Vingel-maja

G

gullebarn

Jag har en 6 årig unghäst nu som jag ska träna och så småningom tävla. Hon är rätt så vinglig när man rider henne, på bana tex, när man inte rider på spåret åsådär. Det är väl vanligt för jusst unghästar :rofl:

Skulle vara kul att veta hur ni tränar detta? Eller inte? :crazy:
har ni någon/några unghästar som är så?
Hur länge brukar dom vara så?
 
Sv: Vingel-maja

(Förutsätter nu att hästen är fullt frisk!)

Stärka, stärka och åter stärka! Det är vad som behövs. De flesta unghästar har, precis som du säger, svårt för att gå rakt om de inte har ett staket/vägg som "hjälper upp" dem på ena sidan. Att gå längs medellinjen kan nästan likna serpentinbågar med en vinglig häst! :D

Skulle troligen börja med att rida hästen på volter, ganska stora till en början, och över tiden successivt mindre. Inte i galopp, mest skritt och lite trav till en början. Forma hästen runt innerskänkeln, men gör inte för stora hjälper. Den behöver inte nödvändigtvis gå i form i början, det kommer av sig självt när den arbetar rätt. Pröva att flytta hästen för skänkeln, i t.ex. öppna. Men bara några få steg i början, det är väldigt jobbigt för en häst som inte är van att utföra såna rörelser med en ryttare på ryggen.

Rid också i skog och mark, över "stock och sten". Gärna bredvid stigen, så att hästen måste koncentrera sig och lyfta på fötterna. Det är väldigt bra både som muskelbyggande övning, konditionsövning och som koncentrationsövning. Tycker att det ibland är det som är problemet med vingliga hästar, att de dels saknar muskelstyrkan att gå rakt, men också att de inte är tillräckligt fokuserade på att gå rakt.

Galopp är också bra som muskelstärkare, men inte för mycket eller för ofta. Hellre korta sträckor, typ ett varv på en normal ridbana, så att hästen inte bara galopperar runt, runt på måfå, utan att koncentrationen ligger i själva galoppfattningen. Gör en fattning, galoppera ett varv eller mindre, sakta av, lägg en volt, och gör ny galoppskänkel. Det gör inget om hästen rusar iväg i början, så länge du har kontroll. När hästen sedemera har stärkt sig så att den orkar samla sig så kommer farten minska.

Viktigt är också att du som ryttare sitter still i sadeln och inte stör hästens balans, genom att själv vara obalanserad. En bekant berättade en gång hur han la en sadel på en halmbal, utan att spänna fast den med sadelgjord, och sedan kortade lädrena nästan maximalt. Tog en stege och ställde lutad mot halmbalen i 90 graders vinkel, fäste tyglar på stegen och satte sig i sadeln. Sedan tränade han på att kunna stå högt över sadeln (jockeysits) utan att den gled av halmbalen, och tyglarna höll han så försiktigt att inte stegen skulle ramla ner i huvudet på honom, vilket den skulle ha gjort om han tog för hårt. Det är vad jag kallar motiverad balansträning! :D

Lycka till!
 
Sv: Vingel-maja

så gör min valack också.
han är iof 9 år men inte utbildad än
(växt mycket och länge)

min 6 åring också men hon är ju ung och outbildad fortfarande
 
Sv: Vingel-maja

ja okej.

Nu har jag ridit och tränat henne ett tag och det märks stor skillnad! Hon är mycket starkare och stadigare nu :)
 
Sv: Vingel-maja

Personligen så tycker jag inte att en 6-årig häst kan kallas för unghäst och att det är normalt att en 6-åring är vinglig under ryttare. Möjligen om den är precis inriden och därmed av någon anledning sent utbildad.

En 6-åring ska väl normalt sett kunna gå i en stadig form och ha påbörjat samling?

Vad man kan göra, påbörja utbildningen som om den vore unghäst i 3 -års åldern. Stärka hästen genom arbete på töm, varierat med löshoppning, uteritter, korta pass på stora volten och vara noga med att ge den lite viloperioder emellanåt. Korta ridpass för att successivt förlänga i takt med att den känns starkare.
 
Sv: Vingel-maja

Personligen så tycker jag inte att en 6-årig häst kan kallas för unghäst och att det är normalt att en 6-åring är vinglig under ryttare. Möjligen om den är precis inriden och därmed av någon anledning sent utbildad.

En 6-åring ska väl normalt sett kunna gå i en stadig form och ha påbörjat samling?

Vad man kan göra, påbörja utbildningen som om den vore unghäst i 3 -års åldern. Stärka hästen genom arbete på töm, varierat med löshoppning, uteritter, korta pass på stora volten och vara noga med att ge den lite viloperioder emellanåt. Korta ridpass för att successivt förlänga i takt med att den känns starkare.

Dom som äger henne hade inte ridit och tränat henne speciellt mycket. Hon var inriden med inte så mycket mer än så! Okej hon kanske inte borde kallas unghäst då.

Men nu har vi kommit "ikapp" otroligt mycket! Hon kan gå i stadig form och är mycket stadigare och inte alls så vinglig som hon var i början :smirk:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 096
Senast: Lady_S
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp