Vinkla bakben, bäcken och allt.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vinkla bakben, bäcken och allt.

Finns det ingen som vill ta sig till att jämföra en bild där det är rätt och en där det är fel? Det blir lite lättare om man kan relatera till bilder..

men gud. Hur gamla är folk egentligen? Jag vill ha svar på min fråga, era maktkamper (som jag har läst i andra trådar) får ni ta ngn annan stans.

Mackan brukar ha vettiga åsikter och förklara på ett bra sätt... Vart är hon? :D

Men då låter det bättre:)

En häst som inte jobbar bakifrån kan inte vidarekoppla kraften från bakbenen via bakdel/ bäcken till rygg o hals.
Alltså sitter allt i var bakhovarna sätts o bäckenet är en följd av detta.

Bakbenen tar inte per automatik med bäckenet

men bäckenet tar med atomatik med sig bakbenen.

Ang fotot. Du har fått med ryggen - länden välvd - men hästen är inte bekväm/avspänd/lyhörd för "handen", vilket resulterat i att manken inte har kommit upp riktigt och då får man inte till välvningen framtill.

förlåt men nu måste jag skratta rent allmänt. :rofl: Inte riktat till bara dig E, även om jag använder ditt citat.
ni sitter och munhuggs om en bild där ngn sliter runt/försöker vända/bromsa hästen på en skogsväg i skogen och diskuterar bäckenets vinkling och mankens höjning. :eek: det blir oerhört komiskt för mig att en sådan diskussion förs som en teoretisk lektion/debatt utifrån en sådan bild helt enkelt. :rofl: förlåt men jag finner det lite komiskt, kanske har jag taskig humor! :o

sorry Ponnybus jag har inga kloka kommentarer idag, bara min taskiga humor! :eek:

du får väl pm'a mackan och fråga...(såg nu att hon poppade in)

här är bilder på när det blri rätt respektive fel i galopp.
övre raden är korrekt - bäckenet är rosa."piggarna är de omtalade sittbenen"
den udda bilden är med sänkt rygg

sttersigochinte.jpg

Senast ändrad av en moderator:

:rofl: Det allra bästa måste vara cowboysarnas tvärstopp.
Den måste ha skydd bak på rumpan:angel:

uppdatera sidan, jag fumlade lite

Bakbenen tar inte per automatik med bäckenet.
jo om den verkligen trampar på mot bettet- på tygeln o ryttaren hjälper hästen tillbaka med vikten.
men bäckenet tar med atomatik med sig bakbenen.
hur får du bäckenet omvinklat?

genom att placera mig rakt ovanför hsätens tyngdpunkt
samt rida hästen med min possition - sittben - axlar, samt hindra den att falla framåt på bogarna.

Hästen gör ju det som är lätt - gör vi det lätt att bära korrekt så gör den ju det.

Sedan är det ju en styrke fråga.

Den orkar ju inte så länge i början.

Detsamma gäller ju när man tömkör.

Forma hästen efter spåret - kontrollera var/ hur den placerar vikten,
så får du igång reflexer och takten blir mer tydlig eftersom hästen nu är i balans bakifrån.

Ska jag tänka på det? Ge dig på att undervisa någon som rider sämre än du själv istället.

:rofl: :rofl: :rofl: Vilket härligt självförtroende,:rofl: :rofl: :angel:

F ö känns hela diskussionen välbekant.....

ja detta går till och med att göra ifältsits.

En yngre häst rider man ju stora linjer på så den formgivningen räcker i axlarna samt att man kontrollerar hur mycket vikt man lägger i resp stigbygel, + då att den inte trillar framåt

Det är inte så svårt bara man lärt tekniken, samt lärt sig känna av hästens tyngpunkt och att man kan hålla sig kvar ovanför den.

jag måste rätta mig själv - det är inte svårt att hitta dit - men att alltid vara där är svårt...

Bara undrade, eftersom det borde vara länge sen du red en unghäst.

Jag tycker att det låter oerhört svårt, men tydligen tycker ni att det är lätt:confused:

uppdatera sidan så ser du att jag håller mig utanför det där.

Det är två år sedan min 5 åring dog

[QUOTEMen först måste hästen få röra sig som den gör naturligt- SENARE kan man lägga sig i lite grann.

De är ganska knäckande för en häst om man försöker att börja manipulera hur den ska fördela sin kroppsvikt o rörelsemönster.

Tänk på det.
kunde vi prata med dem o förklara varför- ja då är det en annan 5:a[/QUOTE]
Om jag låter min pålle röra sig som han tycker känns naturligt så har jag nog en halt häst inom kort. Med mig på vill säga.. men även på lina osv. (styv, lutande med noll balans...)
jag tror de behöver visas på hur de måste använda kroppen för att bära oss ganska tidigt.
Det är väl det som är svårigheten, att be en häst om korrekt arbete utan att knäcka den.
Att be hästen med pedagogiskt tydliga och lugna metoder gör att man kommer fortare fram i skolningen och fortare kan få en häst som tål att ridas på.

Jag tycker att vår unghäst andra gången i lina visade fin bäckenvinkling då han längde sig fint och sedan fick en energikick o lyfte en decimeter i manken. Den traven var ett under av bärighet på en helt oskolad häst! Scwungig och taktfast. Rörelsen lektes fram med lite smack och tempoväxlingar o förfrågan om böjning och avslappning i nacken.

Jag undrar vad som gör att vi pratar om varandra och tycker olika hela tiden. är det språket, för vi borde inte ha så olika åsikter då det kommer till kritan!

Men jag tycker att det är stor skillnad på dels om det inte är en ridhäst o om den har gamla krämpor. Då gör man det för att den ska hålla- ett måste o det måste ske snabbt.

Om jag låter min pålle röra sig som han tycker känns naturligt så har jag nog en halt häst inom kort.

jag tror de behöver visas på hur de måste använda kroppen för att bära oss ganska tidigt.

Grundutbildning :)

först koordination

förlåt men nu måste jag skratta rent allmänt. Inte riktat till bara dig E, även om jag använder ditt citat.
ni sitter och munhuggs om en bild där ngn sliter runt/försöker vända/bromsa hästen på en skogsväg i skogen och diskuterar bäckenets vinkling och mankens höjning. det blir oerhört komiskt för mig att en sådan diskussion förs som en teoretisk lektion/debatt utifrån en sådan bild helt enkelt. förlåt men jag finner det lite komiskt, kanske har jag taskig humor!

sorry Ponnybus jag har inga kloka kommentarer idag, bara min taskiga humor!
Hm.. varför måste man skilja så hårt på rörelse o rörelse. Om en häst vinklar sig i bäckenet, så gör den det. Det var inte för att visa bäckenvinkling i någon specifik övning eller i perfekt form. Hästen vänds runt utan finess, och sätter sig. det visar bara hur det ser ut då vinklen uppe i korset ökas mycket. Att den inte har ihopkopplad överlinje i vändningen är ju en annan femma. Någon annan får bidra med perfekt träningsbild på bäckenvinkling. vi har ingen..

Ganska svårt att se för ovant öga på häst som travar på på ridbanan eller i galopp på ev. flatkorsad ridhäst. Här är vinkeln stor, men hästen tappad ut i plantagen.
En piaffbild kan vara tydlig, men orkade inte surfa runt. Och vi här på buke i allmänhet kanske inte jobbar så hårt på piafferna dagligdax... En vändning kan föra fram budskapet ibland! Även en dålig sådan.

Och ja, humorn är aningen dålig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Övr. Barn Vi ska till Malmö på innebandy-vm nästa helg. Tre av barnen (5-10 år) kommer inte vilja titta på alla matcher så då behöver vi lite...
Svar
5
· Visningar
349
Senast: Rumpnissen
·
Anläggning Ska gå med 3 hästar på samma gång till en hage över en bro 1 stor häst och 2 shettisar leder dom tillsammans. Bron har ett staket som är...
Svar
3
· Visningar
617
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka