Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inget man behöver räkna med i foderstaten som extra tillskott i alla fall. Räkna med värde = 0 .
det tillfär ingen näring, bara bukfylla
möjligen...
men ingen näring.
Och i min värld är tillförsel av foder utan näring slöseri med tuggtid... Fast för lättfödda pållar är det kanske bra...
Tuggtid är väl jättebra? Det håller dem sysselsatta att få gå och pilla med något, håller nere deras stressnivå och blir trevligare att umgås med. Jag trodde det var perfekt sysselsättning, bättre än att stå och hänga i ett lerigt hörn. Visst håller du med?
möjligen...
men ingen näring.
Och i min värld är tillförsel av foder utan näring slöseri med tuggtid... Fast för lättfödda pållar är det kanske bra...
Mina lättfödda hästar (shetlandsponnyer) har fri tillgång på bra hösilage, utan att explodera.... De kan alltså tugga í sig så mycket de vill utan att behöva gnaga på halvruttet vintergräs, som dessutom ökar risken för fång.
De mer svårfödda får även kraftfodertillskott.
OM det finns någon näring i vintergeräset så går den förmodligen åt för att bearbeta gräset, skulle jag tro. När det är kallt ute så - som jag fattat saken - lagrar växterna sin kraft i rotsystemet för att klara vintern och ha energi att börja växa med till våren. Typ...
Jag kanske sticker ut hakan lite. Men för något år sedan läste jag en uppsats, vet inte riktigt var ifrån kan ha varit SLU. Om att folk ofta underskattade näringen i vinter gräset. Att det vissna gräset som fanns kvar under vintern innehöll mycket mer näring än vad djurägarna trodde. Att det för vissa kategorier var ett utmärkt foder och att det fanns risk överutfodring.
Du får gärna sticka ut hakan massor, för det måste finnas några näringsämnen kvar även i ett visset gräs. Det kan ju inte gå upp i rök?