Vindskydds problem..

M

medusa1

Vi ska bygga ett vindskydd som är 10m långt och
6m djupt. Principen tre väggar med nästan hela framsidan öppen (två portar a 3m breda styck)
Vi höll på och smälla av när vår snickare kom med sin offert på bara jobbet. Vi ska köpa allt virke och hyra div maskiner och köra fram virket till plats osv.
Han skulle ha 54000:- är detta rimligt?
Känns dyrt:crazy: Någon som haft snickare som byggt nåt liknande?
Han säger även att vi måste ha limträbalk till takstolar och över ingångarna annars håller det inte.
Såg nu i den andra vindskyddstråden där man byggt 6,8x9m att man använt vanliga reglar som skarvats vilket jag föreslagit till min snickare men han säger att det inte går.

Ge mig mer kött på benen angående vindskyddsbyggen kostnader ,material osv.
Tackar på förhand för alla tips. :bow::bow:
 
Sv: Vindskydds problem..

För den kostnaden hade jag nog hellre byggt själv. Men han har rätt när det gäller balkarna till taket. Om det ska hålla så får det antingen vara feckverkstakstolar, limträ- eller betongbalkar. Annars så kommer att behövas stöttor i mitten för att inte taket ska sätta sig vid belastning, som snö.
 
Sv: Vindskydds problem..

Jag vet från sambon som är snickare att han aldrig skulle bygga något i ett material han inte kan stå för att det håller. Det finns folk som tummar på kvalitéen, men då får de snabbt dåligt rykte och sämre med jobb.
Så, på limträbalkpunkten förstår jag snickaren!

Fråga snickaren vilken tidsåtgång han räknar på bygget, så ser ni om hans "timpenning" är rimlig. Det brukar ligga mellan 250-450:-/timme vitt plus moms.
 
Sv: Vindskydds problem..

Svårt att uppskatta om det är rimligt. Du anger bara vad som inte ingår. Ingår grundläggning? Typ av grund (plintar/platta)? Är momsen med i priset? Ska bygget utföras sommartid eller nu på vintern?
 
Sv: Vindskydds problem..

Bygga själv tar tid och ork, men det tar en sommar och det är helt klart värt det när räkningen kommer sen, tror jag.

Det handlar om att hitta billigt virke, bygga och måla. Det tar en sommar om man latar sig. ;) Men det gör ju ingenting.

stallägaren hos oss köpte ligghallar på www.pegasusboxen.se. Men jag gillar inte alls konstruktionen - vill inte ha en hel öppen långsida. De tappade bort leveransen så vi fick vänta massvis med veckor i onödan och sen hade vi ju trott att man skulle få "hela väggar" att montera ihop. Men nej, det var plockepinn så det var bara att hyra in en snickare att borra fast planka efter planka. Men om man vet det, ordnar tid att själv pyssla ihop allt, och gör detta redan på sommaren så kan det ju vara ett alternativ. Det behöver inte målas och så, men visst blir det en smula dyrare när man köper "modul". Man slipper ju en hel del av jobbet och man kan vara säker på att det är byggt att hålla.
 
Sv: Vindskydds problem..

Det är hans jobb som kostar er än materialet så jag rekommenderar att ni bygger själv om ni har möjlighet.
 
Sv: Vindskydds problem..

Ska ni bygga hallen med panelväggar så är inte 54 000 oskäligt mycket pengar.

Det kostar pengar med hantverkare, har man egen gård så kan man inte ha tummen mitt i handen för då får man antingen vara miljonär eller så blir det inget gjort.

Ska ni bygga hallen med stående panel i väggarna så går det åt mycket tid i onödan, bygg i såna fall hellre i kombinationen plywood ca 2,5 meter högt och sedan 1-2 meter med vindnät. Taket kör ni ju självklart med plåt.

Då får ni en hall med 3,5-4,5 meter takhöjd som man kan köra in i med normalstor traktor (för man måste ju mocka ur hallen ibland) och det går åt mycket mindre tid att sätta skivor och nät än att hålla på och spika panel.

Tid är pengar - i synnerhet när man har lejt in hantverkare....
 
Sv: Vindskydds problem..

Vi har nyligen byggt en ligghall med tre väggar, samma storlek som ditt. Vi hade mestadels eget virke. Till taket hade vi GROVA reglar som vi skarvade ordentligt. Betongplintar, bärlager i botten, plåttak och stolpar kostade totalt 10 000 kr. Det tog oss cirka 3 veckor att bygga, då jobbade vi vardagar, cirka 4 timmar/dag.
 
Sv: Vindskydds problem..

Tänk om jag haft eget virke. Fick offert på 68000:- med limträbalk. Så det får bli grova reglar som skarvas. Har hittat en annan snickare som kunde göra jobbet för 25000:- (ej plinten)lite skillnad!!
Väntar nu på offert från annan brädgård på materialet:crazy: får se om vi kommer ner lite till.
lägger gärna ner en del på hästarna, men trodde aldrig ett vindskydd skulle bli så dyrt:mad:
 
Sv: Vindskydds problem..

betalningen i svarta eller vita pengar? svart innebär att inga garantier gäller....
 
Sv: Vindskydds problem..

vi byggde ett sjkul till våran hingst på 3,2 *3,2 å trä med plåt tak. vi kom billigt undan å då kostade de 5000 kr
 
Sv: Vindskydds problem..

Vi använde bakar till väggar, dvs. spill från sågning av virke. Kanske kan du hitta något liknande på en såg?
 
Sv: Vindskydds problem..

Vi har byggt med järnbalk. Det håller och jag tror inte det blir dyrare. I alla fall inte om man jämför med limträbalk.
 
Sv: Vindskydds problem..

Eh? Host! Jag byggde mitt vindskydd/ligghall för knappt 5000 och det tog en helg! Visserligen inte 10x6meter, men ca 4.5 x 5.5meter. Inga limträbalkar här inte och den har hållt ett antal jämtländska stormar! I jämförelse med min granne bonden som byggde sin ligghall för hundra tusen, men den var 30x10m och 4m hög...
 
Sv: Vindskydds problem..

Man kan köpa begagnade elstolpar( sk telefonstolpar) i trä! Fungerar bra som bjälklag etc.

Jag köpte 7 st för 500:- när dom i höstas tog ned luftledningarna efter att ha grävt ned elledningarna.

Men sen tillkommer ju ev frakt. ( Jag fick ju frakten gratis eftersom det var enklare för dom att lägga stolparna på anvisat ställe på min mark än at frakta bort dom.)

Vi ska ha våra när vi renoverar traktorgaraget....

/KT
 
Sv: Vindskydds problem..

Annars är Byggmxx ett vettigt ställe för oss som inte är gjorda av pengar eller gift med en entreprenör...
 
Sv: Vindskydds problem..

Ehemm, telefonstolparna ska du nog tala tyst om... numera ska alla stolpar köras iväg till ett särskilt kraftvärmeverk i dalarna eftersom dom är klassade som miljöfarligt avfall, så din "leverantör" skulle nog bli glad om du inte gick ut med dom uppgifterna på nätet :angel:
 
Sv: Vindskydds problem..

Ehemm, telefonstolparna ska du nog tala tyst om... numera ska alla stolpar köras iväg till ett särskilt kraftvärmeverk i dalarna eftersom dom är klassade som miljöfarligt avfall, så din "leverantör" skulle nog bli glad om du inte gick ut med dom uppgifterna på nätet :angel:

Jag tror inte dom vågat sälja dom ifall det var olagligt.... dessutom är det inte avfall förrän man typ eldar upp dom....

/KT
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp