Vinterförvara äpplen

BulletForMyValentine

Trådstartare
Hur vinterförvarar man bäst äpplen när man inte har en jordkällare?

Stallet håller sig runt 0-10 + hela vintern. Funderar på om det går att ha de där?
Liggande luftigt i brödbackar?
Eller nerstoppade i sågspån?

Hur gör ni? Tips och råd? :)
Gärna snabba svar, vill veta om det går att förvara innan jag plockar på mig massor :p

Stallet håller sig runt 0-10 + hela vintern. Funderar på om det går att ha de där?

Gärna snabba svar, vill veta om det går att förvara innan jag plockar på mig massor :p
Testa dig fram?

Några i brödbackar (med tidningar under så det inte blir skador av rutorna i plasten) och i sågspån. Kolla sedan och rapportera vad som blev bäst :up:

2-5 grader, mörkt och ganska hög luftfuktighet 80-90 procent, inte blanda sorter särskilt inte med olika mognad, i lådor men inte för mycket i varje och frukterna får inte vara helt färdigmogna när de plockas om de skall lagras längre tid och såklart får de inte ha skador eller vara stötta. Ett knep jag inte provat men läst om är att använda torkade ormbunksblad att paketera dem så håller de längre men lite sent i år. Lycka till! :)
Vilka sorter har ni?

Mina morföräldrar hade en gammal frysbox i garaget (isolerat) där de förvarade äpplena. De packade dem i plastbackar med tidningspapper emellan, sedan hade de plankor mellan backarna så att det kom luft emellan och även en planka som hindrade frysen att stängas helt. :)

• Gilla
Reactions: Sar
Vi har en friggebod på gården där höst/vinteräpplena förvaras. Sådär en 10-12 grader och vi har äpplen till februari. Mamma är duktig på att pocka i äppleträdgårdarna (gammal handelsträdgård...).
Lägger i plastlådor med något grönt papper i botten.

Oj har helt glömt denna tråd, roligt med massa svar :)

Ska de ligga helt avskiljda från de andra äpplena eller gör det inget om de nuddar varandra?:p
Såg att nån frågade om vilka sorter det är och det vet jag inte. Några är gröna, andra är klallröda och resten är både och.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 900
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 263
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II