Vinterdäck med eller utan dubb?

ztsu

Trådstartare
Vi behöver köpa nya vinterdäck till bilen och jag har hela tiden tänkt att det skall vara dubbdäck för jag har alltid haft dubbdäck. Har aldrig ens reflekterat över det, tills en kollega lyfte frågan vid lunch idag.

Vad är egentligen bäst? Skall man ha med eller utan dubb? Vad har ni?

Jag pendlar 26 mil om dagen, och kör 50/50 på E20 och på mindre landsortsväg. Till och från stallet är det en liten slingrig väg med mötesplatser, som jag faktiskt inte vet huruvida den vinterväghålls eller inte (första vintern i det stallet coming up), och en bit grusväg.

Befinner mig i Västra Götaland, så det är ju mer blåst och slask än mycket snö...
 
I din situation hade jag nog aldrig övervägt dubbfritt. För många variationer som kan uppstå på den sträckan du kör.
Jag kör ca 4500mil i tjänsten och över stort område. Dubbat är självklart för mig, räcker ju att det pendlar kring nollan för att extrema situationer kan uppstå vad gäller väglaget.
Med detta menar jag inte att det är dåligt med dubbfritt, bara det att dubbat känns mer som en gardering. Om man ser säkerheten som främsta sak.

Mvh Thomas
 
I din situation hade jag nog aldrig övervägt dubbfritt. För många variationer som kan uppstå på den sträckan du kör.
Jag kör ca 4500mil i tjänsten och över stort område. Dubbat är självklart för mig, räcker ju att det pendlar kring nollan för att extrema situationer kan uppstå vad gäller väglaget.
Med detta menar jag inte att det är dåligt med dubbfritt, bara det att dubbat känns mer som en gardering. Om man ser säkerheten som främsta sak.

Mvh Thomas

Då blir det def. dubb i fortsättningen också!

Jag vill ju såklart att det skall vara så säkert som möjligt. Min kollega menade på att dubb var bättre vid slaskigt och odubbat vid snö, eller tvärt om. Han var inte säker på hur det var. Det var därför jkag slängde ut frågan här, Buke vet allt :up:
 
Dubbat är en självklarhet här uppe för om än odubbat funkar bra på bara snö, så är de jämförelsevis kassa på is och halka och sådant finns det gott om här vintertid.

Att man anpassar hastigheten efter väglaget är en sån självklarhet året om, så det tänker jag inte ens påpeka..
 
Är det säkerheten du är ute efter, så är det alltid bättre att sänka hastigheten! DET ger mer säkerhetsmarginaler än dubbdäck vs inte dubbdäck.

Fast det förutsätter ju att det finns en fart att sänka, och jag kör faktiskt väldigt lagligt. Och på slingervägen till stallet ligger jag ofta i 50-60 fast det egentligen är 70. Fattar inte hur hastigheten sätts på vissa vägar :confused: :confused:
 
Fast det förutsätter ju att det finns en fart att sänka, och jag kör faktiskt väldigt lagligt. Och på slingervägen till stallet ligger jag ofta i 50-60 fast det egentligen är 70. Fattar inte hur hastigheten sätts på vissa vägar :confused: :confused:

Hastigheten är 70 som grund och sen kan man in och peta på sträckor när det finns anledning. Man måste ju inte köra 70 ;)
 
Sålänge man inte står still finns ju alltid en hastighet att sänka om underlaget kräver det, oavsett vad skyltarna säger :)

Ja, men självklart. Men om jag står still kommer jag aldrig fram till jobbet :banana:
Nä, men skämt å sidor, jag förstår vad jag menar. Och jag kör väldigt anpassat. Det måste man om man pendlar så som jag gör. Man lär sig liksom när man kan köra lite snabbare och när man bör sakta ner. Imorse när dimman låg tät som vispad grädde t.ex, då gjorde jag inte många knop på motorvägen. Fast för långsamt är inte heller bra. Ute på landet där jag bor körs det en hel del EPA, och när man kommer i 80 (på 80-väg) så fattar man inte att det är ett långsamtgående fordon förrän man är rätt nära (de är himla dåliga på att ha ordentliga trianglar). Då kan det bli en rätt hastig inbromsning. På samma sätt tänker jag mgi att det blir om det kommer en galning bakifrån och jag tuffar på i 70 på motorvägen, även om väglaget eller andra omständigheter egentligen kräver det. För lets face it, galningar finns det gott om. Ibland undrar jag hur vissa har fått sina körkort....
 
Hastigheten är 70 som grund och sen kan man in och peta på sträckor när det finns anledning. Man måste ju inte köra 70 ;)

Nä, å som jag skrev så gör jag ju itne det heller. Men det blir väldigt skevt tycker jag när den lille slingriga ganska dåliga vägen är 70, och den 3-filiga motorvägen mellan Partille och Göteborg är 80. :confused:
 
Man får nog se lite på var man bor och vilken typ av vinter man har.

Här runt Göteborg funkar det inte utan dubbar, skulle inte komma från gårdsplan, alternativet skulle kanske vara en fyrhjulsdriven bil om jag skulle köra utan dubb.
 
Vi behöver köpa nya vinterdäck till bilen och jag har hela tiden tänkt att det skall vara dubbdäck för jag har alltid haft dubbdäck. Har aldrig ens reflekterat över det, tills en kollega lyfte frågan vid lunch idag.

Vad är egentligen bäst? Skall man ha med eller utan dubb? Vad har ni?

Jag pendlar 26 mil om dagen, och kör 50/50 på E20 och på mindre landsortsväg. Till och från stallet är det en liten slingrig väg med mötesplatser, som jag faktiskt inte vet huruvida den vinterväghålls eller inte (första vintern i det stallet coming up), och en bit grusväg.

Befinner mig i Västra Götaland, så det är ju mer blåst och slask än mycket snö...
Det är alltid kortare bromssträcka med dubb vintertid, oavsett underlag, enligt de däckstester jag läser. Nu har jag dubbat som ska monteras i morgon, annars hade jag köpt nya Hakka till bilen i år. :up:

Läs lite av årets tester så ser du framförallt vilka sk. vinterdäck du absolut inte ska köpa. Åretruntdäck är en dödsfälla! :nailbiting:
 
Ja, men självklart. Men om jag står still kommer jag aldrig fram till jobbet :banana:
Nä, men skämt å sidor, jag förstår vad jag menar. Och jag kör väldigt anpassat. Det måste man om man pendlar så som jag gör. Man lär sig liksom när man kan köra lite snabbare och när man bör sakta ner. Imorse när dimman låg tät som vispad grädde t.ex, då gjorde jag inte många knop på motorvägen. Fast för långsamt är inte heller bra. Ute på landet där jag bor körs det en hel del EPA, och när man kommer i 80 (på 80-väg) så fattar man inte att det är ett långsamtgående fordon förrän man är rätt nära (de är himla dåliga på att ha ordentliga trianglar). Då kan det bli en rätt hastig inbromsning. På samma sätt tänker jag mgi att det blir om det kommer en galning bakifrån och jag tuffar på i 70 på motorvägen, även om väglaget eller andra omständigheter egentligen kräver det. För lets face it, galningar finns det gott om. Ibland undrar jag hur vissa har fått sina körkort....

Det låter ju som att du är en duktig bilförare som anpassar dig efter omständigheterna :) Då spelar nog inte däcktypen så stor roll.

Jag läste på en massa om det när jag funderade på att skaffa bil och alla tester visar samma sak: dubbdäck är bättre på vissa underlag och sämre på andra, och dubbfria bättre på vissa underlag och sämre på andra. Samt variation som berodde på däcktillverkare och ålder/slitage på däcken.
 
Det är alltid kortare bromssträcka med dubb vintertid, oavsett underlag, enligt de däckstester jag läser. Nu har jag dubbat som ska monteras i morgon, annars hade jag köpt nya Hakka till bilen i år. :up:

Läs lite av årets tester så ser du framförallt vilka sk. vinterdäck du absolut inte ska köpa. Åretruntdäck är en dödsfälla! :nailbiting:

Det verkar vara Nokian Hakkapeliitta 8 man skall satsa på efter lite googlande. Bäst i test (flera olika) 2014 och 2013. De är ju inte så fasligt dyra heller. Faktiskt riktigt billiga.
 
Det låter ju som att du är en duktig bilförare som anpassar dig efter omständigheterna :) Då spelar nog inte däcktypen så stor roll.

Jag läste på en massa om det när jag funderade på att skaffa bil och alla tester visar samma sak: dubbdäck är bättre på vissa underlag och sämre på andra, och dubbfria bättre på vissa underlag och sämre på andra. Samt variation som berodde på däcktillverkare och ålder/slitage på däcken.

Jag tror iaf att jag är en rätt bra bilförare. Men det verkar ju de flesta tycka att de är ;)

När är dubbdäck INTE bra?
 
Det verkar vara Nokian Hakkapeliitta 8 man skall satsa på efter lite googlande. Bäst i test (flera olika) 2014 och 2013. De är ju inte så fasligt dyra heller. Faktiskt riktigt billiga.

Hakka är otroliga :up: När jag precis hängt på mina första säsongen körde jag lite för fort :o när första kylan/isen kommit och kom in i en kurva med is. Jag tänkte att nu går det åt helvete men jag märkte inte ens något.

*nej, normalt kör jag inte för fort på vinterväglag och jag blåkörde inte*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Halt efter vila
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp