Jag ska snart sälja en bostadsrätt med ganska mycket vinst och jag behöver tips och råd om hur jag kan lägga upp det. Helst vill jag inte betala någon skatt eller att det ska räknas som inkomst enligt CSN. Huruvida detta är rätt eller fel mot resten av samhället får gärna diskuteras i en annan tråd, jag är helt enkelt pengakåt.
Jag äger en halv bostadsrätt som vi köpte för 1 000 000 kr (OBS påhittad summa) och ska nu sälja min halva till den andra ägaren för marknadspris som är 2 000 000 kr (påhittad summa). Jag gör alltså en vinst på 500 000 kr. Om vi innan försäljning belånar lägenheten med ytterligare 500 000 kr som jag tar, och sedan säljer jag min del till den andra ägaren för hälften av inköpspriset dvs utan någon vinst på pappret. Den andra ägaren tar på sig hela lånet som vi har med lägenheten som säkerhet.
Kommer jag då undan skatten eller kommer Skatteverket ha någon åsikt om pengarna som jag har lånat tillsammans med min ex-sambo, den andra ägaren, och som han sedan fortsätter att betala lånet för?