Brisa

Trådstartare
Dottern har fått kanin i sommar, en dvärgvädur - världens sötaste svartvita Charlie med vackra blå ögon. :love: Vi har byggt en jättefin sommarbur med god hjälp av morfar och en ritning jag hittade på nätet. Nu ska vi börja bygga vinterburen, men jag hittar ingen ritning denna gång som jag tycker verkar vettig.

Vad har ni för erfarenheter, vad ska man tänka på? Den kommer att stå på vår veranda under tak men ingen värme. Vi bor i Norrland och det kan bli rätt kallt. Bör man isolera?

Jag tänker den på ben i lagom höjd för att ha luckor på framsidan. En lucka till utedelen och en till bodelen. Kanske bodelen ska ha lägre tak och så får han en hylla ovanpå den? En hylla under buren måste vara lysande, att kunna ställa foder och annat på. Buren får inte vara för liten, minst 1 kvm. Tvåvåningsvariant?

Vet ni om det finns ritningar nånstans (skulle morfar gilla) eller har ni bilder på burar ni tycker är bra? Jag blir glad över alla tips, eftersom jag är helt novis på kaninområdet... :laugh:

Sv: Vinterbur

Jag har själv hållt på med en sådan "åretruntbur" under en tid nu och den börjar så smått bli färdig.:)
Jag har byggt min bur utan isolering, men funderar på att ev. isolera mellanväggen, men eftersom jag kommer använda buren året runt så har jag fått reda på att den inte behöver isoleras, pga att det kommer bli alldeles för varmt på sommaren. Men dom ska kunna klara sig alldeles utmärkt utan isolering. Men självklart behöver bodelen vara vindtät och vad jag hört ska det räcka för kaniner som vistas ute året runt.
Jag ritade en ritning på egen hand(med lite egen design:) när jag byggde min bur, men tyvärr regnade den nog bort en dag uder bygget..:p Men så fort vi får brevband här hemma så kommer jag med en bild på mitt bygge!:)

Min erfarenhet av isolering är att det bara gör det kallare. Det isolerar den kalla luften inne i buren. Se till att göra buren tät så det inte drar och bygg en bodel och proppa allt med halm. Det räcker.

Angående storleken är jag mer för stora enplansburar än mindre tvåplans. Det blir mer hopp och lekyta på det viset, på något sätt.

Å så kul att du också bygger! Jag tycker det står förvånansvärt lite på nätet om kaninbursbyggen. Jag trodde på allvar att man kunde googla fram ALLT, men här gick jag bet! Har dock inte sökt på andra språk, tror det är nog klurigt att förstå svenska instruktioner... ;)

Hur stor har du gjort buren? Och vilket material har du använt, i väggar och golv? Brädor eller skivor av nåt slag?

Väntar med spänning på bilder! :)

Jo, jag har också hört att det är onödigt att isolera. P g a att kaniner inte avger nån värme som de flesta andra djur, de håller den innanför pälsen. Har hursomhelst tänkt ha framsidan delvis av nät, så ytterväggarna är ju totalonödigt att isolera. Men jag tror jag skippar det även på bodelen.

Vilket golvmaterial är bäst? I en annan tråd diskuteras kallasfalt. Jag hade tänkt tanken att man kunde använda en bit våtrumsmatta och löda den i hörnen. Kan det vara en bra idé eller är det bättre att satsa på asfaltering?

Räcker typ 60x120 för en dvärgvädur, eller är det snålt? 70x140? Jag vill ju att det ska vara stort nog med marginal, det är ju ingen vits att snåla i det här läget - innan ens ritningarna är klara. ;)

Jag har precis startat samma projekt ^^, Fast vi ville ha plats för lite mer kaniner och valde då att göra en fack bur.

Vi är inne på våran 2:a dag och har bara bakväggen och dörrar kvar :) Men vi hittade inte heller ngn ritning förrän EFTER vi hade satt igång :crazy:

Men hittade iaf en på en "vanlig" bur för 1 kanin här : http://web.telia.com/~u92904699/kaninburar/bur_blabur.htm

Finns även fler burar på den hemsidan. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tänkt isolera en av "facken" i fackburen vi bygger. Beroende på att en av mina kaniner har haft lunginflamation 2 ggr :S Och hoppas kunna förhindra det, fast vet ju inte om det hjälper med isolering. Tror jag kommer använda rikligt med HALM i vilket fall som helst, för det värmer ju iallfall + massa spån.

Ang. Golvet, så vet jag inte riktigt jag heller :S Jag startade den tråden om kallasfalt just för att jag ville veta vad som var bäst. Fast tror att en sån matta också kan fungera, om inte kaninen halkar(?) eller det kanske dom inte kan göra? Vet ej riktigt XD

Spelar nog ingen roll hur stor buren blir 20 cm hit eller dit :P Fast det är ju självklart bättre med större ;P
Men den MINSTA sidan får vara minst 0,5 meter, fast det är nog ingen risk i ditt fall :P

Å så kul att du också bygger! Jag tycker det står förvånansvärt lite på nätet om kaninbursbyggen. Jag trodde på allvar att man kunde googla fram ALLT, men här gick jag bet! Har dock inte sökt på andra språk, tror det är nog klurigt att förstå svenska instruktioner... ;)

Hur stor har du gjort buren? Och vilket material har du använt, i väggar och golv? Brädor eller skivor av nåt slag?

Väntar med spänning på bilder! :)

Jo, att det är svårt att få fram något på google märkte jag också när jag letade bur-instruktioner. :/
Eftersom jag planerar att skaffa belgiska jättar så har jag byggt min bur på ben i en större storlek: 100x220. Taket:75-85. För väggarna tog jag vad jag hade bara, tjocka spånplattor som jag sedan målat. Golvet består av impregmerade plankor, men där tar det stopp, för jag vet inte heller själv än vad jag ska täcka dom med(hörde också det där med kallasfalt, någon med erfarenhet av det?) för att skydda planken mot kisset som annars fräter på träet.

//Annie

Jo, den hemsidan har jag också lyckats hitta, det var där jag hittade ritningen till sommarburen. Men jag var inte riktigt nöjd med vintervarianterna.

Vad gäller golvet så tror jag att jag kör på kallasfalt, de som har det verkar nöjda och säger att det förlänger livslängden på buren avsevärt. Och sliter vi nu så med byggena så vore det väl hemskt om de små söta kaninerna pissade sönder dem... :D

Ja, belgiska jättar lär nog kräva lite mer svängrum än Charlie... de är verkligen häftiga. :)

Jag har tänkt mig två dörrar på buren, funkar det med båda i nät om han får ett hus tro? Tänkte mig ett litet "hus" på typ 30x40x30 cm, och en hylla att sitta på eller under. Eller bör man göra en del av buren täckt? Men det känns som den blir så instängd och mörk då. Folk pratar om "bodel", räcker det med ett hus?

Ett bra tips jag såg var att sätta en bräda på insidan av burens framkant, som stoppar spånet från att rasa ut.

Jag kommer att bygga buren i två delar, ett underrede och så själva buren. Jag gör buren nån centimeter bredare än underredet och låter panelen gå ner några centimeter över det. Så blir buren lättare att flytta, om man nu skulle vilja det. Funderade ett tag över att göra en "vind" med en lucka där jag kan ha sele, klotång och sånt men skippar nog den. Kommer dock att sätta en hylla på underredet.

Är det nån som vet nåt mer som jag bör ha med i planerna?

Den ser ju ut att bli kanonfin! Nä, nu blir jag sugen på bygga, jag ska kavla upp ärmarna och komma till skott. Ska bara boka in pappa först, det är han som håller materialet och verktygen... :)

Det enda jag är osäker över är bodelen, om jag bör göra en täckt del som du gjort eller om det räcker med ett hus?

Kaniner är inte flockdjur på samma sätt som hästar eller hundar. De lever i kolonier, ensamma men nära varandra. Huruvida de bör ha sällskap av en annan kanin eller inte, det tror jag nog man kan diskutera lääänge... :)

Aha, ja det är kanske lite OT. :D Jag kan dock inte förstå hur man kan vilja riskera att försätta ett djur i en oacceptabel situation, om det nu ännu är ovisst hur det egentligen är.

0,5 kvadratmeter är ju minsta lagliga måttet för en liten ras (under 3 kilogram alltså) alltså till exempel dvärgvädur, men personligen skulle jag nog rekommendera minst 120x60x60 centimeter som mått i en dvärgkanins bur. :)
För även om kaninen i fråga får komma ut och springa lös och röra på sig en stund varje dag så är den ju ett skymnings- och grynings aktivt djur som vill vara uppe och röra på sig även under de delar av dygnet som den sitter inne i buren. :)

Aha, ja det är kanske lite OT. :D Jag kan dock inte förstå hur man kan vilja riskera att försätta ett djur i en oacceptabel situation, om det nu ännu är ovisst hur det egentligen är.

Kaniner kan slåss rejält. Två vuxna hannar kan man inte ha ihop de kan ha ihjäl varandra eller bita av varandra testiklarna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka