Ullunderställ och tunna ullstrumpor, då blir man inte kall fast man svettas. Vindtätt på huvudet, pannband är perfekt.
Flera par fodrade arbetshandskar, såna där gummerade.
Mockningsgrep med plasthandtag runt stången eller linda dit ett grepp med vetwrap - metall leder värme och kyler ner handen fort.
Barkspade till att sprätta lös fastfruset bajs i hagen.
Det är värt att investera i thermobar/isobar om man har lösdrift, det finns ofta begagnade. Har du hästen installad, oroa dig inte så mycket över fruset vatten i hagen. Minimikrav är 2ggr otörstig per dygn, och hästar i det vilda vandrar långt mellan vattenhålen. Så det går bra att använda vanliga kar om du inte har en häst med speciella behov. Var försiktig när du ska knäcka ut isen bara så du inte knäcker karet
.
Is: kissigt spån är förträfflig halkbekämpning, det fryser fast på ett bra sätt och sjunker inte igenom lika fort som grus. Jag använder också en blandning av sand och grus, de sjunker olika fort när solen ligger på.
Jag täckar en av mina lösdriftshästar vid nederbörd och stark vind, och alla om det håller i sig flera dagar - kylan tål dom bra, men ihållande väta och vind blir dom stela och trötta av (utom shettisen som mår som bäst otäckad i snöstorm, orkanvindar, allt möjligt risigt väder är när han är som gladast
).