Vintertäcke.. bla. svea outdoor island

Q

qrumelur

Vad har du för vinter/utegångstäcke till din pålle?

Är det någon här som provat svea outdoor island?
Det är helt ofodrat i hals/bog, är det så genialt som jag tror att det är eller är det bara.. konstigt?

Sv: Vintertäcke.. bla. svea outdoor island

Inget täcke alls ... det behövs inte på hästar som har mer päls än björnar. :D

Jag köpte ett på rea från horze.se Avalanche vintertäcke hette det. Med halvhals. Bra kvalitet och passform. Dessutom bra pris!

Till den andra har jag haft ett hansbo vintertäcke, superbra! har haft det i fem vintrar nu och det har hållit bra :)

Inget alls, han har egen "rock".

Visst har de vinterkläder inbyggt islänningarna!
Jag hade absolut inte tänkt dra på hästen täcke för att jag tror att den eventuellt, kanske skulle frysa när det är för kallt ute.

Däremot vill jag gärna släppa ut min häst efter en ridtur, även om den är varm och svettig. Då vill inte jag att ryggmusklerna blir kalla för fort.

Dessutom om den är klippt så kan det ju vara schyst med ett täcke när nordanvinden viner. :cool:

Jag använder nästan uteslutande horseware på mina hästar. Kanonbra kvalitet och passform, jag ser ingen anledning längre att ens prova andra täcken.

Vad gäller svea så har jag inte provat just island men de utetäcken jag sett i användning har varit i värdelös kvalitet, de har läckt och suttit illa på hästen och varit riktigt tunga och otympliga. Inga täcken jag skulle rekommendera iaf.

Visst kan en islandshäst behöva vintertäcke av olika anledningar. Men jag har nog bara något för länge sedan inhandlat och ännu ouppackat av okänt märke, så egentligen har jag inga särskilt bra tips till TS... :p

Senast ändrad:

Jag har fleecetäcket med hals för islänningar från svea (eller snrare hade, efter att min häst fastnat i sin vattenhink med det så det gått sönder :mad:) och det satt jättebra. Eftersom min häst är helklippt tycker jag outdoortäcket är lite väl kallt för honom, men det ser ut att sitta bra. Är lite besviken på att de inte har ett med mer fyllning. Har tittat på stalltäcket men det är ju helt ofodrat :eek: Vad ska man med det då?

Jag har ett rhino turnout medium från horseware till honom, han får skav av det på armbågarna, annars sitter det bra

Hade också ett rhino stable men det tog jag av efter 5 minuter, satt som en påse skit, helt rakt i ryggen och skavde in i manen. Värsta passformen hitills. :crazy:

Jag har två vintertäcken till min Brunte som är helklippt.
Ett från Awon, 300gr fyllning med halv hals, sitter bra och är slitstarkt (1200D). Och BILLIGT!
Det andra är ett lite dyrare från Hööks som jag köpte när dom hade 30% som heter Thermo Master Premium Polar, 330gr fyllning. Det sitter jättebra och är riktigt starkt (1680D). Annars har jag gett upp Hööks täcken just för att dom inte tål lite lek i hagen. Men det här har hållt över förväntan!

Jag har inget täcke alls på min häst.. ingen utav gårdens 70hästar har det. Det behövs inte, hästarna klarar sig bra ändå med bara pälsen.

Jag har ett horse save-täcke till min, det har lite, lite hals. Det är fodrat (tror det är fleece). Det har hon bara antingen när det spöregnar eller när jag ridit och hon är svettig.

Ett täcke från Hööks som jag tycker är sitter bra och kvaliteten är också helt ok är horse power-täckena. Sitter MYCKET bättre än thermo masters. Är högre i halsen, finns ett regntäcke (vet ej om det är fodrat) med halvhals från horsepower som jag tror sitter bra på islandshästar :)

Jag har ett Sverige Täcke regntäcke som är blankt bogen och meshfoder i ryggen. Tycker det är kanon att lägga på efter bla en ridtur om hästen är svettig och det t ex blåser en del ute dock änänder jag det vår/höst nu på vintern har jag ett shire och ett bucas vintertäcke som jag också tycker är bra :)

Har en del andra Sverige täcken med och tycker dem är kanon, jag ska köpa ett vintertäcke och regntäcket med fleecefoder och halvhals med tänkte jag :)

Jag har ett Sverige Täcke regntäcke som är blankt bogen och meshfoder i ryggen. Tycker det är kanon att lägga på efter bla en ridtur om hästen är svettig och det t ex blåser en del ute dock änänder jag det vår/höst nu på vintern har jag ett shire och ett bucas vintertäcke som jag också tycker är bra :)

Har en del andra Sverige täcken med och tycker dem är kanon, jag ska köpa ett vintertäcke och regntäcket med fleecefoder och halvhals med tänkte jag :)

Du råkar inte veta hur deras låga transportskydd är i passformen? :laugh:

Filipus har ett Domani-täcke, 300 gr fyllning. Fick tips av någon (kommer inte ihåg vem :o) att prova ett svea outdoor på honom men Domani-täcket passar bra än så länge. Har provat typ alla märken på täcken tror jag åt min lilla herre, inget har passat så bra som Domani-täcket. Han är lite för grov/bred över bogen för alla täcken tydligen.. :angel:

Du råkar inte veta hur deras låga transportskydd är i passformen? :laugh:

Näe inte de låga transportskydden tyvärr men jag har deras långa transportskydd i stl Ponny till min islandskille.
Är supernöjd med dem och dem sitter där de ska, glider varken upp eller ned eller runt benen.
Det enda jag har att anmärka på är att den hårda plastdelen längst ned endast är sydd med en söm, jag skulle gärna vilja ha dubbla sömmar där.
Och jag kan tycka att de är lite trånga precis längst ned runt hoven, men min kille är väldigt kraftig där så det är väl därför, tycker hursomhelst att de sitter betydligt bättre och är rymligare nedtill än de andra transportskydd jag provat :)

Dessutom håller de formen efter flera tvättar superbra :)

Men eftersom de långa är så bra, borde säkert även de låga vara bra och min tidigare erfarenhet av låga transportskydd brukar vara att dem är rymligare och lite mera lättanpassade :)

Senast ändrad:

Jo jag har deras långa transportskydd i stl Ponny till min islandskille.
Är supernöjd med dem och dem sitter där de ska, glider varken upp eller ned eller runt benen.
Det enda jag har att anmärka på är att den hårda plastdelen längst ned endast är sydd med en söm, jag skulle gärna vilja ha dubbla sömmar där.
Och jag kan tycka att de är lite trånga precis längst ned runt hoven, men min kille är väldigt kraftig där så det är väl därför, tycker hursomhelst att de sitter betydligt bättre och är rymligare nedtill än de andra transportskydd jag provat :)

Dessutom håller de formen efter flera tvättar superbra :)

Låter suveränt, ju! :) Funderar nästan på att prova dem, tycker att det är ett bra pris dessutom :)

Vad har du för vinter/utegångstäcke till din pålle?

Är det någon här som provat svea outdoor island?
Det är helt ofodrat i hals/bog, är det så genialt som jag tror att det är eller är det bara.. konstigt?

Svea och Bucas har suttit jättetajt över bogarna på mina hästar.
Bogskydd säger jag bara...

Annars är de ju bra täcken

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 528
Senast: MayGrace
·
Hästvård Har lyckats få springmask, tror jag, på ena hästen, vet inte hur. Prov är inskickat och veterinär kontaktad. MEN vill börja förbereda...
Svar
5
· Visningar
2 656
Senast: mackan
·
Utrustning Funderar på att uppdatera täckesgarderoben lite. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på för tjocklekar. Har sedan tidigare 1x 0gr...
Svar
13
· Visningar
1 736
Hästhantering Har stått på lösdrift med mitt halvblod i två år, nu är det dags att stalla in. Men känner mig lite kluven angående täcka eller låta...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka