vinterbete

Sv: vinterbete

Inget man behöver räkna med i foderstaten som extra tillskott i alla fall. Räkna med värde = 0 .

möjligen...

men ingen näring.
Och i min värld är tillförsel av foder utan näring slöseri med tuggtid... Fast för lättfödda pållar är det kanske bra...

Räkna med samma värde som för halm.
Mellan 3-4MJ och inget protein.
Dock antagligen Ca och P som i hö.

möjligen...

men ingen näring.
Och i min värld är tillförsel av foder utan näring slöseri med tuggtid... Fast för lättfödda pållar är det kanske bra...

Tuggtid är väl jättebra? Det håller dem sysselsatta att få gå och pilla med något, håller nere deras stressnivå och blir trevligare att umgås med. Jag trodde det var perfekt sysselsättning, bättre än att stå och hänga i ett lerigt hörn. Visst håller du med?

Tuggtid är väl jättebra? Det håller dem sysselsatta att få gå och pilla med något, håller nere deras stressnivå och blir trevligare att umgås med. Jag trodde det var perfekt sysselsättning, bättre än att stå och hänga i ett lerigt hörn. Visst håller du med?

Jag tror att Ameo menade att det är slöseri för mer svårfödda hästar och /eller avelshästar ... DÅ är det ju slöseri med hästarnas energi att tugga på något som inte ger någon energi!

I övrigt är det, precis som du säger, bra sysselsättning för andra hästar som håller sig i gott hull ändå. ;)

Aha, ja så kan det ju vara. Då får man väl se till att de får i sig sitt ordinarie foder innan de går ut och äter icke-näringsrikt gräs.

möjligen...

men ingen näring.

I min värld som består av bla två mkt lättfödda hästar betvivlar jag att det finns foder som inte innehåller ngn näring alls. Ett sådant foder hade jag gärna velat ha för att de ska få tugga så mkt som möjligt.. Jag tror fast det kanske inte är sant att det ändå finns en del energi i betet ändå. Varför ska lättfödda hästar äta ett foder som bara innehåller energi? Helt obegripligt för mig men jag inser att jag nog inte är med riktigt.

Jag kanske sticker ut hakan lite. Men för något år sedan läste jag en uppsats, vet inte riktigt var ifrån kan ha varit SLU. Om att folk ofta underskattade näringen i vinter gräset. Att det vissna gräset som fanns kvar under vintern innehöll mycket mer näring än vad djurägarna trodde. Att det för vissa kategorier var ett utmärkt foder och att det fanns risk överutfodring.

Mina lättfödda hästar (shetlandsponnyer) har fri tillgång på bra hösilage, utan att explodera.... De kan alltså tugga í sig så mycket de vill utan att behöva gnaga på halvruttet vintergräs, som dessutom ökar risken för fång.
De mer svårfödda får även kraftfodertillskott.

OM det finns någon näring i vintergeräset så går den förmodligen åt för att bearbeta gräset, skulle jag tro. När det är kallt ute så - som jag fattat saken - lagrar växterna sin kraft i rotsystemet för att klara vintern och ha energi att börja växa med till våren. Typ...

jag vet att höstgräs kan ha ett bra näringsinnehåll, men tvivlar starkt på att vintergräs ger något tillskott - möjligen i Skåne där ni har så milda vintrar att det är tillväxt året runt - det är det inte här...

En kompis var här igår och hon sa att de inte börjat stödfodra än. Hon hade med sig bilder tagna för två veckor sedan och hästarna såg fina ut. Jag blev förvånad. Visserligen gick våra hästar upp i vikt när vi lät dem äta gräs i december men de fick fortfarande hö och kraftfoder som om gräset var utan värde.

Alla är förresten islandshästar.

Mina lättfödda hästar (shetlandsponnyer) har fri tillgång på bra hösilage, utan att explodera.... De kan alltså tugga í sig så mycket de vill utan att behöva gnaga på halvruttet vintergräs, som dessutom ökar risken för fång.
De mer svårfödda får även kraftfodertillskott.

OM det finns någon näring i vintergeräset så går den förmodligen åt för att bearbeta gräset, skulle jag tro. När det är kallt ute så - som jag fattat saken - lagrar växterna sin kraft i rotsystemet för att klara vintern och ha energi att börja växa med till våren. Typ...

Jag har också till sist insett att de ska ha så mkt grovfoder som möjligt, tyckte att du menade ngt annat tidigare men kan ha missuppfattat. Sedan håller jag med dig. Jag har också fattat det som att växterna drar ner näringen i rötterna. Det som ev finns kvar är antagligen så pass inbäddat i svårsmälta fibrer att det inte går att komma åt. Jag tänkte nog fel i det jag skrev tidigare.

Här hos oss är gräset fortfarande grönt och har nog vuxit i alla fall tills nu.

Senast ändrad:

Jag kanske sticker ut hakan lite. Men för något år sedan läste jag en uppsats, vet inte riktigt var ifrån kan ha varit SLU. Om att folk ofta underskattade näringen i vinter gräset. Att det vissna gräset som fanns kvar under vintern innehöll mycket mer näring än vad djurägarna trodde. Att det för vissa kategorier var ett utmärkt foder och att det fanns risk överutfodring.

Du får gärna sticka ut hakan massor, för det måste finnas några näringsämnen kvar även i ett visset gräs. Det kan ju inte gå upp i rök?

Du får gärna sticka ut hakan massor, för det måste finnas några näringsämnen kvar även i ett visset gräs. Det kan ju inte gå upp i rök?

Nej det tror inte jag heller och det är möjligt att en del finns kvar. Men en del lagras i rötterna och andra göms inuti växten så att hästens matspjälkningssystem inte kommer ät dem, det som vi kallar för fibrer. Ju äldre en växt blir desto grövre blir den och desto mer lignin bildas det vilket är svårsmält för hästen.

Fast om man ska hårddra det lite. Så klara ju vilt alla kategorier av växtätare sig på de växter som finns under vintern. I deras fall finns ju ingen som stödutfodrar. Om det finns någon lurig jägare förstås.
Gräs är ju också mer eller mindre grönt hela året. Det är ju bara de längsta stråna som gulnar. Gräsmattan håller ju färgen även under snön.

Det är ju också så att de vilda växtätarna äter sig feta på sommarhalvåret just för att klara vinterns svältperiod. Och de går ner en hel del i vikt över vintern...

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
937
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
588
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 082
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka