Vinterpäls

Sv: Vinterpäls

Nej det tycker jag inte. Fjordingen och shettisen har redan satt mer päls än vad kappen och russet kommer göra när de har full mundering.

Båda mina har kommit en bra bit på sin vinterpäls. Den ena ser ut som ett ludd redan. De började sätta ordentligt med päls för länge sen, åtminstone en månad sedan.

tror att de flesta är tidigare i år för att det var nästan ingen sommar och det är kallt och regnigt hela tiden.
Attack är värsta fluffmonstret nu =)

Oavsett väder börjar mitt halvblod sätta päls i slutet av augusti/början på september. Känns för tidigt varje år!

Nä, det är klart att det inte är för tidigt, det inser jag nu när jag tänker efter...hon fäller sommarpälsen tidigt varje år, å sätter ny riktigt tät vinterpäls.
Det här blev bara en ny grej att noja över eftersom hon kastat sitt föl, haft hosta i höst (som nu börjat komma tillbaka igen) osv. Mycket bekymmer alltså, å då fick jag för mig att det var extra tidigt och säkert tecken på nåt fel - det också. Ni vet hur man blir.......;)

Byter de päls? Det har jag aldrig hört talas om men det är nog exakt vad min också håller på med :) Men varför gör dom så, nån som vet? Känns väldigt onödigt när de redan satt vinterpäls att sen ödsla energi på att byta ut den? O jag är helt säker på att det är vinterpäls som byts ut nu, i somras ar det små korta strån som han släppte och nu är det längre strån.

Till ts: min började sätta vinterpäls i slutet på juni! Gjorde samma sak förra året, får ett par veckor bara med fin sommarpäls sen är det dags för de j*kla stråna att flyga överallt igen.

Hej!

Min har satt sammetspäls nu, den sitter tills det blir kallt och ersätts då av galet lång och hemskt ful vinterpäls.. Hon är mycket sötare som sammet(plysch)häst..

/Lavinia, vars förra häst hade typ 2 dagar om året då hon inte fällde.. Självklart en skimmel, hade alltid vita hår överallt!

Det är ju samma med hundarna nu på hösten, de fäller bort allt av sommarpälsen och den fina vinterpälsen kommer, mjuk o sammetslen. Samma med hästarna. Varför har jag ingen aning om, det gamla bort o det nya kommer ;-) typ.

När det är så är min teori att de har ngn hormonrubbning såsom t.ex IR.

Min har skaffat björnpäls i slutet av Juli när det varit som allra hetast när den ätit för mkt av extra sött gräs samt rört sig för lite= ett varningtecken för att fång är på G. För att jag inte ridit tillräckligt.
Har då klippt o ridit o hästen har förblivit frisk

När den rids= ingen björnpäls.

Smala hästar skaffar mer päls. Undantar mig nu brukshästar.

Nej det gör det inte alla gånger. Normalt sett- Ja!

förklara då hur hästen skaffar vinterpäls mitt i sommaren!

Jo tjena:rofl:

I mitt fall var det som sagt solgass o stekhetta som gjorde det.
Jag red ju inte heller pga av det

Möjligtvis var det solförmörkelse en minut..

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023
  • Bekväm stol att släpa på