vinter - däck?

S

Sellan

ni som kör med rockard/sulky på vintern,
har några speciella däck just för vintern??

Sv: vinter - däck?

lägger in en till undran här, orkar inte göra en ny tråd.

jag har en bröstsele, och på den svanskappan finns det ingen Ögla till slaggjorden, finns öglan att köpa separat eller är det bara att köpa en ny svanskappa? måste man ha "gummiremmar" på skakeln så att remmen inte glider?

hitills när jag kört har hon inte slagit, men enligt tidigare ägare har hon slagit sönder flera vagnar, har då haft den "snurrad" ett varv runt svanskapperemmen men den glider...

Ang däck så finns det ingen bra anledning att byta.
Hästen är drivraften och drar hjulen framåt, en bil driver själv hjulen och då kan dom slira/spinna vilket inte (så ofta) händer med en hästdragen vagn.
Om det är riktigt halt kanske vagnen åker i sidled och därför skulle det kunna vara bra med dubbade däck eller om man har broms på vagnen...

Vet inte riktigt vad för öggla du menar...?
Jag har ett ryggstycke från en travdäckel och på den sitter ett spänne en bit ovanför själva svanskappan kanske för att man ska sätta en ren där som håller upp slaggjorden då den är vanlig vid trav?
På "skitselar" (vangliga enkla bröstselar) och lokselar finns inte några ögglor på ryggstycket men på en komplett bröstsele finns det ögglor: bild. Man "låser" ögglorna med ryggstyckets ända.
Visa gärna bild på ditt ekipage! :)

Lite länkar:
http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/grenar/korning/utrustning.html
http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm
http://www.equilex.se/index2.php?go=shoppen_visa.php&SKID=3

Senast ändrad:

jag har ingen baksele, de som ägde selen innan hade den när de körde par.. vad nu det ha för betydelse.. den e av märket Chetak (skitmärke tror jag...) det en helt "vanlig" svanskappa (du vet som små ponnyer brukar ha för att inte sadeln ska åka bakåt) de som är inne på trav kanske vet mer?

btw. brukar man ha broms på en rockard? jag ha 2st (använder bara ena) och har aldrig sett nån som har det heller :confused:

Du kör med en travsele? och rockard?

Då bör du skaffa en hel del för att det ska bli bekvämt för hästen.

Det bästa och enklaste är att du köper helt ny utrustning som passar för det du gör. DVS en bröstsele/finsele. kostar 2000 och uppåt och är helt komplett med både broms(baksele) och draglinor.

Du har börjat i fel ände, så det lättaste är att backa ett steg och börja om från noll om du inte har någon duktig körmänniska i din närhet som kan visa dig skolkörning. Men det är ont om dem i västernorrland.

Hehe läste du mitt inlägg :p

Nejdå, det är ovanligt med broms på rockarder, men det finns! Skrev därför "eller om man har broms på vagnen..."!

Och du har ju en sådan sele jag länkade till (kan vara lite olika men är samma skit ändå :angel: :D)
(vanliga enkla bröstselar) (<--länk) :smirk:

Skillj på trav o körning...?!
Inte lätt och många bryr sig inte alls :crazy:
Men jag gör det (och några till) :)

Det går att köra med travsele+lätt rockard och motionsköra. Men jag rek ändå bättre sele m draglinor+baksele och svängel på vagnen då (bekvämast för hästen!!).

Equilex.se säljer billiga selar som är av rätt modell och Bole.se säljer billiga lokselar, kan ju vara nått att börja med. Själv vill jag gärna ha lite bättre (eller bra) kvalitet då man inte vill att onödiga olyckor sker pga selen!
Skötsel och anpassning av utrustningen är ju förstås oxå A o O :smirk:

Du kör med en travsele? och rockard?

Då bör du skaffa en hel del för att det ska bli bekvämt för hästen.

Det bästa och enklaste är att du köper helt ny utrustning som passar för det du gör. DVS en bröstsele/finsele. kostar 2000 och uppåt och är helt komplett med både broms(baksele) och draglinor.

Du har börjat i fel ände, så det lättaste är att backa ett steg och börja om från noll om du inte har någon duktig körmänniska i din närhet som kan visa dig skolkörning. Men det är ont om dem i västernorrland.

i mitt tidigare inlägg skrev jag BRÖSTSELE :smirk: och att den bröstselen hade tidigare blivit använd som parsele, och det e säkert möjligt att bakselen har blivit "borttagen" och ersatts av en "enkel".
lägger ut bilder på min rockard ikväll/imorgon.. så kan du få se vilken skitvagn jag har :smirk:
säkert e jag en hemsk människa som har både däckelunderlägg och en sadelgjordstunnel (ja hualigen) runt bukremmarna så hon inte ska få skav (vilket hon lätt får med dålig pälskvalite).
tja kanske jag ska ställa mina frågor i travforumet hädanefter eftersom jag motionskör min fd. "maraton" ponny så jag inte stör er.
BTW så ska jag ev. på en precisson/dressyr körkurs den 15(?) oktober i Timrå men det kanske inte är tillräckligt bra för er smak. får väl vänta med mina fjuttiga problem tills dess.
har inte hunnit fota mitt ekipage då det e svårt att fota när man e själv och är inte så funtad så jag släpper min häst för att fota inte.
btw, jag har en RID hjälm när jag kör. nu kommer jag absolut bli dödad eller?:smirk:

Nope, kör med samma däck året om, fast oftast använder jag släden när snön väl lagt sig. För när väl all vår snö har kommit brukar det inte spela nån roll för oss här uppe. Vi slipper ju dessa isgator utan här är det snö som gäller.

Samma däck året om.
Viktigt att hästen vet vad som händer om vagnen glider i sidled. Lär alltså att skakeltryck mot baken är OK liksom att vagnen "dyker upp" på sidorna. Samma gäller f ö även med släde.

Har inga synpunkter på din sele, eftersom jag vet för lite om den, men jag rekommenderar att du kompletterar med baksele och draglinor/svängel om det inte finns.

Slagrem? Inte min grej, liksom. Dels ska inte hästen slå :) dels använder man prylar i st f att åtgärda ev problem. En skillnad i synsätt mellan trav och övrig körning?

Klart du kan fota ekipaget även om du är ensam. Antingen kan hästen stå själv eller så binder du upp eller så håller du i lång lina eller så serverar du några äpplen eller ...

LIA

skulle aldrig släppa henne :eek: never.
slaggjord vill jag ha eftersom hon har sparkat sönder vagnar tidigare. och då har hon varit körd me 4hjuling:smirk:

dock aldrig ens kickat när jag kört. bla. när jag var inne samtidigt i ett litet ridhus med orkester, stegrande (kör)nordsvensk och folk.
MEN eftersom hon gjort det förut så vill man ju ha IFALL hon skulle börja sparka.

http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/DSC00798.jpg
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/DSC00797.jpg
bilder på vagn+snuttis... Snörena sitter för högt eftersom jag väntar på en "kille" som ska korta av dem en bit så jag kan fästa dem i den "stora ringen" istället.

och länkar bilderna på min vagn IGEN
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/DSC00795.jpg Stötdämpare
http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/DSC00794.jpg hela vagnen, notera SNÖRERNA

Det hjälper inte hur många länkar till bilderna du skickar med för man (lr bara jag??) kan inte se dem!?
Kolla att du har bilderna/fotoalbumet på "public"...

Jättesöt welsh du har! :)

Jo vagnen är ju helt OK, linorna...?
Går de genom trissor? Eller sitter de fast?
Hur har du satt linorna i selen?
Du skulle kunna modifiera selen så den blir bättre eller kanske köpa ny sele?
Men på bilden har du ingen slagrem??
Finns ett hål i svanskappan där kan du väl sätta ett snöre genom? Eller ta eltejp och sätta fast slaggjorden med?

Senast ändrad:

linorna går igenom "snurrhjul" (heter säkert trissor) jag ska korta linorna , därför har jag tillfälligt tagit och satt dem fel (ska egentligen sitta i den stora ringen som remmen som man sätter fast vagnen med sitter i)
Jag vill verkligen ha en ny fin körsele, helst en Loksele då jag tycker att den typen är bäst, blir tungt ibland när man är 2st i uppförsbacke...
Det är en Welsh Mountain dam på 25 år med mkt humör, tidigare varit svettfux, men hon blir bara gråare och gråare och på bilden håller hon på att sätta päls fläckvis, hon har inte fått hår på rumpan än :crazy:
jag har inte slaggjorden på då jag inte använder spö för jag har fått för mig att hon skulle kunna kicka då... och att den glider och har sig.. :S

jo men finns ingen i västernorrland som e i ponnystorlek :/ och körsäsongen är för mig över snart.. då det är så dåliga körvägar där jag bor, så man får köra längs vägen eller sommartid i en paddock.. hon får världens panik av alla dessa plogbilar.. :(

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har råkat ha handbromsen dragen på transporten hela vintern. Tanken var inte att den skulle stå, utan faktiskt användas, men av...
Svar
5
· Visningar
640
Senast: Loma
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Har du hämtat hem valp mitt i vintern? Var det en bra grej, eller onödigt besvärlig? Med facit i hand, skulle du göra det igen? Frågan...
2
Svar
26
· Visningar
1 639
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård