Vindskydds problem..

Sv: Vindskydds problem..

Jag tror inte dom vågat sälja dom ifall det var olagligt.... dessutom är det inte avfall förrän man typ eldar upp dom....

/KT
Det finns faktiskt ett stort antal begränsningar för hur dessa stolpar inte får användas. Vet du inte exakt vad stolparna innehåller (kreosot, arsenik eller krom) så kan du råka illa ut. Observera att det finns ett uttryckligt förbud mot viss användning i jordbruksbyggnader (http://www.vgregion.se/upload/Regio...raskydd_handledn_bil_4_tabell_begr_regler.pdf).

Inte ens att klättra i stolparna anses numera vara ofarligt (då menar jag inte risken att ramla ner): http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_352.pdf
 
Sv: Vindskydds problem..

Vi har nyligen byggt en ligghall med tre väggar, samma storlek som ditt. Vi hade mestadels eget virke. Till taket hade vi GROVA reglar som vi skarvade ordentligt. Betongplintar, bärlager i botten, plåttak och stolpar kostade totalt 10 000 kr. Det tog oss cirka 3 veckor att bygga, då jobbade vi vardagar, cirka 4 timmar/dag.

Det låter sjukt billigt och enkelt (vad använde ni för väggmtrl?). Vill man bygga en ordentlig ligghall krävs ganska stor insats. Dels ska den rent fysiskt hålla, sedan ska den uppfylla alla (både bra och konstiga) krav som Länsstyrelsen ställer (obs, för anläggningar med totalt mer än 4 djurenheter). Då får man exempelvis inte ha naket plåttak, utan måste ha en mer hustaksliknande konstruktion för att få kondensskydd. Snörasskydd, väl dränerat, bullerisolering, helt täta väggar och sjuttielva andra saker är andra krav som kan komma upp (dvs gjorde det i vårt fall...)

Vi har byggt hela själva - och det har kostat runt 40.000 inkl moms uppskattningsvis (svaret kommer när årets bokslut är klart). Bara snörasskydden över ingångarna landade på 2000 kr. Betong minst en tusenlapp. Virke är en stor del, det blir MÅNGA meter stolpvirke och regelvirke. Inga limträbalkar, men för spännviddstoleransen krävs då att man bygger pelare på mitt (totalmått ca 10x6.5m). Dräneringen kostade hyra av grävmaskin och säkert 40m dränslang med kopplingar - ytterligare tusenlappar.

Och sedan hur mycket bärlager som helst i botten och långt utanför, men det är mest pga vår lerjord...

Visst går det att göra halvdana konstruktioner - men då gäller att man står utanför lagen, genom att ha ett fåtal hästar på gården.
 
Sv: Vindskydds problem..

Jo,tack;) Ska man vara laglig och göra allt efter konstens alla regler så blir det dyrt har jag märkt:eek:
Vindskyddet kommer landa på ca 45000:- material
25000:- snickare 15000:- plintar och grävning
+det som jag lagt ut på bygglov och förprövning.
=90000:- om jag har tur nu och inget strular.
Färg har jag inte räknat med.
Den enda lyxen är kondensskyddad plåt,i övrigt så är det ett helt vanligt vindskydd.
Hoppas allt blir bra nu och pållarna gillar det.
 
Sv: Vindskydds problem..

Då verkar ni inte ha samma djurskyddsregler som oss iaf:angel:

Här får man ha naket plåttak, behöver inte ha ngn bullerisolering eller isolering öht.
Snörasskydd?om man gör så taket lutar från öppningen rasar ingen snö när det blir vår.
Sånt behövs inte här heller.
Vet som sagt ingen som lagt ut mer än 5000 på vindskydd eller ligghall så det bästa är ju at höra med egna kommunen så folk inte betalar onödigt mkt pengar för regler som inte finns.
 
Sv: Vindskydds problem..

Men herregud??? Är det Hitlers Bunker ni ska bygga eller??? Mitt vindskydd kostade ca 5tusen ink plåttak, virke och drän-grus. Ja plus jobbet då förstås som jag inte värderat in. Stort nog åt 3,5 hästar(!?) inspekterat och godkänt av djurskyddsinspektören i kommunen.
 
Sv: Vindskydds problem..

D Då får man exempelvis inte ha naket plåttak, utan måste ha en mer hustaksliknande konstruktion för att få kondensskydd. Snörasskydd, väl dränerat, bullerisolering, .

Alltså? Jag har naket plåttak(korrugerad plåt), INGEN bullerisolering(vad skulle den isolera mot?) och mitt vindskydd är som sagt godkänt utan problem...
Ett VINDskydd ska ju bara skydda mot vind och nederbörd.
På Island brukar vindskydden vara 2väggar UTAN tak...
 
Sv: Vindskydds problem..

Vi fick behålla alla de tog ner gratis och det var säkert minst ett 20-tal. Sedan ska man nog vara försiktig med vad man har stolparna till och verkligen kolla att de är friska för många har ju stått länge och är ganska ruttna eller spröda. Är det helt ok så fungerar de säkert som balk.
 
Sv: Vindskydds problem..

Järnpriset har gått upp kraftigt, räkna med att järnbalk är minst tre gånger så dyrt som limträbalk!

Ja men det beror på. Ska man beställa själv från en stålleverantör så blir det svindyrt men om man kan beställa genom ett företag som har helt andra priser så blir det betydligt billigare.
Tittar man på ridhus så är det ju betydligt billigare med en byggsats av järnbalk än av limträbalk.
 
Sv: Vindskydds problem..

Ja tittar man i kravlistan från LST så kan man ibland nästan tro det.....

"Problemet" är att har man fler (eller planerar att ha fler) än 4 hästar totalt på anläggningen så räcker det inte att samtala med kommunens djurskydd utan innan byggnation startar måste planerna förprövas hos Länsstyrelsen. Och de kan komma med allehanda krav, en del klart för djurens bästa, andra som man knappt förstår.

Bullerkravet är nästan det "roligaste"...
 
Sv: Vindskydds problem..

Vi fick behålla alla de tog ner gratis och det var säkert minst ett 20-tal. Sedan ska man nog vara försiktig med vad man har stolparna till och verkligen kolla att de är friska för många har ju stått länge och är ganska ruttna eller spröda. Är det helt ok så fungerar de säkert som balk.

Det har skrivits några trådar tidigare om dessa stolpar. De ÄR inte lagliga att ta hem! Det finns föreskrifter hur dessa ska tas omhand och destrueras. De är ganska cancerframkallande pinnar de där...
 
Sv: Vindskydds problem..

Men herregud??? Är det Hitlers Bunker ni ska bygga eller??? Mitt vindskydd kostade ca 5tusen ink plåttak, virke och drän-grus. Ja plus jobbet då förstås som jag inte värderat in. Stort nog åt 3,5 hästar(!?) inspekterat och godkänt av djurskyddsinspektören i kommunen.

:rofl: Man skulle nästan kunna tro det!! Min gubbe blev inte glad men ju fler kockar desto mer pengar ska de ha.

Misstaget vi gjort är att söka bygglov på10x6m istället för 5x12m tex då räcker vanliga takreglar. Nu får de göra specialbalk som kostar 11000:-
lite här och lite där, det plockar på.
De ska gjuta plinten nästa vecka iallafall 12st
a 900:- + lite grävjobb, jämna till sen måste syllen ligga en bit ner i backen. Det var ett krav att det inte blev nått mellanrum så inte nån hov kan fastna från länsstyrelsen.
Inget buller skydd men kondensskyddat (droppskydd) valde vi på eget intiativ(stavning?)

5000? hur kan man bygga för det? Billigaste takplåten enbart, på bygg--x skulle kosta 5000:- till vårt vindskydd.
Nu blev det en lokal såg som blev billigast på allt material. Tog in tre offerter. Snickarna är bekanta och även grävaren. Så jag vet inte hur vi skulle kunna komma ner i pris utan och tumma på kvaliten?
 
Sv: Vindskydds problem..

Om man har kontakter kan man få tag på plåttak gratis.
 
Sv: Vindskydds problem..

Det finns faktiskt ett stort antal begränsningar för hur dessa stolpar inte får användas. Vet du inte exakt vad stolparna innehåller (kreosot, arsenik eller krom) så kan du råka illa ut. Observera att det finns ett uttryckligt förbud mot viss användning i jordbruksbyggnader

Knappast i ett traktorgarage......

/KT
 
Sv: Vindskydds problem..

Knappast i ett traktorgarage......

/KT

Nackdelen med att använda impregenerade "gratis" stolpar är att man kan komma att drabbas av en stor kostnad när fastigheten ska rivas. Har du otur får du också transportera bort jordmassor runt huset där material urlakats. Kostnader för provtagning mm kan tillkomma. Gratis är ofta dyrt!
 
Sv: Vindskydds problem..

Ehemm, telefonstolparna ska du nog tala tyst om... numera ska alla stolpar köras iväg till ett särskilt kraftvärmeverk i dalarna eftersom dom är klassade som miljöfarligt avfall, så din "leverantör" skulle nog bli glad om du inte gick ut med dom uppgifterna på nätet :angel:

Jag har också nyss köpt telefonstolpar, jättestora som bar upp högspänningsledning. 100 kr/st.
Vi har använt dem till vindskydd 10*10, delvis gjutet botten, delvis eget virke, men ändå blev kostnade inte mer än 10 000 kr och i det ingår priset av 2 telescopgrindar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Hiss och diss del 5
  • Jämställt förhållande

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp