vinterbete

Sv: vinterbete

.... gnaga på halvruttet vintergräs, som dessutom ökar risken för fång.

Och varför skulle det öka risken för fång?

Eftersom jag aldrig har haft fång på någon häst så vet jag ju inte hur det fungerar.
Och de har ätit vintergräs varje vinter.

Därför att man VET att frostnupet gräs ger en ökad fångrisk, det är väl för att fruktanhalten ökar då.

(jag själv fick ta bort min häst före jul pga fång, sannolikt orsakat av just detta...)

Mina lättfödda hästar (shetlandsponnyer) har fri tillgång på bra hösilage, utan att explodera.... De kan alltså tugga í sig så mycket de vill utan att behöva gnaga på halvruttet vintergräs, som dessutom ökar risken för fång.
.

Jag har försökt att förstå detta med fruset gräs eftersom jag tror/trodde att det var det som orsakade att min häst fick fång. Men jag har förstått det som att fruset gräs kan innehålla en del fruktanmen det måste vara grönt i så fall.

Senast ändrad:

Därför att man VET att frostnupet gräs ger en ökad fångrisk, det är väl för att fruktanhalten ökar då.

(jag själv fick ta bort min häst före jul pga fång, sannolikt orsakat av just detta...)

Då finns det alltså lite fruktsocker i gräset....:angel:

Det gör det säkert... Men frågan är om det tillför någon energi, det går ju åt en del energi för att smälta maten också.

Det gör det säkert... Men frågan är om det tillför någon energi, det går ju åt en del energi för att smälta maten också.

Tja, det beror ju på hur mycket gräs de lyckas få i sig, om det är kort eller lång-stråigt osv. Det kan ju knappast gå minus iallafall?

Måste det inte vara grönt då?
Jag tänkte på torrt vintergräs.

Jag har liksom aldrig haft något problem med det.
Även om mina hästar går ute året runt.

Det gräs min häst kan ha lyckats knapra i sig av var antingen 2 mm långt (HÅRT nerbetat av hästar+får) eller torrt och visset (rator).
Mer kunskap än så kan jag inte förmedla.

Hon skulle blivit 15 år nu och har gått ute större delen av dygnet året runt i hela sitt liv. Man vet aldrig när det händer första gången, det är det som är det luriga med fång.

Det gräs min häst kan ha lyckats knapra i sig av var antingen 2 mm långt (HÅRT nerbetat av hästar+får) eller torrt och visset (rator).
Mer kunskap än så kan jag inte förmedla.

Hon skulle blivit 15 år nu och har gått ute större delen av dygnet året runt i hela sitt liv. Man vet aldrig när det händer första gången, det är det som är det luriga med fång.

Då tror jag mer på det som var 2 mm långt även om det kan verka konstigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka