Vintertäcken och foder...

Centaur

Trådstartare
Finns det inga utetäcken nu för tiden där HELA täcket är fodrat?? :confused:

Är väldigt less på att vintertäcken numera endast har foder i halva täcket!! Senaste jag köpte (Premier Equine) så är det 50 cm på sidan som är helt ofodrat. :crazy:
På ofodrade regntäcken spelar det ju mindre roll, men ett 450 g vintertäcke där mer än halva hästens kropp inte har något värmande täcke? Det blir en stor yta... Känns helt bakvänt att det har ett fluffigt halstäcke, medan halva hästens kropp där värmeförlusten lär vara större lämnas i princip otäckad (ett tunnt lager nylon är knappast till någon hjälp i x antal minusgrader..)

Har ett jättegammalt (ca 15 år, kanske mer) Bucastäcke som har foder i hela täcket men det är det enda. Jämförde mina två HW Rhino Wug och det äldre har ca 15 cm ofodrat, det nyare har 30 cm utan foder! På mina Shires täcken verkar också fodret ha krympt...

Detta är såklart ett knep för att spara pengar, men finns det verkligen inte ett enda märke nu för tiden som har helfodrade utetäcken??

HW med liner under blir ju helfodrat, men då är det ändå två täcken så då kan man lika gärna ha stalltäcke+tunnare utetäcke...

Sv: Vintertäcken och foder...

Har ett vintertäcke Kommer inte ihåg märke, men kan kolla upp de. Det är fodrat över allt. Till och med i kragen mot halsen.

har också funderat lite på detta, mina shires täcken har en 20 cm? ofodrat nedtill.
nu är ju dessa täckena också så långa på sidorna till mina hästar att de går ner en 10cm nedanför magen så då blir det varmt om rygg och den ofodrade delen skyddar magen mot blåsten.
det brukar ju vara ryggen som man vill hålla varm.
mina gamla jacson ponnytäcken var helfodrade, med de var kortare på sidorna också i jämförelse mot shires täckena mina stora har.

Marknaden har ju utvecklats och man är mera införstådd med att hästens primära värmereglage sitter i rygg, länd och kors. Så länge de hålls varma brukar hästen inte ha några problem att hålla värmen. Detta primär område kan liknas med våra huvuden och fötter - är dessa varma håller vi värmen otroligt bra.

täcken som är fodrade precis överallt blir ju osmidiga och otympliga på hästen, jag tror även denna faktor är en utvecklings faktor - hästägare blir alltmer medvetna om vikten av hästens komfort när den går täckad mycket och kontinuerligt, och då blir det en konkurrens aspekt bland täckes tillverkarna att eftersträva och premiera rörelsefrihet och passform.

Vore jättebra om du kunde kolla. :)

Buck; Ja, om täcket är djupt så blir det ju inte lika märkbart. För min ponny är det tex inga problem på Shires, HW etc, fodret når såpass långt ner ändå trots att han har bred rygg. Men på mitt stora (178 cm) breda halvblod så slutar fodret alltför långt upp, länger upp än ett schabrak på detta täcket! Det är tom stl 165 trots att han aldrig har mer än 155 annars (kan tom ha 145 i vissa). HW och Shires är lite bättre, men inte i närheten av hur de sitter på ponnyn/som jag tycker de skall sitta. Konstigt nog verkar inte täcken bli så mkt bredare, de blir bara långa i ryggen? Skall jag minsann mäta, har flera täcken i samma märke och modell.

Mackan; Jo, till viss del kan det säkert vara därför, men även om det är viktigast med värme på ryggen så spelar det ju in hur stor yta som är täckt. Tex om man jämför en täckesklippt med oklippt häst så är det stor skillnad på hur varm den blir, trots att båda har värme på ryggen.
Så när täckets foder slutar långt innan schabrakkanten så tycker jag det är väl snålt fodrat! Hästar är ju gjorda för att ha någorlunda jämn behåring över hela kroppen, så nog måste det betyda att de behöver värme även på sidorna och inte bara uppe på ryggen när vi klipper? Tycker magen ofta är det stället de sätter allra mest päls faktisk.
Övertygad om att det inte enbart har med funktionalitet att göra, de sparar garanterat många hundra tusen i året på att ständigt minska fodret. *cynisk* :p

Tycker inte täcket behöver bli otympligt för det, upplever inte stalltäcken som otympliga bara för att de har foder överallt, det är snarare design och vikt som spelar in när det gäller det. :) Mitt gammla Rhino är inte sämre för hästen att röra sig i än det nya trots att det har mer foder. Och om man fodrade hela täcket så kanske man inte behövde ha så tjockt foder heller, dvs mindre vikt att bära på? Hade heller sett att mitt nya täcke hade 300g överallt och inte 450 i halva.... Men ett sånt täcke verkar som sagt nästintill hopplöst att hitta nu.

(BTW så läcker detta täcket som jag verkligen retat upp mig på :p som ett såll också, så köp inga täcken från Premiere Equine....)

Senast ändrad:

drygt med dåligt sprillans nytt täcke. har aldrig hört om det märket, blir nyfiken rent allmänt :)

Nej skulle jag vilja hävda, ang. oklippt v/s täckesklippt häst i fråga om behov av skydd av just fodrat täcke: ) Primär hushållet med värme sker som sagt via rygg, länd och kors, även om det slutar med foder lite högre upp på sidorna så behåller de värmen ypperligt bra. på sidorna om magen just pga magens rundning, skapar även ett ofodrat täcke ett luftrum mellan täcke och kropp - dvs förhållandet för att värme ska stanna kvar är mkt bra.

jag har aldrig varit med om att de får mera hår på magen snabbare när de är klippta. de hästar jag har och haft, har varit precis lika korthåriga där som övriga klippta ställen, vintern igenom. Så länge de är varma där primär värmen hålls så finns inget behov av att forcera ut päls på de klippta områdena....

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
382
Senast: Elektron
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: stjarnfrugt
·
Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 915
Utrustning Vilket rambotäcke skulle ni köpa och vilken storlek? *Nordsvensk Brukshäst 3 årig valack. Rätt så högställd/långbent, men kommer ju...
Svar
10
· Visningar
1 612
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka