Jag börjar känna mig stressad över att jag inte får rätt på hela grejen med föräldrapenning och ledighet. Jag och sambon skulle vilja dela lika även tidigt i Ärtans liv, dvs att vi jobbar 50% var, ungefär, från det att ärtan är några månader. Men att ta tag i att reda ut hur sånt skulle gå till i praktiken känns så motigt! Jag förstår knappt hur föräldrapenning fungerar öht och att då börja gräva i hur det skulle fungera att dela på oss när jag är lärare med ferietjänst och sambon jobbar skift gör att min hjärna slår knut på sig..
Annars mår vi bra! Jag mår fortsatt bättre nu än jag gjort under hela graviditeten, trots en del krämpor. Sist hos BM hade jag 100 i hb, så en ökning till dubbel dos sideral har gjort att välmåendet ökat. Jag är färdig med boandet och nästan allt är färdigt för Ärtan. Det är nog bara bb-väskan och montering av babyskydd i bilen kvar. Just nu är det främst halsbrännan som spökar, så jag måste sova sittande, vilket i sin tur gör att nerv- och bäckensmärtorna ökar.
Ärtan fortsätter briljera på undersökningarna och skryter med att sparka på läkaren vid varje ultraljud. Hon är välbyggd och vikten ligger lite över genomsnittet, vilket läkaren motiverade med att ”ja, ni är ju inte små någon av er, så varför skulle erat barn vara det”, riktat mot mig och min sambo..
(kanske mest mot mig som är 180cm, har en normalvikt runt 90kg, och är bred över både höfter och axlar. En rejäl kvinna, så att säga)
Troligtvis kommer de inte låta oss gå över tiden i någon större utsträckning, lite oklart varför - kanske pga våra omständigheter, ärtans storlek, eller jul och nyår - men nästa gång vi ska till SMVC ska vi prata om hur vi gör vid ev igångsättande. Jag har inga speciella känslor kring igångsättning utan känner nog att det hade varit skönt att få ett ”slutdatum”, även om det inte skulle användas (läkaren verkar vara inne på att ärtan kommer tidigare än bf).
Jag känner mig nog rätt lugn överlag när det kommer till förlossningen. Det enda jag är rädd för är att något ska gå galet med Ärtan, även om allt tyder på att hon är helt frisk.