Vinterkläder

Sv: Vinterkläder

Svar till vindvissla o esprit:

Jag kanske får tänka om då. En skaljacka/overall är kanske bättre i den skånska vintern eftersom kylan kan variera.
Angående storleken så tänkte jag även på att den ska passa fram till åtminstone februari/mars o att köpa större är bättre än mindre..?

Hänger på Tradera nu o tänkte komma över nåt billigt o fint. :)

:idea:

Tänkte inte ens på att kolla begagnat.

Var in på P O P i går och kollade på skaloverall och deras ws/fleeceoverall och det känns som om det blir en bra lösning i år:laugh:

Nu ska jag susa vidare till ebay/tradera :D

naturElle:

Ella har 62/68 nu och jag kommer om det blir POP att köpa i 68, dom är rätt stora i strl.
Lite stort kan det ju för all del vara, men det får ju inte bli för bökigt att ta sig fram för dom små.

Senast ändrad:

Hur små strl finns Reima i då?

Vi behöver en lite overall i strl 68 och jag har inte hittat någon annan än POP som har så "små" ..

Vår minsta är i storlek 68, såg den tyvärr inte på deras hemsida något mer :( Men det kan hända att den finns i butik? Jag har sett på t.ex. Babyproffsen.

Nu så... Nu letade jag reda på rätt sida. Såg massor av overaller på deras hemsida, men vet inte vilken det är av alla modeller...

Senast ändrad:

Finns regnbyxor med fot som är bra om barnet kryper mkt. De går upp ordentligt över magen också.

Passar på att trådkapa lite hoppas det är ok. Det gäller nästan vinterkläder i varje fall åkpåsar

Vad har alla för åkpåse till sina små? Vi köpte ingen när vi köpte vagnen men behöver nu köpa en när vi byter till liggvagn och det är ju en hel djungel. Vilket foder ska man ha och har ni tips på bra märken?

Brukar inte vara så kalla vintrar här men ett par turer uppåt i landet kommer det att bli till vintern. Vill även att lilleman ska kunna sova ute i den även om det är kallt (kan ju ha förhoppningar att han snart väjer att sova längre stunder än 20 min:grin:) Har en helsvart vagn så färg spelar ingen roll men det skulle vara kul med något färgglatt som livar upp

Vi kommer ha OTH s åkpåse:

img_akpase_guld_small.jpg

Fast inte i guld :)

Vi kommer ha en åkpåse från när jag var liten, eller vi ska prova och se om det fungerar iaf. Det är manchestertyg på utsidan och teddy på insidan, inte så fin men det blir billigt så.

Ja jag undrar oxå lite om åkpåsar. Vi har haft mjuklift till dottern som hon växt ur men den ska fungera även som åkpåse. Men jag fattar inte riktigt hur. Jo jag fattar att man ska plocka bort alla hårda grejer men hur ska hon få plats i den som åkpåse när hon inte fick plats i den innan?
Det är en Brio mjuklift. Funderar på att sälja den men det kanske jag inte ska? Nån med erfarenhet?

Fast det är väl menat att hon ska sitta och ha halva kroppen utanför liften?

Överkroppen ( armarna ) ska vara ovan liften om du förstår hur jag menar :)

Rasmus föddes i oktober, han hade en tjock overall i vagnen + fårskinn. De blir ju asvarmt i vagnen för det är helt vindstilla. Har aldrig använt åkpåse.

Jo det förstår jag men jag kan ändå inte riktigt få till det. Jag är kanske ovanligt dum...:confused:

Jag hade åkpåse+jacka eller tjocktröja, och mössa, vantar. (om jag hade åkpåsen).

Har två åkpåsar; en i fårskinn och en från Buggaboo som är i fleece med annat tyg över. Har haft fårskinnet när det varit jättekallt, och buggabooåkpåsen resten av tiden. Den passar även i andra vagnar (köpte den till våran bugga men har haft den till våran emmaljunga också).

*kl*

Min dotter är nu sju månader, och har stl 74. Jag har köpt en overall (ej vattentät), ett fleecefodrat ställ (byxa+jacka) som är i alla fall lite vattentätt och ett par galonbyxor, allt i stl 80. Jag hoppas att detta skall fungera i vinter, galonbyxorna borde gå att dra utanpå overallen. Sen får jag se vad hon behöver när hon börjar på dagis i mars.

Hon sitter ju mest i vagnen när hon är ute och där har jag åkpåse eller filtar beroende på väder. Hur mycket är egentligen en 7-9- månaders baby ute på marken? Hon hasar sig mest fram just nu men det kan ju ändra sig.

I liggvagnen hade inte jag heller åkpåse men nu sittvagnen så är det praktiskt tycker jag - har i och för sig bara använt den två gånger när det var kallt och blåsigt, det blev ju varm nu igen. Min dotter sprallar av sig filtarna men åkpåsen sitter där den sitter.

När han sitter i sele eller sjal; på med vanliga innekläder, sen på med tex ull-elefanthuva eller annan mössa, vantar och rejäla höga ullsockor, och sen tar du en stor jacka på dig som går att knäppa utanför bebisen.
Om du inte har stor jacka (gravidjacka brukar funka rätt länge), så kan man ha "bärskydd" eller så sätter du på bebisen lite mera kläder (speciellt mot vinden). Manducan är mindre "skyddad" än sjal så med manducan kan du ha tex en tunn overall som tex Pop musse-overall, och om du inte har storjackan så kan man behöva vindtäta "tossor" istället för sockorna.

I vagnen tycker jag pops musseoverall eller ullfleeceoverall är bra
d_ullfl_overall_nova.jpg

Har också funderat en hel del på det där med vinterkläder. Pyret är nu 7 månader och har precis vuxit i strl 68. Kommer köpa vinterkläder i strl 74. Har nog tänkt mig en varmare overall i vind/vattentätt tyg typ bävernylon, som hon kan ha kläder under vid behov och någon varmare jacka. Ev ett par täckisbrallor. Har ett par underbara tofflor i älgskinn, fodrade med lammskinn som värmer de små fötterna men behöver antagligen ett par ordentliga skor också.

Och så klart varm mössa och vantar. Har dock en uppsjö av stickade vantar. Våra kläder måste gå att variera för att klara runt nollan och ner till ca -20. I vagnen får hon ha fårskinnet och har även en termoåkpåse med fleecefoder. Förhoppningsvis hittar vi igen lammskinnsåkpåsen som vi hade när vi var små, att ha i sparklådan till vintern.

Liknande trådar

Småbarn Det verkar bli vinter i år igen :) Vad har/ska ni välja för overaller/tvådelat till era barn iår och vilka skor? Maja som blir 2år...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 516
Senast: Miks
·
  • Låst
Småbarn Jag har börjat fundera lite pa vad vi ska ha för kläder till vintern. Jag tror att Emilia fortfarande kan ha overallen fran förra aret...
Svar
3
· Visningar
777
Senast: Snurrfian
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 894
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben