Vinterdressyrstövlar

Apollo 13

Trådstartare
Smakråd tack!
Jag letar efter ett par fodrade dressyrstövlar. Det verkar ju helt klart saknas en riktigt snygg fodrad dressyrstövel? Alla verkar antingen vara gjorda i något form av galonmaterial, eller bara almänt.. inte snygga.. rutor och jag vet inte allt.

Jag har tittat lite (på nätet) på treadstones stövel. Är inte jätte förtjust i dragkedjan på utsidan och tycker bågen ser så himla låg/obefintlig ut...
tr225.jpg

MH har en stövel, där modellen känns helt ok, men materialet... :yuck:
1233767712_l_113203017.jpg

Har ni några tips? Vad för stövel föredrar ni? Jag har ingen lust att bita ihop och frysa bara för att vara snygg... helst vill jag dock vara både varm och snygg om fötterna ;)

Sv: Vinterdressyrstövlar

Det saknas inte, men det kostar. Båda Petrie och Königs erbjuder fårskinn i nästan alla sina modeller för ca 800 kr extra.

Jag har bruna Petrie Olympic som är helt fårskinnsfodrade, båda varma och snygga. Benen ser dock lite tjocka ut pga att skaften måste vara vidare för att allt fluff skall få plats, men jmf med de flesta andra vinterstövlar är de ju extremt eleganta.

I rimligare prisklass finns Cavallo Polar men de är inte så dressyriga och väldigt mjuka.

Åh! Det hade jag ingen aning om... men det får bli i 40 års-present såfall.... i 30 års-present har jag ett par Königs träningsstövlar som står högst på listan nämligen :D
Tack, ska kolla in Cavallon!

Treadstones är :love: + :love: !
Inte utseendemässigt utan för att de är perfekt fodrade och super mysiga att rida i. Lätta att göra rena också :).

Tycker heller inte att dragkedjan är snyggt placerad, men den är bekvämt placerad. Min är lite kort i skaftet och tog en +3a men hade behövt en +2, så den sitter inte jätte snyggt i vaden. Men den är bekväm, varm och var väldigt billig :p

Har inte Hööks och Börjes också kommit med fodrade läderstövlar nu? Tror jag sett det.

Senast ändrad:

Ariat har väl nån fodrad variant med som inte är alltför klumpig

Jag har Ariats vinterfodrade modell, som ocksa ar vattentat, och de stovlarna ar superbra. Snygga och varma, gar utmarkt att tavla i. Nu far vi ju iofs sallan kallare an runt nollan i England sa vet inte hur bra de skulle sta sig i Sverige.. :confused:

Jag brukar vanligtvis vara tok-allergisk mot snörning på stövlar.. men den bruna varianten såg ok ut, iaf på bild! Den ska jag helt klart kolla in... frågan är bara om den kommer vara tillräckligt varm..

Hööks variant såg faktiskt ut att kunna vara helt okej.. även börjes! Den var ju lite grövre, men det vore intressant att se den irl. Fördelen med den jämfört med hööks är ju att den även var fodrad i skaftet, hööks var bara fodrad i foten.

Hade ju vart trevligt om man haft obegränsat med pengar och kunnat köpa hem från Königs utan att fundera... men det känns långt till 40 just nu..

Jag kommer köra elsulor/elsockor i vinter. ;)
Jag är så långa dagar i stallet att jag behöver det.

En elev köpte Ariat Bromont förra vintern. De är inte lika fula som många andra, i mina ögon. Och de verkar räcka åt en som rider en häst om dagen.
Jag tycker hon kan sitta bra och inverka bra med de stövlarna med(hon har måttade Petrie annars). De stör alltså inte lika mycket som en del andra som blir stora, klumpiga och bygger på så mkt i yta att sitsen ändras då (under-)benen kommer så mkt längre ut.
Jag har bara provat dem avsuttet.. Och de kändes sköna.

Tror de finns i lite olika bredder/längder med.

Har du någorlunda standardmått på benen så kan nog båda Hööks, Börjes och Cavallo (finns en del stl) funka. På mig blir de på tok för korta, ser inte klokt ut.

Även jag har för långa ben för standardstrl.
Men en annan grej jag upplever att standardstrl har är "mkt former". Dvs de är gjorda för folk med bulligare vadmuskulatur än jag har.
Jag har liksom inte begåvats med att få bulliga muskler, mina är långa och seniga tom som styrketränade. Jag är enligt sitsgurun i ropet "lång och rank" dvs lång och skranglig. ;)

Så de där standrard-stövlarna är alltid för kurviga för mig på vaderna. Det blir en luftficka. Men för andra kan de säkert funka bra!

Samma här, det tjockaste på mina ben är liksom knäleden. Ungefär som på en häst.... :p

HAHAHA! Som på en häst! :D
Men vadå, ni ska väll vara glada, det är väll så dressyrryttare ska se ut? Lååååånga och smala! :love:

De där Treadstonestövlarna är hemska i passform. Jag har inte vansinnigt tjocka vader alls, normala och brukar kunna ha ganska smala stövlar, men de fick jag inte ens på mig. Tog en 4+ till slut som gick igen men då blev det värsta bulan bak på vaden.

Ja bulan bak har mina också, den ger med sig någorlunda, ser inte lika fult ut nu. Sen är de väldigt bekväma i foten och varma ^_^.

Jag har ett par vinterridstövlar från Hööks (endast fodrad i foten) och trivs med dom. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka