Ja, jag har tänkt på att kotten kanske egentligen är lite för liten för att förstå att jag blir ledsen när han slåss, men också att han ju en dag kommer förstå. Blir dock ofta villrådig om jag ska ignorera (eller för all del sätta ord på situationen) och värja mig eller säga ifrån.Det vet jag knappt eftersom det är sambon som är föräldraledig nu![]()
.
... vilket innebär att han sedan några dagar har alla barnen hemma på heltid. Lilla A lär sig så mycket uppbyggligt, tidigare ikväll kom han till exempel med en av brorsornas Nerf-pistoler och ”skjöt” genom att säga ”tsch, tsch”. Han älskar klockramsan (stora klockan säger ”nnn-DO” enligt honom
) och Huvud, axlar, knä och tå. Sambon har tänkt komma i sitt livs form under denna föräldraledighet så därför har också Lilla A lärt sig knäböj (tänk om man själv kunde göra dem som en ettåring, de har onekligen en lite annan rörlighet än oss gamlingar..!) och armhävningar (då ligger man på mage på golvet och pustar
). I övrigt älskar han att vara ute, att pilla med sand och stenar är en favorit. Och att leka med vatten såklart - fylla och hälla, fylla och hälla! Det känns som att jag är lite dålig på att läsa med honom jämfört med hur jag var med brorsorna, men han vet att böcker är betydelsefulla saker och sätter sig gärna och bläddrar i en bok i soffan när de sitter där och läser.
Sömnen fungerar helt okej, ofta ammar han sig dock igenom morgontimmarna och det längtar jag lite efter att han ska sluta med. Oftast är han go och glad men när han är trött kan han bitas, rivas och skallas - helst i/mot ansiktet. Jag försöker mest sätta ord på hans känslor och värja mig, men ibland får han in en fullträff så att jag får rivsår att förklara på jobbet. Jag upplever att det mest triggar honom att fortsätta/trappa upp om han märker att det gör ont, som att det liksom gör det ännu svårare att sluta.
Hur jag än gör känner jag mig ganska otillräcklig... Jobbar dessutom galet mycket och träffar nästan bara kotten på helgerna, och så funkar dessutom inte nattningarna.. Livet som småbarnsförälder?