Vintertäcke/regntäcke till en fjording

L

lotten

Jag var i Falsterbo i helgen och shoppade ett vintertäcke till min fjording. Typiskt när jag kom hem så var det alldeles för snävt över halsen - bogen. Gick ej att knäppa. Jag vill gärna ha tips på bra täcke som passar en fjording.

Jag hade alltid problem att hitta täcken till min nordis. De varprecis som på din fjording.
Men så köpte jag Stvå vea Sverigetäcken (regn o vinter)med bogveck till halvblodet och såg till min stora förtjusning att det passade perfekt till nordisen. Så det blev hon som fick bådatäckena i stället....

...glömde....

samma täcken passar också hyfsat till min betydligt mindre unghäst. Spände in allt som gick och så kunde han ha täckena som egentligen är ca 15 cm för långa....
Mångsidiga täcken....

Så länge det är bogväck på täckena så brukar de passa fint till min nordis.

Håller med Svea, dom täckena har passat suveränt bra på våra fjordingar. Men egentligen passar alla som går upp lite grann på halsen (stubb-manmördare :p) bra.

Jag tycker att problemet för mig brukar vara att dom blir för stora i halsen, jag vet inte om det är på grund av avsaknade av en markerad manke på fjordingarna eller vad det är.
Men blir dom för stora så halkar dom bakåt och hamnar bakom manken på något skumt sätt och då blir dom klart trånga, otrevliga och ger ofelbart skav både här och där.

Behöver du verkligen ett täcke till en fjording??
Jag har inget täcke till min New Forest utan låter honom utvecla en ordentlig vinterpäls istället.

Jag tror inte att en fjording behöver täcke om du inte tävlar och vill slippa klippa förstås.

Vinterpäls är både bäst för hästen och billigast för dig!

Är det mig du kommenterade till eller?
Aja, inte för att jag fattar varför jag skulle behöva redovisa det, men ja jag har haft mina helrakde när dom varit i full träning och då behöver dom täcke som vem som helst.
Sedan har vi kört en del uppdragskörningar vintertid och med en då fullpälsad häst så blir det svettigt. När du då tar paus så tja, jag tycker iaf. att det är vettigast att lägga över hästen något när det är tex. lunchpaus eller när du ska åka hem i transporten. Behöver ju inte vara ett tjock vintertäcke, men snöar det så kyls dom inte ner så drastikst. Räcker det som motivation trots rasen? :D

Jag tänkte mest att det kunde vara praktiskt med ett vintertäcke så att jag slapp rida en våt och lerig häst.
Det blir ju lätt så på vintern.

OK
Jag har mina hästar i vila när vintern är som värst men jag förstår att om man vill träna så klipper man dom. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 824
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka