter ni hästen vintervila? Hur länge?
Jag har barfotahästar och dom behöver inte några skydd;)
Använder bara regntäcke ifall det blåser hårt och temperaturen är mellan+4 - -5...alltså när det är blött...
Inga innetäcken...
Normalt får mina vila halva december och nästan hela januari (underhållsridning = luffning i skogen) men har just satt igång dom så det blir bara den vila dom fått under jul- nyår.

Japp, har benskydd och boots, vis av erfarenhet. Dock bara när hon motioneras. Hon har inte skydd i hagen.

Emellanåt så plockar jag bort täcket om tid/möjlighet finns.

Byter täcken beroende på grader och väderlek och om nått ska tvättas. Hon hat stalltäcke på under kallaste vintermånaderna.

Vintervila i princip obligatoriskt, då hon tränas och tävlas under övriga året.

Han får ha benskydd när jag rider, men inte i hagen. Använder inte boots, om det inte vore så att han skulle få några broddtramp eller nåt.

Han får lufta pälsen en stund på dagen, oftast har han inget täcke medan jag är i stallet och pysslar mm. Tycker det är ganska bra att han får vara utan en stund!

Nej, jag har inte samma täcke på hela tiden. Han har stalltäcke på sig inne, och sedan byts det till ett vintertäcke på morgonen. Vid insläpp så tas det utetäcket av och stalltäcket på. :) Och så har han ofta ett svettäcke efter att jag ridit, som jag byter efter ett tag.

Någon riktig vintervila får han inte, men däremot tränar jag inte lika hårt på vinterhalvåret. Jag rider inte i ridhuset eller på ridbanan lika ofta, utan rider ofta ut i skogen istället. Han tränas och tävlas mycket resten av året, så då anstränger jag mig för att han ska vara ute i skogen mer under vintern.

*Har ni benskydd på om hästen går broddad? Nej, han brukar ha koll på vart han sätter hovarna.
*"Luftar" ni pälsen på era hästar som har täcken? (alltså låter ni dom vara utan täcken en stund på dagen eller så)Har inget täcke, om han inte blivit riden vill säga
*Har ni samma täcke på hela tiden, eller byter ni mellan ute och innetäcke?-
*Låter ni hästen vintervila? Hur länge?I år fick min häst en liten vintervila. Den varade bara i två veckor för nu rullar han fram.... Igen:o

*inga benskydd, varken i hagen eller när vi e ute
*ibland luftar vi
*Byter täcken ibland
*Hon vilar nu p.g.a. behandling, annars så brukar vi fortsätta köra.

/carro

Jag har benskydd på min pålle, men inte i hagen och inte om det är mycket snö ute för då samlas den bara innanför benskydden.
Jag luftar bara pälsen på henne när jag är ute och rider, om jag inte har ländtäcke!
Hon har för det mesta samma täcke på sig(fodrat+regn)
Men ibland byter vi till stalltäcke på natten.
Min häst får ock¨så vintervila eftersom hon tävlas resten av året!

*Nej, inga skydd vare sig i hagen eller under ridning. Damen har koll på benen.
*Hon har inget täcke när jag är i stallet och pysslar. Är spårklippt så ländtäcke behövs bara om det är stor risk för väta t ex snöoväder eller mycket snö på träden som rasar ner på oss. :D
*Hon står i kollektivstall där täckersbyte inte ingår. Om jag eller ägaren har morgonpass nästa dag brukar jag lägga på flistäcke. Annars får hon ha utetäcket inne (oftast runt 10C i stallet så det gör inget) Om hon är svettig/blöt läggs flistäcket på ändå, alla ställer upp med täckes byte om det behövs, kamrataanda är det gott om i stallet ;)
*Nej, hon går i princip året om. Är 23 nu så det är bättre att hålla igång henne. Kommer ändå perioder då vi rider mindre så hon får vila.

Alltid kul att se hur andra gör!

Själv har jag boots runt om + senskydd fram på min när hon är broddad.
Luftar pälsen en stund när hon kommer in och byter täcke. Luftar också innetäckena under dagen.
Min har fått en ofrivilligt lång vintervila eftersom jag jobbar jääätemycket för tillfället. Suck.

Boots fram, men det har jag året om, inga senskydd i hagen.

Byter från inne täcke till ute täcke.

När de går in tar jag av utetäcket och lägger en filt över rumpan, vid kvällsfodringen så åker innertäcket på.

Ingen vintervila.

* när jag rider har jag alltid boots och senskydd fram och bak..dock inga skydd i hagen.
* den enda studen på dagen min häst är utan täcke är när jag borstar :) lite synd kanske men stallet är så kallt och han är klippt så han måste ha täcke jämt så inte pälsen växer så fort eller att han fryser.
* Han har fleecetäcke och/ eller ulltäcke inne beroende på om han blivit svettigt under ridning eller inte Ute blir det thermotäcke och/eller vintertäcke med hals beroende på väder och vind.

Fiorano skrev:

*Har ni benskydd på om hästen går broddad? samma skydd som vanligt, dvs senskydd elelr strykkappor fram vid ridning på min ena, den andra har förutom strykkappor runt om vid ridning boots bak dygnet runt när han har brodd eller blindbrodd eftersom han har en förmåga att trampa på sina egna hovar och kronränder och inte bara ute utan nästan framförallt i boxen på nätterna
*Har ni samma täcke på hela tiden, eller byter ni mellan ute och innetäcke?Båda två går med vintertäcken som andas dygnet runt, tar naturligtvis av och borstar men ingen regelrätt luftning. Är de svettiga efter ridning får de innetäcke på över natten
*Låter ni hästen vintervila? Hur länge?16-åringen har ingen vila medan den nyblivne 6-åringen vilade 3 veckor kring jul, sen brukar det bli perioder då det blir mindre intensivt pga väglag för ridning och transportering.[/
QUOTE]

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 845
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama