Vinterpäls

Sv: Vinterpäls

Jo tjena:rofl:

I mitt fall var det som sagt solgass o stekhetta som gjorde det.
Jag red ju inte heller pga av det

Möjligtvis var det solförmörkelse en minut..

Ja då kan jag verkligen inte förklara det med brist på sol.. Men det SKA bero på ljuset, så är det ju bara!! (obs! ironi)

/Lavinia

Tror nog att det är mera antalet timmar med dagsljus som räknas. Inte så mycket om det är soligt eller regnar...

Jag köper nog inte Axels förklaring med IR osv. Dels hade min häst väldigt lågt hull inför sommaren och sen kortisonbehandlades han i början av juni och stod i delvis i sjukhage och delvis ute på magert bete. Fortfarande för smal när vinterpälsen började komma. Året innan satte han också päls så tidigt och då red jag hela sommaren. Året innan var sommaren jag köpte honom och han hade även då vid första provridningen i juli börjat sätta vinterpäls.

Däremot så funderar jag på om det kan vara för att han alltid stått på lösdrift, 11-årig häst som endast varit installad en kortare period förra vintern. Kanske hade några kalla vintrar första levnadsåren och tänker att ska man hålla sig varm är det bäst att börja tidigt ;) Nån annan som har den erfarenheten av just hästar på lösdrift? Och då framförallt som ALLTID stått stått så? Sorry för trådkap förresten ;)

Känns väl normalt. Min ponny börjar alltid sätta vinterpäls i augusti och den stora börjar så smått i september. Båda är rätt lurviga redan, men det blir ju mycket mera än så här:)

Varför skulle det inte kunna vara IR?
Inte bara feta hästar kan vara insulinresistenta. Det förekommer även bland båed smala och vältränade.
De kan även få problem med pälsen om de har andra hormonrubbningar, tex hypo- och hypertyreos.

I normalfallet styrs pälsen av solljus (dagens längd, inte om det varit molnigt eller ej ;)), men inte alltid. Ibland fungerar systemet inte som det ska.

Mitt kallblod har börjat få en hel del vinterpäls redan, medan mitt varmblod inte har fått något alls.

Axel och Sthu: Kortisonet fick han i början av juni, den fjärde har jag för mig. Då fällde han fortfarande vinterpäls, slutade med det strax efter. Sommarpälsen började släppas i slutet av juni. Tror nog inte på kortisonet heller med tanke på att han satt vinterpälsen så tidigt somrarna innan också. Alltså, jag kan inte utesluta att han är IR men jag tror inte det. Vi är ju även aktiva i bantningstråden till och från så det är ingen slimmad sportponny jag har ;) Men jag vet att jag uteslöt att han skulle vara IR förut, just nu kommer jag inte exakt ihåg varför... Kan det vara så att IR-hästar har svårt att släppa den vikt de gått upp? Min är dock väldigt lättbantad. Självklart svår att hålla i lågt hull med för mycket mat (gräs!) men går ganska fort ner sina kilon när vintern kommer. Kan dock ha varit annan anledning till att jag uteslöt det, ska faktiskt ta och läsa på lite nu när jag ändå är helst sysslolös på jobbet :)

Mina går på lösdrift sedan flera år och de följer samma varje år, pälsen släpps lite smått på vårvinterkanten för att vara helt avslutad i juni, (den ena är senare än den andra) och sedan börjar det så smått i augusti när pälsen släpps av och den nya sätts, klart i ca mitten av september. Den ena har i några år stått i kallstall men pälsen följer samma mönster som jag skrev.

Ytterst vanligt:) Så här ser sonens ponny ut:

cimg3385_506dbd05ddf2b3299e0005f3.jpg

cimg3378_506dbcabe087c33d68e7f03b.jpg

Förväntar mig det dubbla innan han börjar fälla. Ser ut som en liten björn haha

kl

Nu är det ju redan oktober, men hela hästgänget här har vinterpälsat till sig rätt bra.. till och med det skrangliga fullblodet.

Jag försökte minimera fluffet med varmt täcke, nu när det ändå regnat hela september. Då enligt devisen - håller han sig varm sätter han inte så mycket päls... Det har dock inte fungerat. Vi snackar inte 5 cm långa strån på mage och hals ännu, men han på god väg. Halvblod? Nä. Förvuxen raggsocka.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 436
Senast: Stergo
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka