Vinglig i bakbenen!

Argona

Trådstartare
I morse såg vi våran 3-åriga ridponny ( ca. 140 cm) i hagen vingla jätte-mycket när hon skulle resa sig från liggande, hon kom upp med frambenen men bakbenen "vek" sig o hon "ramlade" ner igen, försökte ett par gånger o kom sedan upp i stående, var lite darrig men efter en stund var hon som vanligt igen och travade runt utan problem. Det såg verkligen underligt ut. En gång innan såg jag i boxen att hon klev konstigt med ena bakbenet när hon skulle backa men det var bara ett steg, inget mera.:confused::confused:
Vad kan detta vara??:eek:
Ska ringa vet. för provtagning men jag undrar om någon har nån teori om detta!!
Hon är inriden, rids utan problem ca 2 gånger i veckan ca. 30min.:confused

Sv: Vinglig i bakbenen!

En ponny på 140 cm och som är tre år.. då tänker jag att den har ju växt en hel massa ganska fort, om den då också blivit inriden.. Jag skulle gissa på att den kanske bara är överansträngd/trött och är lite yrslig när den reser sig. Den är ju bara liten ännu, är det vanligt att man rider in ponnys så unga?

Det kan vara en massa olika saker; kortsförlamning (om det varit blött o kallt), erlischios/borelia, abortvirus mm. Hoppas vet kan ge besked.

En ponny på 140 cm och som är tre år.. då tänker jag att den har ju växt en hel massa ganska fort, om den då också blivit inriden.. Jag skulle gissa på att den kanske bara är överansträngd/trött och är lite yrslig när den reser sig. Den är ju bara liten ännu, är det vanligt att man rider in ponnys så unga?

30 min x 2 dagar i veckan bör inte orsaka överansträngdhet eller trötthet hos en frisk häst. Det är inte alls ovanligt att man rider in vid 3 års ålder.
Den behöver väl inteheller ha växt en massa på kort tid? Den kanske slutar på 148-150?

Skada på ryggmärgen eller halskotpelaren kan ge såna symptom.

Jag tänkte på att 140 cm på tre år var "fort på kort tid", men nu är jag isisryttare och vi väntar ju mycket längre med våra... Därför undrade jag om det var vanligt att rida in så tidigt.

Det beror ju på hur stor den var från början!
Min treåring var 146cm när hon mättes. Hon reds som treåring på våren ett par gånger men sen inte mer förrän till vintern.

Den tvååring jag har nu är ca 140+ cm men är inte i närheten av att vara färdig (och kommer inte ridas in förrän hon ser ut att vara det).

Så det beror på hur individen är om det är för tidigt att rida eller inte.

TS, jag skulle åka in med hästen till klinik så Ni har tillgång till röntgen och allt på en gång.

Jag kollade med våran vet. i morse och han sa att det inte var någon fara då det bara hänt en gång och hon var pigg o rörde sig som vanligt igen. jag skulle hålla koll på henne under dagen och hon har varit lika pigg som som hon brukar.
Han sa att hon kan ha legat konstigt så något kommit lite i kläm eller haft en släng av kolik. Om inte annat får han ta ett prov på henne när vi ska chippa o kolla fölen om ca. 2 veckor.
Har bara sett det på henne en gång o det var i morse, händer det igen så skulle han komma o titta på henne.

Hon är inte hårt tagen, inriden i juni sen 4 veckors vila och nu igång igen, har inte heller vuxit mycket på sista tiden.

I olika delar av detta land kan det vara selen brist i marken. Fråga vet. om detta.

Det är selenfattiga jordar i hela Skandinavien, i princip.

Låter lite som ataxi (slinger symptom), kan orsakas av abortvius, skada i halskotpelaren, förträngningar i nacken/halsen etc.
jag skulle ta blodprover på borrelia, erlichia, abortvirus samt åka in till klinik för att utreda samt röntga nacke/hals och rygg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 874
Senast: Jamtland
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 985
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur köper man en hund?
  • Adoptivhund vägrar gå ut