Sv: Vintertips!
Kl
Här kommer lite vintertips från mig (mest om kläder då jag är en frusen stackare).
*Termounderställ är ett solklart måste, behöver inte vara ngn stor utgift, fungerar jättebra även med billigare varianter.
*Skidstrumpor har jag alltid underst (Även under ridbyxorna men ovanpå understället), sen ett par ridstrumport utanpå alltihop.
*Vandrarkängor utan stålhätta (fungerar ypperligt att rida i om det är kallt)
*Fleecetröja håller värmen inne och transporterar bort fukten
*Väst, själv har jag en ylleväst från Kyra K (ylle är ett superbt material)
*Stickad mössa med fleece. De absolut bästa mössorna om man ska röra på sig när det är kallt ute är en stickad mössa där det finns lixom ett fleecepannband på insidan. Man är varm och go om öronen samtidigt som fukten transporteras ut där mössan inte är fleecefodrad.
*"Fingertumvantar", bästa vantarna jag någonsin haft var ett par tumvantar i fleece men som hade en inenrvante (ej möjlig att ta av) som var som en fingervante, även den i fleece. Aldrig någonsin att jag frös i dem.
*Halsduk är inte så supersäkert runt hästar. Själv använder jag (tro det eller ej) en skapelse som jag lyckades knåpa ihop på syslöjden i 3:e klass. Ser ut som en fleecemössa med dragsko uppe på huvudet, man kan alltså öppna mössan helt, trä den över huvudet och använda som halsduk. Om det är riktigt kallt så drar jag upp den och drar åt dragskon så att näsa, mun mm är helt täckta.
*öronmuffar eller liknande vid ridning
*i år SKA jag skaffa mig ett par dubbar som man kan sätta på skorna (sådana som gamlingar har), vi har alltid isgata på vägen till hagarna och jag börja bli trött på alla dessa vurpor man gör varje vinter.
*Reflexgrimmor på hästarna
Det var vad jag hade so far, får se om jag komemr på ngt mer sedan