Vinter tid

B

Bumbiiii

Hur länge är din häst ute om dagarna på vinter tid? vad är lagom tycker du?

Sv: Vinter tid

Ut mellan 7-8.30 och in mellan 17.30-20,
Tar in vid 17.30 om jag ska rida annars ej före kl 19.
Har även Ligghall och gott med mat och stor hage (10 ha) med skog i hagen.
Tycker det är bra att de kan vara ute så länge som möjligt.

I stallet där jag har min häst så är det en regel som säger att alla hästar måste in innan det blir mörkt. Så vintertid när det är som mörkast så är hästarna ute till max kl 15.
Anledningen är, tror jag, att det inte finns några lampor vid hagarna vilket gör det hela till en risk att ta in hästarna i mörkret med tanke på att man inte ser så mycket.

Hade jag fått välja hade jag haft hästen ute till åtminstone kl 20 då det är kvällsmat.

whalan skrev:
I stallet där jag har min häst så är det en regel som säger att alla hästar måste in innan det blir mörkt. Så vintertid när det är som mörkast så är hästarna ute till max kl 15.
Anledningen är, tror jag, att det inte finns några lampor vid hagarna vilket gör det hela till en risk att ta in hästarna i mörkret med tanke på att man inte ser så mycket.

Hade jag fått välja hade jag haft hästen ute till åtminstone kl 20 då det är kvällsmat.

jo det var tidigt ..:crazy:

Vi har våran Nordis ute dygnet runt tillsammans med en unghäst. De har fri tillgång till hö och ligghall som vi bara fyller på halm i.
Han får gå in när han får kvällsmat och så får han stå inne och torka efter ridning/körning eftersom han går ute utan täcke.

:love:

jaaa våra flockar går ute dygnet runt allihop och raserna på dom är islandshäst nordis och shettis. Det funkar hur bra som helst och dom älskar det. Dom ser ut som tussbollar;)

Just nu går dom ut vid 8 eller 10 beroende på om dom får hö inne eller inte å så går dom in vid 18 cirka.
Lite lite tid enligt mig. Men stallet i övrigt trivs jag bra med även om det är bättre ute gångs tider hemma hos mamma så finns det ingen bussförbindelse där. Vilket betyder ingen medryttare som kan tävla ponnyn åt en jag själv är ju för gammal.

Bumbiiii skrev:
de kommer ut vid åtta och in vid 19-20.
Det tycker jag är lagom eller kunde de kommit ut någon timme tidigare och in en timme senare men av praktiska skäl har vi ingen möjlighet att fodra mer än morgon och kväll (jag vet det är inte bra :eek: ) så då får man ju ha en balans på käket också. De har visserligen lite gräs att tugga på och grenar och sånt lägger vi ut. Oftast är någon där mitt på dagen och då får de lunch också.

Bumbiiii skrev:

min häst är ute tre timmar i hage, alldeles för lite tycker jag, men måste anpassa mig till stallets regler. det är ont om hagar.

Mina går fortfarande ute nu. När dom sen stallas in så går dom ut vid 5-6 och in vid 20-21. Dom har ligghall.

Min häst står i ett inackoderingsstall. Dom tas in runt 16.00 - 16.30. Skulle vilja längre men inte mycket att göra åt!

När det blir riktigt kallt tas hästarna in vid 17-tiden för att inte vattenledningarna i stallet ska frysa och spricka.
Just nu går dom ute ca 12 h per dag, 6-7 till 18-20

Jag tycker att det är bra att om man har en häst som är lämpad för långa dagar på vintern eller som sagt ute hela dygnet runt är helt rätt men ett vidskydd av någet slag är viktigt iaf. Tack för alla era underbara svar :angel:

vad dåligt att dom har såna regler att den bara får vara ute 3timmar lite synd fattar vad du menar. men om du fick bestämma då hur länge? till: GILETTE

Nu går min ut ca 8.30-9 och kommer in 15.30 ca. De tas in innan det blir mörkt.

Jag tycker det är för lite egentligen, men ser man till hagarna vi har, platta utan vindskydd, så känns det inte intressant att lämna min ute ensam.

I min drömvärld skulle det finnas både stora kuperade hagar med fri tillgång på hö OCH ridhus. Men i verkligheten har jag fått välja, och valde bort skogsmullestallet för att kunna träna ordentligt. Hemskt, men jag måste se till mig själv också.

På vardagarna kommer hästarna ut vid 07:00 senast 7.30 sen kommer dom in vid 20-21 så får dom såklart middan ute hästarna får tre ggr/dag..

på helgerna kommer dom ut :bump: vid 08:00 sen kommer dom in vid 20-21 som på vardagarna

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni för varma och vattentåliga skor/stövlar på vintern? Brukar bara ha mina gummistövlar med dom blir så himla kalla trotts...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Svartkatt
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
740
Senast: Marvin
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 462
Senast: nullo-modo
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
387
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama