Vinterbad a la Ruby

Å

Åsa_NNL

Idag kunde det ha gått riktigt illa. Ruby gick igenom isen på sjön och kunde inte komma upp. Jag hoppade i, simmade ut och slog sönder isen så att hon kunde ta sig iland. Detta är det värsta jag varit med om. Så kallt. Så kall is, så HÅRD is. Men det finns inte i världen att jag skulle stå på land och se min Ruby drunkna. Tack och lov att jag inte var ensam! Grannen Annie och Gladurs ägare Maggan var med och räddade livet på både mig och Ruby. Utan dem hade jag aldrig klarat av det. Och utan hundförarbältet hade inte Maggan klarat att dra upp mig ur vattnet...för när jag kom tillbaka till land var jag utmattad och stelfrusen. En gubbe på en granngård erbjöd sig att köra hem mig, men han vägrade släppa in Ruby i bilen. Så vi gick hem allihopa. Maggan bar Ruby, jag klarade knappt av att gå själv än mindre att bära henne.
Nu är vi hemma och Ruby mår faktiskt bra, hon har 37 i temp nu och har precis druckit en skål varmt vatten blandat med Hills Ad. jag är nog fortfarande lite i chocktillstånd och har ingen känsel i fingertopparna. Handlederna är såriga och svullna av isen. Vinterbad är ingenting för mig!! Men min hund ska inte drunkna!!

Sv: Vinterbad a la Ruby

Idag kunde det ha gått riktigt illa. Ruby gick igenom isen på sjön och kunde inte komma upp. Jag hoppade i, simmade ut och slog sönder isen så att hon kunde ta sig iland. Detta är det värsta jag varit med om. Så kallt. Så kall is, så HÅRD is. Men det finns inte i världen att jag skulle stå på land och se min Ruby drunkna. Tack och lov att jag inte var ensam! Grannen Annie och Gladurs ägare Maggan var med och räddade livet på både mig och Ruby. Utan dem hade jag aldrig klarat av det. Och utan hundförarbältet hade inte Maggan klarat att dra upp mig ur vattnet...för när jag kom tillbaka till land var jag utmattad och stelfrusen. En gubbe på en granngård erbjöd sig att köra hem mig, men han vägrade släppa in Ruby i bilen. Så vi gick hem allihopa. Maggan bar Ruby, jag klarade knappt av att gå själv än mindre att bära henne.
Nu är vi hemma och Ruby mår faktiskt bra, hon har 37 i temp nu och har precis druckit en skål varmt vatten blandat med Hills Ad. jag är nog fortfarande lite i chocktillstånd och har ingen känsel i fingertopparna. Handlederna är såriga och svullna av isen. Vinterbad är ingenting för mig!! Men min hund ska inte drunkna!!

Oj, tur att det gick bra tillslut & att ni mår bra!

HIMMEL!!! Jag blir alldeles matt! Vilken bedrift!! Hur djupt var vattnet därute?? Du är helt galen men jag hade förmodligen gjort samma sak... WOW säger jag bara! Man lever inte många minuter i isvatten!

Tur att ni klarade er båda två, fast jag tycker det är väldigt dumdristigt att kasta sig i efter sin hund. Men det är jag det.

Hoppas att du får tillbaka känseln i dina fingrar

Oj! Vilken tur att ni klarade er!

Jag håller med tidigare skribenter om att det var både galet och dumdristigt av dig att bara kasta dig i, men jag hade å andra sidan gjort exakt samma sak.

Sitter mest och är chockad över granngubben som vägrade ta hunden i bilen... Juförsig om det vore en splitterny sedanbil och ruby en leonberger på 75kg så kaaaaanske det kan vara vettigt, men ändå. Nä.

Tur att det gick så bra.

HIMMEL!!! Jag blir alldeles matt! Vilken bedrift!! Hur djupt var vattnet därute?? Du är helt galen men jag hade förmodligen gjort samma sak... WOW säger jag bara! Man lever inte många minuter i isvatten!

Den sjön är "bottenlös" säger många. Det är en skogssjö med dybotten, säkert inte mer än 2-3 meter djupt men bottnen är inte fast utan man bara sjunker i dyn.
Lyckligtvis var det inte så kallt i luften idag (strålande solsken och 5-6 plusgrader) och tack vare tjurgubben som inte ville ta Ruby i bilen så gick vi ju hem, så jag fick upp värmen ganska bra. Men fy vad matt man blir...jag höll på att tuppa av när jag kom upp på land igen men mina vänner var fantastiska och hjälpte mig av med de blöta kläderna och på med en torr jacka. Tur att jag inte är något benrangel - kroppsfettet skyddar ju faktiskt en hel del. Som späcket på en säl! :rofl: Och så bor jag högt uppe på Hallandsåsen och går upp och ner i backarna varenda dag, så benmuskler har jag gott om. När armmusklerna gav upp på väg tillbaka så kunde jag vända och simma ryggsim, benen orkade fortfarande.

Galet och dumdristigt - ja absolut. men jag KAN inte stå och se min hund drunkna, eller lämna henne åt sitt öde och gå därifrån för att slippa se det. Enda alternativet var att A) fälla ett träd över isen så att isen sprack och Ruby kunde simma iland eller B) hoppa i själv. Jag hade ingen motorsåg så jag valde att hoppa i.
Min underbara duktiga tjej gav heller aldrig upp trots kylan, hon simmade och kämpade och höll väl värmen tack vare det. Hon har en otrolig kondition som räddade henne. För hon var säkert i vattnet i 10 minuter.

Vi har haft tur - ingen av oss har ens fått en förkylning!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka