Sv: Vintertips!
Jag har fri tillgång på hösilage i hagen, och har köpt en sådan här:
Den är jättelätt att flytta för hand, har hållit sig i fint skick de tre år jag använt den och sparar MÄNGDER med spill från hösilagebalen.
Vi har också en hemmabyggd "thermobar" som fungerar ypperligt, men i år ska vi äntligen gräva ned vattenledningarna på frostfritt djup och installera en eluppvärmd vattenkopp i hagenv
Jag har skapat en egen tråd om detta, men kan ju bidra här med: Mitt värsta vinterproblem är att jag inte har någon maskin att köra hösilage med, och måste således förvara balarna i hagen, åtminstone 5 åt gången. Det har inte fungerat särskilt bra eftersom mina unghästar älskar dessa balar, och i år har jag därför funderingar på att bygga sådana här fickor:
Planen är alltså att göra en rad med "fickor", där varje ficka har en hösilagebal i mitten. Det som är markerat som svarta streck på skissen är elastiska elgrindar, som det är tänkt att jag plockar bort efterhand som hästarna äter upp. När de ska börja på den första balen öppnar jag alltså från tre sidor så att de kan komma åt att äta, och när de ska börja på bal nummer två öppnar jag ytterligare tre grindar. Planen är att grindarna helt enkelt plockas bort, men att de grindar som är kvar för att skydda de oöppnade balarna är strömförande. på sås ätt borde jag kunna skydda de oöppnade balarna, samtidigt som hästarna får tillgång till sin mat.