VinterpÄls

Y

Yannie

Min islänning som jag haft i fem veckor har ännu inte tappat sin vinterpäls helt - det är visserligen hans första sommar i sverige, men han borde väl ändå ha tappat den nu. Nu är det augusti....och det är snart dags att sätta ny päls. Någon som kan något om detta?

Sv: VinterpÄls

Min islänning som jag haft i fem veckor har ännu inte tappat sin vinterpäls helt - det är visserligen hans första sommar i sverige, men han borde väl ändå ha tappat den nu. Nu är det augusti....och det är snart dags att sätta ny päls. Någon som kan något om detta?

Behöver avmaskas? Brist på något? Jag tror man kan be veterinären ge dom en b-vitaminspruta så dom släpper lättare om dom nu har brist på b vitamin eller vad det kan vara. Är du säker på att han inte har börjat sätta vinterpäls igen då? Mina sätter vinterpäls för fullt nu!

Att hästen inte tappat pälsen tyder ofta på att det är något som inte riktigt stämmer. Men det är säkert inte något allvarligt. Kankse kan det bero på psykisk stress som ett resultat av transport till sverige och ny miljö. Eller så är det någon form av fysisk stress som brist på vitaminer, mineraler eller någon annan komponent i fodret.
Det viktigaste du kan göra är att se till att hästen har det så bra som möjligt och får bra foder. Islandshästar är ju kända för att vara lättfödda, men man får inte glömma att de trots det har ett normalt behov av vitaminer och mineraler. Vi brukar vara extra nogranna med att de får i sig vitaminer när det är dags att sätta eller fälla päls, och då särskilt biotin (B-vitamin).
Är hästen pigg och frisk i övrigt?
Jag tycker du ska läsa på om olika bristsymptom för både vitaminer och mineraler, jag vet att det finns någon bok om det, men vet tyvärr inte vad den heter. Om du inte tycker du kan klura ut det själv så kontakta en veterinär så du kan få tips om åtgärder.
Lycka till med hästen!

Sv: Vinterpäls

Tack för svar
Jag avmaskade honom för en vecka sedan, men har inte lämnat in träckprov utan tänkte göra det lite senare i höst och då på samtliga hästar. Vet inte om han fått varken mineraler eller B-vitamin tidigare utan jag har börjat ge honom detta succesivt. Han var lite tunn efter sina resor men har nu börjat lägga på sig ett lagom hull och än så länge finns det gräs att äta. Det är nog som ni skriver - stress!

Oj,inte vinterpälsen ännu!?? min häst har redan börjat fälla sommarpäls och sätta vinterpäls.Kanske inge att oroa sej för??
Är de nån som håller med mej om att det känns som de alltid fäller päls?,det är så kort tid mellan gångerna...

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 055
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
321
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix